ucpa?

lilla_my; sa:
Nackdelen med Kebkursen är att man ska bära dit all sin packning inklusive mat för två veckor och det utesluter i princip alla tjejer (kolla in deltagarlistonra så får ni svart på vitt). Vi kan helt enkelt inte bära såna vikter som det handlar om på rimlig tid (man kan ju gå en massa fram och tillbaka, men då blir det minst tre gånger, i alla fall om man ska ha med samma mängd/vikt material som killarna hade på kursen 2004).

Mina kompisar som har gått kursen har dock bara lovord när det gäller själva kursinnehållet. Men en liten tjej tar sig alltså inte dit och det är lite trist.

Hoppas alltså att det ska dyka upp en bra alpinkurs för oss som väger runt 50 och bär därefter...


hm... jag är tjej och väger bra precis 52 kilo. Och jag SKA gå kebkursen. Visst kommer jag att få det jobbigt, vägen upp till Tarfala är ju lite tung (spelbacken mkt tung...). Men vill man så kan man. Ska bara lära mig mer om klättring för att få ut så mycket som möjligt av kursen.
 
Diderot; sa:
lilla_my; sa:
Nackdelen med Kebkursen är att man ska bära dit all sin packning inklusive mat för två veckor och det utesluter i princip alla tjejer (kolla in deltagarlistonra så får ni svart på vitt). Vi kan helt enkelt inte bära såna vikter som det handlar om på rimlig tid (man kan ju gå en massa fram och tillbaka, men då blir det minst tre gånger, i alla fall om man ska ha med samma mängd/vikt material som killarna hade på kursen 2004).

Mina kompisar som har gått kursen har dock bara lovord när det gäller själva kursinnehållet. Men en liten tjej tar sig alltså inte dit och det är lite trist.

Hoppas alltså att det ska dyka upp en bra alpinkurs för oss som väger runt 50 och bär därefter...


hm... jag är tjej och väger bra precis 52 kilo. Och jag SKA gå kebkursen. Visst kommer jag att få det jobbigt, vägen upp till Tarfala är ju lite tung (spelbacken mkt tung...). Men vill man så kan man. Ska bara lära mig mer om klättring för att få ut så mycket som möjligt av kursen.

Värsta fall är det väl bara att skicka halva vikten med helikopterna eller är det fusk ?
 
Diderot; sa:
hm... jag är tjej och väger bra precis 52 kilo. Och jag SKA gå kebkursen. Visst kommer jag att få det jobbigt, vägen upp till Tarfala är ju lite tung (spelbacken mkt tung...). Men vill man så kan man. Ska bara lära mig mer om klättring för att få ut så mycket som möjligt av kursen.

Det är helt rätt inställning! Den saknas tyvär hos många, både tjejer och killar, man klarar mer än man tror.
 
Robwah-9; sa:
Värsta fall är det väl bara att skicka halva vikten med helikopterna eller är det fusk ?

En helikopter ordnas av kursledningen, så att man får in sina saker till Kebstationen (kostade runt 300). MEN det går ingen helikopter till Tarfala... Där är det bara att bära.

Diderot; sa:
hm... jag är tjej och väger bra precis 52 kilo. Och jag SKA gå kebkursen. Visst kommer jag att få det jobbigt, vägen upp till Tarfala är ju lite tung (spelbacken mkt tung...). Men vill man så kan man. Ska bara lära mig mer om klättring för att få ut så mycket som möjligt av kursen.

Som sagt helt rätt inställning. Några övningsturer är inte fel, så att rygg och knän vänjer sig vid vikten.

Gustaf
 
Nu ska jag inte dra slutsateser, men man kan ju tänka sig att om det vare en tjej och hennes kille kanske han kunde ta lite mer. Är man ensam tjej får man t allt. Och man äter ju liksom inte mindre för att man är mindre, däremot fryser man mer om man är mindre så man får bära mer sovsäck och liggunderlag (eller ännu mer mat så att man kan hålla värmen den vägen). 55 kg är betydligt mer än jag väger själv, så det blir en lite löjlig jämförelse. Det är som om du som väger 72 skulle kånka omkring på en 80kg packning, typ.

