Nyfiken av modern svensk alpinism?

En som ler lite

Hej

Som Per skriver så är gamla bergssport en bra källa.

Har gjort ett stort antal större turer i chamonix.

Triolet Nordväggen
Courtes Nordväggen
Droites Nordväggen
Nant blanc face på Verte
Grand Jorasses (walker)
Petit Jorasses classic

Mt bl tacul:
Supercouloir, Jager couloir, chere, Lafaille, Albinoni (alla iscouloirer). Gervasuttipelaren klippa.

Mt Blanc
Brenvaflanken, Frontier ridge (Kufner)

Turerna är gjorda med ngn av följande Mats Holmgren, Mikael Sribhadung och Lisa Weber (f.d. Flink)

Pröva sök mig.
 
Ciao Thomas,

Ditt namn har nämnts genom andra sammanhang och vad jag förstår så skrev du en väldigt bra artikel i Bergsport angående dina alpina aktiviter. Men för mig så kvarstår faktum att jag bara har ett nummer av Bergsport i handen som jag fick tillskickad mig efter kontakt med redaktionen, i utbyte mot att jag skulle skriva något själv.

Jag har dock inte frågat, men undrar om man skulle kunna få tag på alla nummer att bläddra igenom dem, då de verkar vara någon slags guldgruva? Undra om förslaget på ett arkiv av pdf filer vore genomförbart för SKF?

Av döma av din trevliga lista av turer så bugar jag mycket ödmjukt ;)

Ps. Men hur kontaktar jag dig då?
 
Bergsport är iofs en rikhaltig källa till info om modern svensk alpinism. Men för att få kännedom om den kanske svåraste alpinturen gjord av svenskar måste man också läsa Tindeklubbens tidning eller Fjällklubbens årsbok från 1999-2000.

Turen jag syftar på är nordvästväggen på Storsteinsfjellet (1,893 m) vid Narvik, klättrad av Anders Lundahl och Eva Selin i september 1998. Utdrag från artikel i Tindeklubbens tidning "Eva Selin och Anders Lundahl är eniga om att Nordveggen på Storsteinsfjellets huvudtopp är den hardaste och kanske också mest seriösa nybestigning de utfört i norska fjell".

Var på Storsteinsfjellet senaste veckända. Lundahl/Selin-leden går upp rakt ovanför stenen på min bild i länken nedan.

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=1067504655&size=l
 
citat från Tindeposten:
"Redan efter en replängd (med ett småknepigt bergschrund) blev klättringen svår: de påföljande sju replängderna bjöd på ihållande sjundegradsklättring, med flera 7+ och nogon 8-passage. Klippans kvalitet varierade från mestadels fast och fin till nogot instabil med vissa ganska lösa flak och grepp. Flere sektioner var dessutom svårsäkrade (runouts). Ett större block gav vika tre replängder från toppen men stoppern som Eva föll i, höll fallet ...
... Lundahl/Selin garanterer inte att samtliga firningspunkter var 100 % säkra ..."
 
När det gäller alpin klippklättring så finns det nog få om någon annan i Sverige som kommer i närheten av vad Anders och Eva har uträttat sett till svårighet, stil och mängd.
 
Det var ju en sådan livlig diskussion angående vilka som varit uppe över 8000 m och mitt försök i att kapa tråden gick inte något vidare.

Har gjort ett tröstlöst försök tidiagare med bleka resultat (hahahahaha) angående mina funderingar?

Alltså hur ser det ut för svenska och tekniska alpina bestigningar där höjden är av ringa betydelse?

Nordsidan av Midi och linjer utanför standardvalen? Brenva och Freney området generellt och linjer upp mot Maudit och Blanc? Les Droites? Sans Nom? Dru ;)? Nordsidan av Jorasses? Eiger?...... Listan av funderingar kan göras lång?

Finns det någon ringa möjlighet att få tag på någon information av svenskar iblandade?

- C

Hej, du kan ju kontakta mig om vad du vill veta, gjorde Eiger 1988 med Patrik Leje, Droittes nort face med T Weber vintern 87 tror jag, samt Le courtes Austrian/Swiss Solo 87 eller 88 T weber borde veta for han solade norvaggen mellan courts och pre debar nar vi inte var overens om vilken tur vi skule gora , I ovright gjorde vi Petit Viking pr Pre De Bar, Thomas Weber och jag Gjorde Super colouir insteget, vi gjorde aven en massa coloirer som jag inte kommer ihag vad dem hette pa Mont Blanc du Tacul

Mikael Sribhadung
 
Hej
Nedanstående kan jag erinra mig har klättrats av de som tillhör "generationen" efter Weber, Holmgren, Leje mfl.
Många har klättrat halva Supercouloiren men Thomas Lagerfäldt och Mike Wright gjorde hela runt år 2000. Ginat av Robin Qwint, Patrik Jacobsson o Stefan Nilsson-98. -Krister Jonsson o Patrik Fransson har ochså gjort N. väggen runt 98. Mike W o Johan har också klättrat N.O pelaren på Droites. Am direct till topps av Anders Spång, Andreas Holm, Nicklas Fernqvist o Henik Sjöqvist runt 2003. Även Stefan Nilsson o Kasper Kotake har gjort denna. Jag klättrade Charmoz N vägg 2002 med lite is. Fredrik Schlyter ska ha solat Lagarde couloiren. Framtidshoppet Katrin Elfberg 24 år gjorde denna förra året. Även Ulrika Ask. Jorasses är än så länge, så vitt jag vet, ej klättrad på vintern men Mike W och Calle Lundberg har prövat. Likaså Robin Q och jag själv via Croz. Mike och Calle gjorde 2002 Beyond Good and Evil.
Må Gott
Magnus E
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.