Full fart på Vinson!

janus82; sa:
gore-tex; sa:
vad är det som är fusk

Några personer tycker att det är fusk när man på Everest går på de partier som är snöfria istället för att åka skidor. Detta trots att det är tillåtet att gå på icke snötäckta partier på Killimanjaro.

Det måste vara terrängkörningslagen som skiljer sig åt mellan platserna. I Sverige för man ju inte köra snöskoter på barmark.
 
¤Corax¤; sa:
.... Kit DesLauriers.

Hon skidade Kosciusko i september 2005. Hon lovade att uppdatera sin webplats "inom några minuter".

OK. Då är inte rekordet att först i världen ta sig nedför de 7 bergen medförandes skidor, till stora delar med dessa på fötterna svenskt. Och inte heller rekordet att åka från toppen till snögränsen utan att ta av skidorna. Konstigt att Kit varit så hemlig om detta?
 
Vandrare; sa:
janus82; sa:
gore-tex; sa:
vad är det som är fusk

Några personer tycker att det är fusk när man på Everest går på de partier som är snöfria istället för att åka skidor. Detta trots att det är tillåtet att gå på icke snötäckta partier på Killimanjaro.

Det måste vara terrängkörningslagen som skiljer sig åt mellan platserna. I Sverige för man ju inte köra snöskoter på barmark.

Tror inte att det är terrängkörningslagen som gäller. Vill minnas att skidåkare räknas som fotgängare (och då alltså som trafikant och inte sexuell minoritet).
Fotgängare omfattas inte av terrängkörningslagen.
 
Vi tar det en gång till och jag hoppas att jag på ett pedagogiskt sätt kan förklara innebörden vad jag menar. Jag förstår att kompisar, släkt och vänner till Martin och Olof blir upprörda med att läsa om detta och vill försvara dom. Jag vill bara ha fram sanningen och det som idag är fakta. Ok. Då börjar vi. Nu till kärnan av vad jag vänder mig emot. I tidningen Brant nr. 4 sid. 16 säger ni följande ”Jag vet inget om officiella tillkännagivanden eller vem som ger ut sånt. Vi bryr oss om sanningen ska fram inte det minsta heller. Vad jag vet har vi inte någonsin haft några officiella tillkännagivanden från något enda annat berg vi klättrat eller skidat nedför heller. Vi klättrar och skidar för vår egen skull, för att det är kul”
Hur kan man då gå ut och säga att man är först i världen att skidat nedför de sju bergen. Håll er till att det är kul och att ni gjort en grej men för guds skull gå inte ut och marknadsför er som världsrekordhållare och att ni är först i världen. Ni borde veta att just Everest är det mest mytomspunna berget att skida nedför och som får dom största rubrikerna, ni kan inte ha missat detta. Ni vet också att Davo Kanicar från Slovenien har det enda godkända åket på Everest. Enligt det enda kända officiella organet (Himalyan Database) säger man att för att få det godkänt ska skidorna vara på från toppen ned till nedersta snögränsen. Om ni vill ändra reglerna så får ni ta kontakt med Everest Database och övertyga dom om en ändring. Försök inte ändra på oss som gör dessa inlägg för det går inte. Enligt Everest Database kommer Martin och Olof aldrig få ett godkänt åk. Detta är dom fullt medvetna om. Det finns med andra ord bara ett förhållningssätt. Skidorna skall vara på under hela nedfärden. Ska denna definition vara så enormt svår att förstå? Jag tror inte att ni missförstår utan bara vill försvara fuskare som jag anser att dom är. Dom har ju bevisligen (själva erkänt) inte haft skidorna på sig hela nedfärden. Sedan går dom ut och säger att dom är först och det är världsrekord, detta för att naturligtvis locka uppmärksamhet och säkert också sponsorer. Ordet är FALSK marknadsföring. Störtlöjligt inlägg där det snackas om att om det inte finns snö, då måste man få ta av sig skidorna. När Martin och Olof startade detta projekt för tre år sedan tog dom reda på detta, det är jag helt övertygad om eftersom dom skulle bli först. Martin och Olof ni måste ju ha respekt för de olyckor som skett på Everest, personer som säkert försökt att ta sig ned på ett regelrätt sätt. Hade dom jobbat efter ert koncept hade dom kanske klarat detta. Hade ni åkt skidor hela vägen, vad hade hänt med er då? Vi kan bara spekulera. I den här debatten har det också kommit fram att ni från början skulle åka ned för de sju topparna med Carstenz Pyramid i Oceanien som ni själva säger. När ni inte klarade av detta då tog ni Kosiuszko istället och gjorde detta till ert ”Seven summits” Martin och Olof ni blir inte trovärdiga när ni tydligen gång på gång försöker ändra spelreglerna så dom passar just er. Vad är det mer som ni döljer och väntar på att få komma upp till ytan? Ni förstör inte bara för er själva utan ni förstör ryktet för denna fina sport som skidor och klättring är. Vad ska media tro när dom ser detta rullas upp mitt framför ögonen. Jag tror dom tänker, vilken jävla soppa, och det är ni två som har huvudrollen, trivs ni med denna negativa uppståndelse? Ni verkar ju skita i allt och alla, det är den bild jag får av er när man läser i tidningen Brant nr. 4. sid 16. Ta nu chansen och red ut alla begrepp. Ni har gjort en kul grej, stanna med detta och dementera världsrekordet. Hade ni avstått från att säga att ni är först i världen att skidat nedför Seven Summits, då hade inte jag lagt mig i denna debatt och jag tror att flera andra har tänkt som mig. Martin och Olof har säkert tänkt skaffa sig ekonomiska fördelar med att hävda att dom är först i världen att skidat Seven Summits. Dom säger ju själva att det ska bli en bok om deras äventyr, Vad kommer huvudrubriken bli tror ni? Personer som försöker ta sig fram här i livet med fusk för att skaffa sig ära och berömmelse, dom är i alla fall inte värda något i mina ögon.
 
