vilken hms + quickdraws?

Skall börja köpa klättergrejor nu och undrar vilken som är den bästa hms-karbinen pris/styrka samt vilka karbinset som är starka och säkra men även prisvänliga?
/Gustav
 
Tror inte du behöver fundera så mycket över styrkan på HMS-karbiner. Är karbinen godkänd för klättring, så duger det för mig i alla fall! :)

//Gustav\\
 
ja, kanske är det så, men får jag välja mellan en starkare och en svagare så tar jag den starkare.
Så nu hoppas jag på ett bättre svar från någon annan.
/Gustav
 
Som påpekats ovan är styrkan på en HMS, eller de flesta skruvkarbiner, högre än vad som krävs för att det ska kunna anses som helt säkert.

Det som kan variera mellan karbiner är framförallt styrkan på tvären eller med öppen grind. På en låskarbin är styrkan med öppen grind mindre betydelsefull just eftersom det är så osannolikt att den belastas med öppen grind.

På karbinerna till expresserna så är det främst vikten och styrkan med öppen grind har betydelse. SKF ger rekommendationen att styrkan med öppen grind ska vara 10 kN, vilket är en bra rekommendation.

Wiregates anses väl alltmer var den bästa sorten, även om man inte kan säga att de alltid och generellt är lättast avseende totalvikten.

Priset beror ofta på var man köper.

Köpte själv ett par enstaka lätta och billiga wiregates på northstar.se för inte länge sedan. Addnature har också ett bra sortiment till bra priser.
 
Wiregate kan vara svagare över grinden, men dom vibrerar inte upp så lätt.... sägs det.

Stirra dig inte blind på om karbinen klarar 22 eller 25 kN, det har ingen betydelse. Känslan är betydligt viktigare, att karbinerna är lättklippta och att grinden går lätt och utan knirk. Kanske vill du ha key lock. Eller wiregrind. Böjd eller rak grind? Hur dyra får dom vara?

För HMS-karbinen kan det som sagt vara vettigt att kolla styrkan över grinden. Lucky by Vaude HMS mini kan vara en kandidat för bra och billig HMS-karbin.
 
Jag rekomenderar absolut wiregrind på karbiner åtminstånde på repkarbinen, därför att:

-De är lätta.
-Mindre risk att grinden öppnas av vibrationer eller s.k. wiplash vid fall.
-Grinden är sin egen fjäder, risken att nåt pajar är minimal.
-De kräver mindre underhåll
-Grinden påverkas inte lika mycket av is och snö eller lera och annat som gärna fastnar i karbiner.

Kan tyvärr inte komma på några stora nackdelar med wire annat än att en del personer tycker det är svårare att klippa repet i dem, vilket jag tor att man ska klättra extremt krävande sportleder för att märka av. Det är ju å andra sidan jobbigt att klippa repet i en karbin där fjädermekanismen kärvar för att det fastnat skit i den vilket man slipper med wire.

Jag läste även någonstans att själva grinden på wirekarbinder skulle vara starkare än vanliga eftetrsom de är gjord av fjäderstål. Jag påstår dock inte att det är sant även om jag tror på det.

Och vad köpa?

Om inte priset spelar nån roll så säger jag Wild Country Helium, lätta, mycket starka och allmänt mycket bra design men dyra. Annars är Climbing Technology Leo och Black Diamond Clipwire oerhört prisvärda.

Korta slingor är helt värdelöst och som att be om repdrag om det inte är raka bultade leder. Minst 16, gärna 18 cm. På många tradturer är det grymt att ha ett par 30 och 60 cm slingor.
 
Om man tror mycket på att wiregates reducerar risken för öppen grind, så kanske ovan rekommenderade karbiner är OK.
Annars tycker jag att det känns rätt att bygga upp ett rack där karbinerna klarar min 10 kN med öppen grind.
Risken för öppen grind kvarstår även med wiregates i de fall öppningen inte beror på vibrationer.

Det finns ju numera ganska gott om karbiner som klara 10 kN, även om det nog bara är Xenon och Helium som är så lätta som 36 g.
 
DMM gör ett par ruggigt lätta (<36g) och fina wiregate karbiner (Shield och Spectre). De är liksom Helium fullstora till skillnad från tex CAMP nano som jag tycker är för små och pilliga.

De är dock liksom WC Helium ganska dyra



Annars gör BD flera prisvärda quickdraws med wiregate på repänden
 
f94-ave; sa:
Annars gör BD flera prisvärda quickdraws med wiregate på repänden

Ja jag gillar den med postitron på "bultänden" och hotwire (är det väl) på repänden. Lite svår att hitta, tyvärr. De flesta affärer har bara det lite billigare karbinparet där bultänden inte har keylock.

(Fast den finns å andra sidan i 18cm variant, som är mer användbar för en surtraddare som jag. Aldrig får man vara helt glad.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.