ucpa?

Tjena. Funderar på o gå ucpa,s alpinkurs i chamonix i sommar. nån som gått den? nån som har koll på priset? priserna för sommarkurserna ligger int ute ännu...hörde även att man får fixa resan själv när man åker på sommarn, kan det stämma? //Lasse
 
Hallå! har inte gått den själv, men förra året kostade den knappt 5500 kr under högsäsong. Resan får man ordna själv på sommaren. Flyg till geneve går att hitta för rimlig kostnad om man är ute i tid. Finns fler flygplatser på lite längre avstånd också.
 
Men Kebkursen är 2 veckor lång... Tror UCPAs är en vecka.

Kebkursen håller mkt högstandard, erfarna och duktiga instruktörer... Dess utom så träffar man 15 andra svenskar som har samma intresse för alpin-/fjällklättring. Man knuter många bra kontakter till senare turer.

Jag gick själv kursen i sommras, per epost har jag fortfarande kontakt med de andra som gick kursen. Det planeras lite turer till sommarn i samband med den nya kebkursen... Mycket trevligt.

Har du frågor maila dem bara... jag svarar gärna, dock kommer jag att dra till Chamonix för ett halv år om en vecka... men innan det så svarar jag snabbt(sitter med lite tråkiga skoluppgifter så svaren kan komma mkt fort).

Gustaf
 
hmmm. de här kräver nogrant övervägande..kebkursen känns mer gedigen+ att man garanterat hajjar vad guiden säger...men chamonix är endå chamonix...
 
Om ni pratar om Kebnekaise-kursen som SKF håller i så är den helt klart väldigt seriös och väldigt givande. Den är helt klart värd pengarna och är inte så dyr, om du har all utrustning som behövs. I priset ingår ej hyra av utrustning, så då kan det bli rätt dyrt om du inte har mycket utrustning.

/
 
Nackdelen med Kebkursen är att man ska bära dit all sin packning inklusive mat för två veckor och det utesluter i princip alla tjejer (kolla in deltagarlistonra så får ni svart på vitt). Vi kan helt enkelt inte bära såna vikter som det handlar om på rimlig tid (man kan ju gå en massa fram och tillbaka, men då blir det minst tre gånger, i alla fall om man ska ha med samma mängd/vikt material som killarna hade på kursen 2004).

Mina kompisar som har gått kursen har dock bara lovord när det gäller själva kursinnehållet. Men en liten tjej tar sig alltså inte dit och det är lite trist.

Hoppas alltså att det ska dyka upp en bra alpinkurs för oss som väger runt 50 och bär därefter...
 
lilla_my; sa:
Nackdelen med Kebkursen är att man ska bära dit all sin packning inklusive mat för två veckor och det utesluter i princip alla tjejer (kolla in deltagarlistonra så får ni svart på vitt). Vi kan helt enkelt inte bära såna vikter som det handlar om på rimlig tid (man kan ju gå en massa fram och tillbaka, men då blir det minst tre gånger, i alla fall om man ska ha med samma mängd/vikt material som killarna hade på kursen 2004).

Mina kompisar som har gått kursen har dock bara lovord när det gäller själva kursinnehållet. Men en liten tjej tar sig alltså inte dit och det är lite trist.

Hoppas alltså att det ska dyka upp en bra alpinkurs för oss som väger runt 50 och bär därefter...


Det var en tjej och hennes kille som gick kursen förra året. Hon klarade sig bra, det är inte så jobbigt som man kan tro att gå den sträckan. Jag trodde det skulle vara mkt värre än vad det var. De två gick en bit sedan lämnade ryggsäckarna och gick tillbaka och hämtade nästa. De var i och för sig framme ganska sent.

Men det finns inget som säger att man inte kan åka upp några dagar innan och bära upp sin utrustning.

Alla som gick upp hade sin strategi, min var att bara gå en gång med mycket packning. Jag hade runt 55 kg (jag väger ca 72), men då hade jag rätt mkt lyx med mig som termarest-stol (mkt uppskattad), nästan inget frystorkat, efterrätt till nästan alla dagar etc...

Det finns alltid sätt om man vill tillräckligt mycket!!

Dagen man gick upp till Tarfalla är tung, det är den tyngsta, men det är bara 4 h om man går en gång. Det går att slimma packningen mycket. En fråga om komfort.

Gustaf
 
Samtidigt är det väl det som är alpin klättring!?!
Det ska väl vara lite tufft och tungt. Det kanske är en av läxorna man får lära sig på kursen.

/
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...