Nej, Björn, det är ett EU-påbud som gäller här, och Tibet tillhör väl Europa???

Nja...



Apropå organ och formalia; Himalayan Database håller reda på Everest skidåkare, vilket man måste ta hänsyn till. Men jag har varit på nån site om Seven Summits som jag minns som lite "heltäckande och officiell". Finns det nån sån?

Annars är det förstås så att Himalayan Database struntar i Kilimanjaro, men då blir det ju lite knasigt samtidigt; eftersom det borde vara samma regler på alla bergen i samma rekordsammanhang.
Tycker jag alltså.
 
Jag tror nog att "sporten" skadas mer av din pretentiösa och ogina inställning än av deras. För första gången får man läsa expeditionsberättelser av ett par grabbar som inte använder sig av de vanliga äventyrarklyschorna, utan som med humor och självdistans genomför sina pojkdrömmar. Du, Extreme-Ski, har förmodligen nämnt detta världsrekord ca 10 ggr fler än Martin och Olof har :)

Också detta med Himalayan Database eller om det är Everest Database: det är ju inte direkt IOK. Det måste vara det mest obskyra "officiella organ" i mannaminne.

Gläds med och gratulera istället Martin och Olof för det som de genomfört, världsrekord eller ej!

/En vare sig vän eller släkting till M och O
 
Vandrare; sa:
Om förståsigpåarna säger att man ska skida hela vägen för att det ska räknas, då är det väl så?

Äntligen har du kommit fram till det jag efterlyste i inlägg 1! Vilka är förståsigpåarna? Var har de ställt upp reglerna för hur man skidar berg? Var kan jag läsa dem? Vem har sanktionerat dem? Är alla överrens om dem? Du antyder att "vanligt folk" som du och jag inte har kompetensen att förstå vad reglerna innebär. Vad är det som är så förbenat komplicerat med att skida ner för ett berg att det krävs experter för att definiera hur det ska gå till?

Johannes
 
Utöver barmark så finns ju dessutom varianten med att man firar över branta/överhängande partier.

Är det OK om man behåller skidorna på?

I någon mån känns det som ännu mer fel i så fall. Utför branter kan man ju alltid hoppa, eller åka - det är ju den personliga förmågan som sätter gränsen för när det blir för brant.

