Tomas Olsson saknas?

Efter att ha läst på Fri Flyt så känns det inte alls bra. Om jag förstod allt rätt så har enligt Tormod fallet fortsatt efter klippan utan tecken på försök att bromsa…

En räddningsfond kanske kan vara ett alternativ!
Vad kan jag, vi, Utsidan göra för att få till ett snabbt räddningsförsök?
Handlar det om pengar?
Vad krävs för att få tillgång till en helikopter?
Vad gör UD?
 
Johan G; sa:
Vad krävs för att få tillgång till en helikopter?
Räddningsaktioner med helikopter, har det gjorts över 6500 möh? Tror inte det. Det är ytterst riskfyllt pga den tunna luften. Eurocopter har visserligen landat med en helikopter på toppen (det finns nån diskussion om det här på Utsidan), men det är stor skillnad på att sätta ner medarna under perfekta förhållanden (vilket var en stor bedrift i sig) och utföra regelrätta räddningsuppdrag.

/Håkan
 
Johan G; sa:
Efter att ha läst på Fri Flyt så känns det inte alls bra. Om jag förstod allt rätt så har enligt Tormod fallet fortsatt efter klippan utan tecken på försök att bromsa…

En räddningsfond kanske kan vara ett alternativ!
Vad kan jag, vi, Utsidan göra för att få till ett snabbt räddningsförsök?
Handlar det om pengar?
Vad krävs för att få tillgång till en helikopter?
Vad gör UD?

Vill först be om ursäkt för min negativa inställning men varför skulle "vi" sammla in pengar för att få upp en helicopter och leta efter en person som troligtvis redan är död.
Det är de övriga expeditionsmedlemmarna som får avgöra vad som ska göras. De borde på förväg ha en deal för en eventuell räddning.
Det ligger redan otaliga vrak med helicoptrar runt om i Himalaya och det är riskabelt nog att flyga strax över base camp.

När vi för övrigt skiter i de tusentals människor som bor i områdena och varken får tillgång til hellicopter varma sovsäckar eller näringsrik mat. Varför skulle "vi" då sammla in pengar och försöka rädda en enda?

Mina erfarenheter med UD är förövrigt inte särskillt positiva. Om de inte kan arbeta från en ambassad och trygheten där brukar de vara svåra att få hjälp av. Innan det öppnas en svensk ambasad i Tengri kommer nog hjälpen inte därirån.
 

Räddades inte Tomaz Humar när han var på Nanga Parbat förra året med helikopter?


Jo, det var det jag skrev om i ett tidigare inlägg i denna tråden. Visst fan var det mycket högre upp än 6500 meter? Kanske inte är relevant i detta fallet längre, men ändå intressant att veta.
 
Jo, det var det jag skrev om i ett tidigare inlägg i denna tråden. Visst fan var det mycket högre upp än 6500 meter? Kanske inte är relevant i detta fallet längre, men ändå intressant att veta.

Humar räddades på strax under 6000m.
http://www.everestnews.com/pak2005/nphumar2005u08172005.htm

Jag måste säga att jag tyvärr är pessimistisk angående Tomas öde.
Om jag förstått infon rätt, så föll han på en mycket utsatt plats och de tio meterna som anges kan lätt ha blivit tusentals.

Usch.
 
Jag måste tyvärr hålla med Corax, utsikterna att hitta Tomas levande är ytterst minimala vid det här laget. Ingen kul tanke, men tyvärr realistisk.

Däremot måste man skänka en tanke till anhöriga och vänner som kanske trots detta vill att han ska hittas. Signaturen "Nidve" på forumet Sweclimb skriver att tidningen Fri Flyt har startat en insamling och jag vidarebefordrar denna länk för de som vill bidra:
http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=52018
 
Det finns väl enstaka varianter som går över 6000m. Varför inte Osprey, är en sådan klumpig i bergen..

Jag undrar om det skulle kunna gå att se honom mha satellit? Om de är klart och när man vet var fallet började.

Inte lätt för de som ger sig ner i ravinen nu.

Ledsamma. Det gör ont.

L
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.