Kameran i handen?

Är det nån som har den optimala lösningen, när det gäller att ha med kameran och samtidigt ha den snabbtillgänglig, vid långturer?

Jag pratar om en smidig systemkamera typ Canon 400D eller långzoom, typ Canon S3IS.

Kan ju ha den över axeln, men det känns så där och man bör väl ändå ha väskan på(när det är kallt ut ivf?) för att inte stöta i nåt.

Kan ha den hängande i selen, men njaaee..
Innanförjackan, runt halsen, mjao det funkar, men den kommer ju som lite ivägen då.

Det viktiga är att kunna ta fram och skjuta snabbt. Replagskamraten ska inte behöva stå och frysa och få höra, "vänta lite bara".
 
En väska som du kan knäppa fast i ryggsäckens axelremmar när du bär sådan eller ha på samma ställe fast med dubbla korsande axelremmar istället för att ta hjälp av ryggsäcken som då inte finns.
Var jag lagom otydlig?

Tyvärr är det nästan blank omöjligt att få tag i helt hårda väskor för kameran nu, allt ska vara dessa stoppade tygväskor som inte skyddar annat än mot små "skarpa" stötar. Själv skulle jag gärna aha en väska i någon form av hårdplast som itan problem klarar om jag skulle sitta på väskan när den ligger i ryggan eller liknande.
 
estetdrägg; sa:
Tyvärr är det nästan blank omöjligt att få tag i helt hårda väskor för kameran nu, allt ska vara dessa stoppade tygväskor som inte skyddar annat än mot små "skarpa" stötar. Själv skulle jag gärna aha en väska i någon form av hårdplast som itan problem klarar om jag skulle sitta på väskan när den ligger i ryggan eller liknande.

http://www.cyberphoto.se/lowepro/omnipro_extremehardcase.jpg

http://pelican.com/home.php

Visst finns det om man vill ha, men det kostar ju tyvärr därefter.
 
Detta är ju stora och klumpiga saker, jag menar någonting i stil med en toppmatad kameraväska för endast kameran, lite som ett "bananfodral". I storleksordning med de väskor man ibland kan få med när man köper en vanliga budget-digital-systemkamera idag.
Vill man ha koffertar eller lådor så finns det gott om det.
 
Klassisk kameraförvaring

är i ryggsäckens topplock med åtkomlighet via blixtlåset bakom nacken. Om man syr dit liggunderlagsbitar genom att sy in extrafoder i fickan så blir det rätt stötsäkrat. Så har jag i många år haft systemkamera på skridskoutflykter. Funkar även i berget men man behöver ju stå någorlunda bra till för att dra fram kameran respektive stoppa tillbaks den.

Thure
 
Glasfiber och polyester

Jag har en bekant som gjort flera riktigt bra, lätta och snygga saker med glasfiber och polyester.

Kräver en del övning innan man får till något användbart.

Men knep nummer 1 är göra en mall i kartong och täcka med aluminiumfolie (från köket) som släppmedel.

Per Brune
 
KAn vara en ide, men som sagt så kräver det lite jobb, och det blir heller inte så vattensäkert. De där pelikansakerna lät jättebra med ända kruxet att de nte finns just i rött storlek och form.
Kraftiga plastfodral som tål tuffa tag med bra packningar förslutningar.
 
diluruf; sa:
Det viktiga är att kunna ta fram och skjuta snabbt. Replagskamraten ska inte behöva stå och frysa och få höra, "vänta lite bara".

Idag är de små digitalkamerorna så bra att det inte finns någon anledning att bära med sig systemkameror. Vi har en Cannon Powershot S45, och den tar bättre bilder än vad våra gamla Nikon systemkameror för film med Nikkorobjektiv någonsin gjorde, och den väger mindre än ett av deras kamerahus. En Powershot får plats i fickan, tar mkt fina bilder, och man märker knappt att man har den med sig, vilket innebär att man tar den med sig.

Tunga kameror lämnar man gärna hemma. De är trista att kånka på och sänker samtidigt ens förmåga att klättra.

Per
 
ipg289h; sa:
diluruf; sa:
Det viktiga är att kunna ta fram och skjuta snabbt. Replagskamraten ska inte behöva stå och frysa och få höra, "vänta lite bara".

Idag är de små digitalkamerorna så bra att det inte finns någon anledning att bära med sig systemkameror. Vi har en Cannon Powershot S45, och den tar bättre bilder än vad våra gamla Nikon systemkameror för film med Nikkorobjektiv någonsin gjorde, och den väger mindre än ett av deras kamerahus. En Powershot får plats i fickan, tar mkt fina bilder, och man märker knappt att man har den med sig, vilket innebär att man tar den med sig.

Tunga kameror lämnar man gärna hemma. De är trista att kånka på och sänker samtidigt ens förmåga att klättra.

Per

Vist finns det sådanna fördelar, men nackadelarna år också många...specielt om man ser kameran som ett verktyg. Problemet med kompakterna är att man inte kan styra bländare tid och skärpa själv.
Ett möjligt alternativ till DSLR är hybriderna där mig veterligen nikons 8800 ligger i topp trots att den har flera år på nacken.
Om jag inte minns fel ligger den på fullt dugliga 10mp och har likvärdiga kontrollmöjligheter som de flesta digitala systemhus, 10ggr zoom och möjlighet att kompletera med både vidvinkel och tele konverter.

Men även här kommer man att behöva nån typ av fodral så vi kommer inte runt problemet.
 
estetdrägg; sa:
Problemet med kompakterna är att man inte kan styra bländare tid och skärpa själv.

Vet inte hur det är med just S45, men på andra powershottar kan du fokusera manuellt och (utom på den billigaste) köra tidsauto, bländarauto eller helt manuell exponering.

Det är klart, vill du har lång brännvidd i kombination med stor bländare räcker dom inte till, och en aldrig så bra lcd-skärm slår fortfarande inte en spegelreflex när du ska finfokusera.

Fast om du nu vill ha med dig en systemkamera upp på klippan får man förmoda att du har sådana krav att det är befogat.
 
Nu var det ju inte jag som skulle ha med den upppå klippan även om jag måste medge att får jag schansen så ligger jag inte på sofflocket.

Om S45 har det så är det en kamera i hybridklassen (en klass som för övrigt är påväg ut för att systemkamerorna blir så billiga). Jag viste inte det utan antog att det var en kompaktkamera (sikta-skjuta) efter som de kallade den nått i stil med liten, subjektivt vad som är litet då men wtf.

Hybrider är ett alternativ även för seriösare fotografering om man ser till bildkvaliten, dock finns det saker som gör att jag inte primärt riktar mig mot det segmentet (som du själv nämnde kan lcdn inte jämföras med en mattskiva (även om alla dslr småformatere vad jag vet saknar snittbild eller iaf utbytbar mattskiva dumt nog), möjligheten att byta objektiv, att ha fokuseringsringen på objektivet och intebehöva manövrera via knappar eller autofokus, samma gäller bländare, att kunna koppla på batterigrepp och köra på "vanliga" batterier).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.