TROLLVÄGGEN

spacemonkey; sa:
Slutet av augusti 2002 klättrade Pierre Olsson (Åre) och Tomas Kempe (Lund) "Svenskeruta" på Trollväggen i Norge.
Hatten av för repetionen av leden!
Reagerade på datumet. Skall det stå 2003? Knappast pantar ni på beta i över ett år...
 
OJ! - Ibland plockar man upp kvarlevorna efter er..

Inget trevligt..
Försiktighet är en dygd.. Adrenalin kan man få tag på närmare håll vid bebyggelser..i kickar.
Kommer att bli sämre -på svenska sidan med pengar till räddningsutryckningar. Bara påminner, att kåtor för skydd i snöstormar vintertid är borta om 10 år, rasar.
På alpina sidan, färre folk, äldre klättrare i fjällräddning, möjligt norska räddninghelikoptrar blir det enda som finns..
Norge, har dock sin ekonomi stor och oljig..så där går det bra.
I Sverige lär ni få betala utryckningarna med koptern..ring inte i onödan då..
I Kebne finns en länk än så länge för GSM-mobiltelefon.
Räkna inte med det på andra håll i fjällvärlden..om ni inte har Iridium/Globalstar satellitTfn.
Och visst det dör folk, oftast i onödan.. andra begår självmord, hopplösa fall att hittas i alpin miljö, andra hänger sig.., några kanotdrunknar, störtar med parasailskärm, sailflygare nära krocka med kopter, benbrott så blodet sprutar, skoterolyckor, skallskador av fallstenar, explosioner, utmattningar, fryser ihjäl, faller, halkar...fastnar på klipphyllor,vrider-stukar-knäskadar... grotthändelser ähum.. dykdödsfall i tunnel och faktiskt 6000 kr hittelön för finnspets !
Fallolyckor för hundar och ren också, samt örn i försöksattacker mot hund..

-Trollväggen, är föremål för mångas död. Anhöriga får det jobbigt. 'Rasväggar' + 'Isfall', är inga ställen som jag tycker folk ska sätta upp som nåt självmål.
Som same utmanar jag inte döden..har sett för mycket av sånt bland turister. Men jag säger att ibland är det tur för en del, att man är ute åt tjotta ibland...
Riktig mat + LED-lampor för flerdygnsbruk, så hittar man nog er till slut.. i värsta fall till vårn. :)
 
hörru tuffa-same-frazze!

Dom här killarna vet nog mycket väl vad dom ger sig in på och förväntar sig förmodligen inte att någon ska komma och rädda dom om något går fel. På trollväggen har man inte mkt nytta av helikoptrar och fjällräddare problem får man gott reda ut själv.

Och kom inte dragande med något snack om "turister" och "stockholmare" i det här fallet! Detta handlar inte om något allmänt STF-fjällvett.

Starkt jobbat grabbar!
[Ändrat av davlin-7 2003-10-03 kl 23:09]
 
Bra jobbat, och bra beta.

Egentligen inte mycket mer att säga. Bra jobbat. Bra beta. Fett med credd. Det du gör och gjort i form av nyturer i jämtland och på andra ställen står inte heller osett. Keep up the good work, Pierre.

/Kotten
 
Jodå, klättringen gjordes 2002. Kände inte till Utsidan då, så jag tänkte - bättre sent än aldrig.

Tack för all positiv respons, det var tur att jag hade med mig en stabil klättrare som Tomas Kempe annars hade nog inte utgången blivit särskilt lyckad...

Att ett ämne som Trollväggen drar till sig Troll är ju kul, men om man ska trolla bra så bör man hålla sig inom trovärdighetens ramar. Det är faktiskt så att Trollväggen inte haft en enda dödsolycka i samband med klättring - men tack för omtanken frazze!

PEACE!
 
Söndagen den 23:e juli 2006, påbörjade en brittisk klättrare en solobestigning av Svenskeruta på Trollväggen.

Uppmärksamma människor rapporterade till polisen att de sett en orörlig person hängandes i ett rep på väggen...

Fjällräddningen satte in ett team som lyckades ta ner mannen, räddningspådraget rapporterades som mycket svårt pga stor rasrisk.

Klättraren, som befann sig i starten av Svenskeruta, hade troligtvis träffats av stenslag som slagit honom medvetslös.

Mannen, Michael Garton 25, är enligt uppgift skadad men utom fara och vårdas nu på sjukhus.


