Mönch

Hej!

Undrar om det är någon som har erfarenheter av att bestiga Mönch? Har själv några få erfarenheter av glaciärvandring och undrar helt enkelt om Mönch är relativt "enkelt" att bestiga. Om inte, några andra förslag?

Undrar också lite över det smidigaste sättet att ta sig till Mönch, till var flyger man? Måste man hyra bil etc?

Vänliga hälsningar och tacksam för svar!
 
Mönch via standardvägen i bra förhållanden är tämligen enkelt. Följ lämmeltåget, se till att vara acklimatiserad och snubbla inte på stegjärnen. Det finns en kort passage med lätt klättring (det finns en stolpe ovanför att säkra i/fira ifrån) och en exponerad kam. Resten är brant vandring. Vyn från toppen är härlig.

Sedan ska man förstås aldrig underskatta alpina turer. Är förhållandena fel är det bättre att avstå, berget står kvar.

Du flyger till Zürich, Bern eller Geneve. Bil behövs inte, schweizisk kollektivtrafik är fantastisk.
Det finns ett bra vandrarhem i Grindelwald Grund.

Bli inte chockad när du ser vad biljetten upp till jungfraujoch kostar bara...
 
Jag bodde på ett trevligt vandrarhem (turistenlager på tyska) i kleine scheidegg för några år sedan. Vill minnas att det var hyffsat billigt också:)

Ett annat lättillgängligt område med många 4000-metrare är saas fee.
 
Jag bodde på ett trevligt vandrarhem (turistenlager på tyska) i kleine scheidegg för några år sedan. Vill minnas att det var hyffsat billigt också:)

Ett annat lättillgängligt område med många 4000-metrare är saas fee.

Ok! Ska man boka boendet innan eller kan man göra det när man kommer ner?
Vilka toppar i saas fee är att rekommendera?
 
Kan vara en bra ide att ifall kolla upp i förväg med ställena om det finns mycket plats. Mönchjochütte kan säkert vara en bra ide att boka i förväg också. Stället jag bodde på i kleine scheidegg var nästan tomt när jag var där. Det var: http://www.bahnhof-scheidegg.ch/

Enklast är nog att ringa direkt till respektive ställe och kolla vad de rekommenderar.

I saas fee finns ett antal lätta 4000-metrare (F-PD) och många liftar som förkortar approacherna. Enklast är nog att googla typ "Saas Fee 4000m peaks". Allalinhorn är en av de lättaste och mest populära som kan vara en bra startpunkt för acklimatisering och träning. Jag gjorde Alphubel på skidor för något år sedan vilket också är ett ganska enkelt alternativ.

Vet inte om det finns någon mer spcifik guidebok, men annars är ju richard goedekes bok med 4000-metrare en bra startpunkt för att få info om normallederna. http://books.google.se/books/about/Alpine_4000m_Peaks.html?id=OECqcPwQ6-gC&redir_esc=y

F-graderade toppar är ju oftast bara vandring, medan PD/PD+ kan innehålla lite klättring, scrambling eller lite brantare is där man bör ha lite koll på rephantering och kunna placera säkringar eller isskruvar.
 
Saas Fee

Hej,

Toppar is Saas Fee.

Weissmies 4017m - travers från Almagellerhyttan (PD). Trek upp till hyttan ifrån Saas Almagell (4h). Morgonen därpå scrambling till toppen. Nedstigning över glaciär ner till Hohsaas. Ska vara den bästa trvaersen i PD klass.

Nadelhorn 4327m - exponerad och rolig trek till mischabelhyttan. Sedvanlig alpin start mot toppen dagen efter. PD i normal fall (sist jag var där var det ganska isigt på klipppartierna starx innan toppen AD-).
En underbar tur, rekommenderas starkt

Lagginhorn 4010m - scrambling och lite exponerad snö innan toppen (planerad tur i början av juli)

ALphubel 4206m - från Saas Fee (lite lift användes) finns där två leder. Nummer 1 inkluderar en travers utav Feekopf (3888m) PD. Nummer 2 går över en glciär m mycket sprickor och är också klassad PD.

Allallinhorn 4020m, kan vara en bra acklimatiseringstur första dagen. Mycket enkel, F.

Ha en god tur
Peter
 
Just kring frågan om ni ska gå eller åka lift, tälta eller bo i hytta så bör ni kanske fundera på vad ni vill få ut av besöket. Vad jag förstår av din fråga så är du nybörjare inom alpinism med ganska lite erfarenhet. På något sätt handlar det ju om att lära sig nya saker och pusha sina gränser lite samtidigt som det ska vara hyffsat njutbart. Det kan man ju uppnå på olika sätt.

Vill ni fokusera på fina toppturer så skulle jag rekommendera att åka lift/tåg och bo i hytta för att ha så mycket tid och energi som möjligt för just detta. Är man oerfaren som alpinist så kan även ganska enkla turer vara lite mentalt påfrestande och då är det rätt skönt att komma ner till en torr och varm hytta och få god mat, snacka med andra, se väderprognoser etc. Schweiziska hyttor håller generellt hög kvalitet.

Vill ni pusha gränserna kring "expeditionsliv", alltså vintercamping, lång approach etc. så ska ni ju så klart tälta, men då får man kanske räkna med att det tar mycket mer tid med det praktiska och att det därför blir lite mindre klättrat. (Tyvärr har jag inte koll på var man kan tälta.)

Vill ni "prestera" 4000-metrare så ska ni hyra en guide i alla fall i två-tre dagar (det kan iofs vara en bra ide ändå för att lära sig grunderna på ett bra och säkert sätt).

Om man är nybörjare så finns alltid risken att man spänner bågen lite för hårt och hamnar i en situation där allting bara blir jobbigt och man inte kan njuta av det man gör. Ett tips är att sänka ambitionerna lite i början. Det är mycket roligare att börja med en för enkel tur och sedan öka svårighetsgraden än tvärt om. Exempelvis kan det vara bra att bo i någon natt i en hytta och göra till exempel allalinhiorn, breithorn eller någon annan F-graderad topp. Känns det tryggt så tar man fram tältet och går på hårdare leder.:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
e6henke Jungfrau och Mönch, Bishorn Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.