om inte Diamox...

Jag

har inte läst att effekten av Diamox skulle vara sämre på vissa individer vad jag menade är att vissa inte behöver Diamox. Huvudvärk som viker på paracetamol är inte ett allvarligt symtom på höjdsjuka. Alla symtom på höjdsjuka försvinner inte med Diamox men de minskar med ca 75% om man jämför två grupper av individer på snabba bestigningar dvs 2-4 dagar typ Kilimanjaro.

Sömnstörningar första nätterna på hög höjd även kring 2-3000 meter är vanliga. Det har diskuterats att dessa besvär kan minska med Diamox men jag har ingen uppfattning om det funkar respektive är lämpligt.

Thure
 
Tack för svar. Det var just första dagen/natten på 2800m som jag hade huvudvärk som inte gick över mha diamox. Nästa dag klättring på 35-3600m och sova på 3300m, jag hade problem på anmarschen men så fort pulsen ökade var det problemfritt även på natten. Sen en lång dag på 38-3900 och då blev det lite problem igen, fast då tog jag inte diamox.

Får pröva igen om jag fortsätter vara lika känslig för höjder framöver.
 
Sömnstörningar första nätterna på hög höjd även kring 2-3000 meter är vanliga. Det har diskuterats att dessa besvär kan minska med Diamox men jag har ingen uppfattning om det funkar respektive är lämpligt.

Mekaniken framstår som ganska uppenbar , hyperventilation leder till andningsuppehåll pga högre pH och uppvaknandet sker vid första andetaget. Sänkt pH genom Diamox ger mindre andningsuppehåll och bättre sömn. Jag har tvingats till ett par oplanerade stopp i Pang vid 4510 meters höjd på vägen till Leh , och lärt mig att säga tlli förväg :
" Det kan hända att du vaknar och ser att din kompis slutat andas - väck mej inte då . "

Hackett , med ett par decenniers erfarenhet ( HRA-kliniken i Pheriche, expeditionsläkare , CDC , verksam i Colorado nu etc) tillhör dom som inte tvekar att Diamox är meningsfullt vid sömnstörningar. och säger i sömnavsnitttet på altitudemedicine.org :

If you are not sleeping well because of periodic breathing, Diamox® should be the first choice of medication to improve sleep.

Har för mig att det är en liknande skrivning i den klassiska High Altitude Medicine Handbook

En mera aktuell artikel som rekommenderar Diamox , och tar upp andra alternativ, finns på High Altitude Medicine & Biology :

http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/ham.2008.1025
 
Senast ändrad:
Läkare som skriver ut Diamox

Några tips på läkare eller vårdinrättningar som skriver ut Diamox nuförtiden?

Jag ska till Bolivia i december och kommer att befinna mig på 4 000-5 000 m, ev. högre. Inga avancerade bestigningar, mest bilåkande och dagsturer, men höjden lär ta ut sin rätt ändå. 2006 använde jag Diamox på en liknande tur i Bolivia och då var det inga problem att få recept från Cityaktuen (Wasa Vaccination) i Stockholm. Denna gång vägrade de tyvärr, samma sak med min husläkare och VaccinDirekt. Synd, eftersom jag inte har tillräckligt med tid för ordentlig acklimatisering. Men med Diamox brukar acklimatiseringen gå snabbare. Jag är medveten om att man bör öka höjden gradvis men eftersom jag flyger in till La Paz och stan ligger 3 600 m.ö.h. är mina möjligheter till detta begränsade.
 
Diamox

Några tips på läkare eller vårdinrättningar som skriver ut Diamox nuförtiden?

Inför mina vandringar vid Mt Everests fot våren 2009 och 2011 var det inga problem att få Diamox här hemma. Den förste tog visserligen en tia per tablett, men i våras fick jag en hel burk på min vårdcentral. Först hade doktorn ett långt "förhör" med mig om Diamox och höghöjdsvandring, för han hade aldrig träffat en höghöjdsvandrare och tyckte att det var intressant att lära sig något av patienten. Eller låtsades han bara vara okunnig? Han insåg efter en stund att jag kunde detta ämne, så efter två dagar fanns burken (beställningsvara) på mitt apotek och kostade bara en bråkdel av vad jag betalade första gången. Det borde alltså inte vara så svårt att få medicinen redan innan du reser, känns det som.
 
Först hade doktorn ett långt "förhör" med mig om Diamox och höghöjdsvandring, för han hade aldrig träffat en höghöjdsvandrare och tyckte att det var intressant att lära sig något av patienten.

Hade liknande upplevelse sista gången , första gången jag ordnade det i Sverige. Väldigt avslappnat samtal efter det jag hade sagt att beteende kommer först , men under dom här förutsättningarna... Skrivningen i journalen var intressant :

Inte bekant med indikationen , men användaren är uppenbarligen det . Skrivs ut på användarens kunskap och erfarenhet.

Det betydde inte att han var en passiv gummistämpel , han gick igenom möjlig interaktion med andra läkemedel ( hade nytt antibiotika med i kompotten) och var väldigt proffsig i det.

Ett av dom dokument jag visade och var intressant att prata om var CDC´s anvisningar - och dom har skärpt skrivningarna om Diamox i årets revision , vilket är tacksamt att visa. Nya skrivningen är att Diamox är "benificial and should be considered" vid snabb resa/inflygning till orter på 2800+ höjd , och "strongly recommended" på samma premisser för orter på 3500+. Det är ju lite missvisande , men du kan ju också nämna som ett orosmoment att flygplatsen vid El Alto ligger på 4061 möh.
 
Blandad konfekt både i tråden och på andra ställen

Generellt så behövs mera kunskap om akut höjdsjuka och acklimatisering betydligt mer än eventuella recept på Diamox eller annan medicinering.

Man kan lära sig en del om detta i första hand genom att läsa översiktsartiklar på engelska. Inlägget ovan hänvisar till CDC där Peter H. Hackett och David R. Shlim skriver om Altitude Illness.
De har flera bra referenser i slutet av sin text.

Finns en del kortare trådar här på Utsidan som också innehåller lite basfakta om akut höjdsjuka.

Thure
 
Generellt så behövs mera kunskap om akut höjdsjuka och acklimatisering betydligt mer än eventuella recept på Diamox ...

Låter bra som princip .. men i det här specifika fallet så finns det ett enkelt tillgängligt svar : undvik att flyga/resa in på en dag till högre höjd än cirka 2800 meter , och om du inte kan det använd Diamox , om det inte finns några kontraindikationer - det är det råd som man finner i de de nationella riktlinjerna från CDC , i "grundkursen" från International Society of Mountain Medicine, Himalayan Rescue Association, WEM´s stora genomgång etc. Förstår dock inte riktigt varför lekmän som skall sova långt under femtusen meter skulle behöva gå vidare efter de första två punkterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DIAMOX Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.