------------------


För övrigt så är det ett gäng ryssar (6 st!) uppe på Trollväggen, de håller på att göra andrabestigningen av Baltika, de startade den 20 juli och toppar väl ut snart - om inget händer. De rapporterar om många och stora stenras och blev vittne till brittens olycka.


------------------



Trollväggen är fortfarande tämligen rasbenägen...

peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-07-26 kl 20:38]
 
Jaha,

så var det dags igen...

Två norska klättrare blev hämtade med helikopter (den vanliga SEA KING helikoptern), från Trollryggen den 28:e augusti, efter det att de klättrat fast och tillbringat en oplanerad bivack på fjället ringde de med egen telefon till polisen.

Räddningen var odramatisk och det var obetydlig fara för stenras vid denna plats.
 
Precis hemkommen från Romsdalen. Stod i förrgår nedanför Hornaksla då jag hörde ett kraftigt brak. Ljudet gick inte att ta miste på. Ett dammoln bakom trollryggen avslöjade snabbt att det var på Trollveggen det rasat. Jag håller mig borta från den väggen.
 
Jaha, här har vi då till slut konsekvensen av den brittiska klättrarens olyckshändelse (och räddning, se info här under) från förra året...

Info: (Michael Garton blev träffad av sten vid insteget av svenskeruta och hämtad med helikopter från denna plats. En kort stund efter att sea kingen lämnat sin hovringsposition vid basen av väggen så inträffade ett större stenras på exakt denna plats. Huruvida det var klokt att hovra vid foten av Trollväggen, och i dess direkta stenslagszon, med en stor räddningshelikopter kan och borde diskuteras - kanske klättraren skulle burits ut på bår ett antal hundra meter ut i rasbranten , och ut ur stenslagszonen, istället...)

På grund av denna incident så är det från och med nu räddningsförbud i och kring Trollväggen, detta gäller utan undantag alla skadade och döda klättrare som behöver hämtas ner.

Norska myndigheter kommer inte att under några omständigheter riskera räddningsmanskapens liv under räddningsaktioner, med eller utan heli, i Trollväggen.

Nu får man bara hålla tummarna att det inte blir ett totalt klätterförbud i Trollväggen också...

Helt klart är att jag personligen, och frivilligt, kommer att komma till skadade och döda klättrares hjälp i Trollväggen om det skulle behövas.

Ett räddningsförbud som detta är i mitt tycke rent nonsens från odugliga chefer o politiker - räddningsaktioner på stora väggar som typ Trollväggen kräver en kvalificerad bedömning från incident till incident.

peace
[Ändrat av spacemonkey 2007-06-20 kl 21:38]
 
Hur var det nu med den sista kommuniststaten... Tycker ett sådan beslut befäster det ganska svart på vitt. Ungefär som med Kursk.

Ett beslut om att motorcykelolyckor med sporthojar inte heller ska tas om hand, borde inte ligga så långt borta.
 
Det blir lätt lite polemiskt, särskilt som myndigheter generellt antagligen har ett behov av att i skrift reglera hur de ska agera i olika situationer.

Jag kan respektera att man inte tycker att det alltid går att motivera, att ytterligare personer ska riskera sitt liv med dåliga odds.

Fast för att undvika detta krävs förstås inte ett generellt räddningsförbud...

Troligen är det dock så att de som är anställda för sånt här, gärna ändå vill ha rätt klara villkor om vad som förväntas av dem, samt att räddningsförbudet - framför allt - ska avskräcka klättrare från att beträda Trollväggen.

Man kan ju möjligen tänka sig att upplägget är som så; räddningsförbud gäller, men att vid varje situation har möjlighet att göra särskilda undantag från de generella reglerna?

Nåja, självklart måste varje tillbud bedömas var för sig eftersom det inte är planerat, eller följer nån slags mall, eftersom det just är en oförutsedd olycka. Samtidigt kan jag ju förstå att det kan finnas orsaker bakom förbudet, om det är så att räddningspersonalen känner sig tvingad till alltför farliga insatser med de gamla reglerna (hur de nu såg ut...).

Pros and cons alltså...

Den andra frågan; är det vettigt att klättra Trollväggen idag, har jag ingen som helst uppfattning om. Jag är inkompetent att bedöma den saken, och egentligen är det väl väldigt subjektivt oavsett kompetens. Alla har ju sin "personlig subjektive fare-grens", som jag tror R Höibakk uttryckt det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spacemonkey Undersökning: Svenskar på Trollväggen Alpin / Bigwall 78

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...