Apropå tidigare skidförsök utför Everest; får man ha bromsskärm när man åker skidor?
 
onak; sa:
Så VAR hittar vi en källa som säger att VÄRLDSDELEN Oceanien har sin gräns väster om landsgränsen Papua Nya Guinea / Irian Jaya (Indonesien), undar jag nu.
Pris utlovas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Världsdel

Diskussionen är i och för sig ganska meningslös eftersom vi redan vet att definitionerna är flytande och delvis grundade i språkliga oklarheter, som den eventuella distinktionen mellan "världsdel" och "kontinent". Som du antyder stöter man också på problem när man översätter "världsdel" till andra språk.

I den här tråden är det möjligen mest relevant att definiera vilken som är den högsta toppen på varje kontinent (eller "geologiskt indelade världsdelar") eftersom berg är geologiska formationer. Dessutom kommer ju begeppet 7 summits ursprungligen från engelskan så det är rimligen "continent" som är det begrepp som ska definieras. Europa blir då ett undantag från den strikt geologiska kontinentala uppdelningen som tas med av historiska skäl.

Johannes
 
%¤#&%!!

Varför så arg? Har du vaknat på fel sida eller hade du bara slut på snus ;)?
f91jsw; sa:
Äntligen har du kommit fram till det jag efterlyste i inlägg 1! Vilka är förståsigpåarna? Var har de ställt upp reglerna för hur man skidar berg? Var kan jag läsa dem? Vem har sanktionerat dem?
Jag hitar flera stycken förståsigpåare i denna tråden och även länkar till fler.
Är alla överrens om dem?
Öhhh, har du läst denna tråden?
Du antyder att "vanligt folk" som du och jag inte har kompetensen att förstå vad reglerna innebär.
Därav denna diskussion.

Vad är det som är så förbenat komplicerat med att skida ner för ett berg att det krävs experter för att definiera hur det ska gå till?

Johannes
Om man åker nedför ett lätt berg och går nån meter på mitten, då kan det ju vara skit samma. Men anta att man åker nedför ett berg där det svåra är att åka skidor även på det hårigste stället, hur ska man räkna då. Måste man åka även där? Om man går hela vägen räknas det kanske inte, men hur mycket får man gå?

Jag har träffat Tyskar som "Åkt skidor hela Haute Route" och då menat att dom inte firat någonstans. Har man bara åkt på Åreskutan kanske det är svårt att förstå, men om man t.ex. åkt kratern på Tuolpagorni blir det enklare. Det är stor skilland att åka från toppen (Super-Expert) eller att fira första biten (Medelmåtta som jag själv). Det beror altså på vilka referenser man har, piståkning eller skidalpinism. Everest torde höra till det senare.

Min slutsats var att vanliga dödliga dödliga aftonbladetläsare inte kan reda ut detta. vanliga dödliga refererar till sin skidsemsester och tycker inte att det är fusk att gå en bit medan den intresserade tycker att det är fel att låta bli att nämna det.
 
Re: %¤#&%!!

Vandrare; sa:
Varför så arg? Har du vaknat på fel sida eller hade du bara slut på snus ;)?

Jag är inte alls arg, jag förstår inte var du fick det ifrån?

Vandrare; sa:
Jag hitar flera stycken förståsigpåare i denna tråden och även länkar till fler.

Ja, men var finns reglerna som dessa förståsigpåare kommit överrens om?

Vandrare; sa:
Är alla överrens om dem?
Öhhh, har du läst denna tråden?

Just det! Eftersom inte alla är överrens så är det ju knappast meningsfullt att tala om fusk och bedrägeri? Ingen har ju brutit mot några gemensamt bestämda regler?

Vandrare; sa:
Min slutsats var att vanliga dödliga dödliga aftonbladetläsare inte kan reda ut detta. vanliga dödliga refererar till sin skidsemsester och tycker inte att det är fusk att gå en bit medan den intresserade tycker att det är fel att låta bli att nämna det.

Alltså: Aftonbladetläsarna kan nöja sig med att de åkt skidor på berget, medan de som är intresserade kan läsa killarnas egna beskrivning av hur det gick till. Knappast ett problem.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...