Visst kan man gå många gånger, men man har ju inte obegränsat med semester, man vill också börja kursen förhållandevis fräsch och skadefri. Jag har aldrig sett vitsen i machoövningar för deras egen skull. Det ska väl vara fokus på att lära sig _klättra_ alpint, annars kan man gå en kurs i fjällvandring liksom.
 
Ger mig inte :)

Hävdar fortfrande att det går att få en helikopter att flyga upp till tarfala. Finns ju H-platta så varför inte ?
 
Allt går om man vill

Kebkursen är mycket bra som kurs!

Det finns många lösningar på "problemet" att bära mycket vikt. Den absolut första frågan är hur mycket kan jag minimera min vikt. När jag gick kursen varierade packningarna från ca 40 kg till 65 kg och kanske tom ännu lite mer. Själv bar jag ca 47 kg och då hade vi lyxat till det med stort rymligt tält, och ganska mycket tung utrustning mm (inga lätta karbiner, isyxor etc.). En fjällvan person kan med rätt prylar miniera sin packning säkert under 40 kg.

Sedan går allt att lösa vad det gäller transport av grejor till och från Tarfala. I min kursgrupp hade vi personer som bar i omgångar, tog riktigt lång tid på sig (8 timmar för 8 km), bar upp del av utrustningen innan kursen eller lastade på en kompis/partner.

Hoppas att ni väljer kebkursen, för det är svårt att hitta mer kompetenta kursledare än t.ex. Mikael Amlert och Anders Bergwall.
 
lilla_my; sa:
Visst kan man gå många gånger, men man har ju inte obegränsat med semester, man vill också börja kursen förhållandevis fräsch och skadefri. Jag har aldrig sett vitsen i machoövningar för deras egen skull. Det ska väl vara fokus på att lära sig _klättra_ alpint, annars kan man gå en kurs i fjällvandring liksom.

Men det är väl en del av den alpina klättringen att man just ska bära sin egen utrustning. Det kommer du få göra när du väl börjar klättra på egen hand.

Sen tror jag fortfarande att du kan få någon kille att hjälpa dig genom att han tar en del av utrustningen. Som du själv sa så är det en macho grej. Det finns säkert några killar som vill visa sin styrka :) Det är bara att lura på dem utrustning.

/
 
Jag tror fortfarande att det är en toppenkurs när man väl är där. Har kompisar som har gått den och de var mycket nöjda. Det är ju inte heller själva kursen jag funderar på, utan hur man skulle kunna lösa transporten. Finns det inga svenska sherpor :) ?
 
lilla_my; sa:
Jag tror fortfarande att det är en toppenkurs när man väl är där. Har kompisar som har gått den och de var mycket nöjda. Det är ju inte heller själva kursen jag funderar på, utan hur man skulle kunna lösa transporten. Finns det inga svenska sherpor :) ?

Betalar du tillräcklgit bra lär det finnas :)

Finns väl värre saker än att bära packning i fjällen.
 
lilla_my; sa:
Och man äter ju liksom inte mindre för att man är mindre, däremot fryser man mer om man är mindre så man får bära mer sovsäck och liggunderlag (eller ännu mer mat så att man kan hålla värmen den vägen).

Nog äter man väl mindre om man är mindre? En större kropp kräver ju mer energi än en mindre.

Male 30, 180 cm, 72 kg BMI=22.2 RMR=1,700
Hiking - climbing hills, over 19.1 kg load
3,240 calories in 5 hr

Female 30, 160 cm, 52 kg BMI=20.3 RMR=1,209
Hiking - climbing hills, over 19.1 kg load
2,340 calories in 5 hr

Dessutom kan du ha mindre kläder, kortare sovsäck, kortare liggunderlag, mindre kängor :))) om du är mindre :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.