Nyfiken av modern svensk alpinism?

Jag har hört ett väldigt bra citat som sammanfattar den svenska alpinismens problem eller vad man vill kalla det.

"Alpinisterna orkar inte upp och sportklättrarna orkar inte fram!"

Det behövs fler som klättrar allt möjligt och inte bara riktar in sig på en slags klättring. Bred kunskap behövs för att åstakomma nåt till fjälls.

Kaj
 
Jag har hört ett väldigt bra citat som sammanfattar den svenska alpinismens problem eller vad man vill kalla det.

"Alpinisterna orkar inte upp och sportklättrarna orkar inte fram!"

Det behövs fler som klättrar allt möjligt och inte bara riktar in sig på en slags klättring. Bred kunskap behövs för att åstakomma nåt till fjälls.

Kaj

True!

Pa hosten maste man AIdoch klattra mixat dvs frusen mossa och klippa. Pa vinter is smat spendera tid i Chamonix eller andra stallen dar det gar att fa mycket gjort. Sedan varen Aid, klippa. Sedan Lagturer i Nord Norge, Dolomiterna etc sedan Himalaya. Patagonien pa hosten fore Chamonix...

Det ar full time som galler om man vill bli bra.
 
Mycket intresant i denna tråd men jag måste säga att jag är besviken över det faktum att att det mesta som rapporterats är gjort förra århundradet. Är det allt vi kan visa upp inom "modern" svensk alpinism? Det känns som att saker stått rätt stilla det senaste deceniet bland svenska alpinister.

Självklart finns det massor av duktiga svenska klättrare som går turer i alperna, Norge, anderna m.m. som vi aldrig hör något om eftersom de är fullt upptagna med att klättra istället för att sitta på nätforum men jag tror det är långt till en svensk piloet d´or. Jag vill nog hålla med 90grader i det han antydde i en annan tråd på forumet om Sverige som ett "alpint U-land".

Varför inte både sitta på ett nätforum och klättra ;)

Jag tror också det finns ett flertal duktiga svenska klättrare som gör turer man aldrig hör talas om? Men skall man bidra med utvecklingen av svenska alpinister så bör man väl höra lite mer om vad som händer på olika plan? Varför kan inte svenska replag sporra varandra betydligt mer genom att rapportera framsteg? Kan nog även kanske inspirera fler att få upp ögonen för den delen av klättringen? Eller finns det några hemliga kanaler som jag ännu inte funnit?
 
Ett nytursprojekt del I

Tre tappra själar försökte sig nu på att göra en nytur

Första gången så hade snön sagt sitt och denna gången så kanske det skulle gå?

Två linjer men en seriös till vänster (hängande istapp) och enklare till höger (tunn is på svaklippa) var våra mål:

mello_boris.jpg


Men, tyvärr så var det inte midvinter utan mer som en svensk högsommar, och istappen fick vänta till framtiden och vi inriktade oss till den högra varianten. Inte nog med att vi fick plumsa i snö så lyckades vi även hitta en fruktmarknad mitt ute i den magiska skogen.....

mello_baston.jpg


mello_mercato.jpg


Forsättning följer....
 
Ett nytursprojekt del II

Väl framme så satte chrtur igång och hackade sig delikat uppför den tunna isen utan några möjligheter till att sätta säkringar..... låter tufft! Egentligen så lyckades man sätta två skruvar av storlek mindre i isen och standen blev kring ett träd:

mello_placca.jpg


Efter denna otroligt vertikala klättringen så fick chrtur fortsätta vidare och drog iväg återigen på en vägg som erbjud delikat 90 graders klättring i strålande solsken:

mello_salto.jpg


Då vi hade glömt allt vårt vatten vid basecamp så tog Rampik saken i sin egna händer i vanlig ordning:

mello_suka.jpg


Forsättning följer....
 
Ett nytursprojekt del III

Efter dessa två replängder så lyckades nu rampik ta över rodret och tog sig an två replängder av mixad klättring mellan sten, mossa och kvistar. Egentligen allt möjligt som kan tänka på och här var det inte tal om någon slags extravagant friklättring...

mello_turf.jpg


Efter dessa två replängder i mixad stil så hade fått tillräckligt med klättring och istället för att toppa ut och ha en tre timmars extra promenad framför oss, så bestämde vi oss helt enkelt för att fira av i vanligt ordning:

mello_fafancuolo.jpg


Med vänliga hälsningar Paolo, Chrtur och Rampik
 
En Sthlms klättrare som är en riktig doldis är Johan Hansson
klättrat Alpint och stora väggar sedan 90-talet

Petit Dru, West face: American direct (Till topp Innan raset 97)
Les Droites: North East Spur Direct
Trollväggen: Rimmon route (Innan raset 98)
2 vinterförsök
Grandes Jorasses: Walker spur
Cima Grande di Lavaredo: Brandler Hasse
Comici Route
Grönland Nytur ?

Några axplock av alla turer han gjort i Norge, Alperna och Dolomiterna
 
Det rader och har ratt fantastiska forhallanden i Chamonix de senaste veckorna. Jag har hunnit med ca tio turer vart att namna:

Nonstop linkad med Bocalatte Pelaren grad 5/M5/M6?
Scotch on the Rocks grad 7/M7
Droiets North Face via Coloton 13.5 timmar upp och ner till parkeringen
Gulotte Profit Midi North Face 4+/M5
Pelisier M5+
Samt tva fina goulotter pa Grand and Peti Cappucin grad 4+/M5
Enver Barbar grad 5

Ni kan se fram mot att fa se sista repan pa Goulotte Profit pa film om nagon vecka. Jag ska lagga ut en lank. Filmen ar tagen fran en helikopter och ar spektakular.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.