Klarar man av detta?

Är du säker på det där med att man får lära sig leda? Själv fick jag inte lära mig det när jag gick en grundkurs genom Naturfirman förra sommaren.

Du har rätt!

Kollade nu Svenska Klätterförbundets officiella normer för GRUNDKURS I KLIPPKLÄTTRING och där står
Citat: Om instruktören så bedömer lämpligt kan eleven under säkra former ges möjlighet att prova enklare 1:e-mansklättring och därvid lära sig metoder att snabbt hitta utrustningsdetaljer, lägga egna mellansäkringar, orientera olika karbiner rätt samt förebygga repdrag och andra komplikationer vid 1:e-mansklättring. Slut citat.

http://www.klatterforbundet.se/pdf/...undkurs_i_klippklattring_v7_TO_2005-11-27.pdf

Tror det var annorlunda innan 2006...?

För att vara redo för exempelvis Nissedal krävs tydligen även nästa steg:
FORTSÄTTNINGSKURS I KLIPPKLÄTTRING

http://www.klatterforbundet.se/pdf/...or_forts.kurs_i_klippkla_v8_TO_2005-11-27.pdf
 
Alla dessa uttryck i klättringen... :)

Fan att man ska vara så sugen på den väggen i Italien. Funderar på om man ska försöka sig på den eller inte. Den ser ju väldigt lätt ut, så det känns som det ska mycket till för att man ska falla. Sen borde det väl finnas guider där som kan hjälpa till?
Vafan, klippan kommer att vara kvar ett tag till, varför så bråttom? Ta lite mindre saker först och skaffa lite mer erfarenhet, du njuter förmodligen mer av turen då...

Här är du ett exempel på en betydligt mindre allvarlig (heltbultad) multipitch led men ändå med fin exponering... Det finns massor av liknande projekt att bygga erfarenhet på.
 

Bilagor

  • 07_PA180021.jpg
    07_PA180021.jpg
    87.4 KB · Visningar: 476
  • 16_PA180045.jpg
    16_PA180045.jpg
    112.8 KB · Visningar: 464
Såg på din hemsida nu vart det var någonstans. Mycket trevliga bilder där!

Jag och sambon reser ju med hund i sommar, och det är en Finsk Lapphund, som hatar värme. Så jag får försöka hitta något bra berg man kan klättra i sommar, där det inte är lika varmt.
 
Jag och sambon reser ju med hund i sommar, och det är en Finsk Lapphund, som hatar värme. Så jag får försöka hitta något bra berg man kan klättra i sommar, där det inte är lika varmt.
Det är inte tanken att skå ihjäl några drömmar, men jag har uppfattningen om att Dolomiterna är inte det mest nybörjarvänligaste ställerna att ge sig ut på multipitch leder på egen hand. Jag har inte varit där själv ännu men jag har förstått att under vissa tider kan man nästan ställa klockan efter oväder... och det kan bli lite problematiskt att hitta en säker väg ner om det hinner bli mörkt om ni inte varit snabba nog. Route finding är inte altid uppenbar och säkringarna är inte altid pålitliga.

Du borde kunna lägga säkringar innan du åker till Dolomiterna. Om du hinner lära dig det tills ni ska åka nånstans och klättra så kan jag rekomendera Lofoten... Ok, det är svårt att rekomendera Lofoten egentligen, för vädret kan vara riktigt surt riktigt länge, men vid bra väder under sommaren så är Loften riktigt bra. Man har inga bråttom att toppa ur innan det blir mörkt, för det blir inga mörkt, och det finns många riktigt fina leder med riktigt bra säkringsmöjligheter att ge sig på.
 
Dolomiterna är ju ett perfekt ställe att börja klättra i berg, dom som säger annat vill bara sälja guidning och kurser. Börja i Sella Passet och gör tex Daumen Kante eller vad dte nu är den heter sedan kan ni klättra på Sella tornen typ turer som Kastnakoff.

En rolig travers där ar Funffingerspitzen Huter/Jahn/Merlet
Boken Classic Dolomite Climbins av Köhler & Memmel.

Tänk på att det är ostabilt väder på eftermiddagarna så tidigt start och ner tidigt. Gå en nybörjarkurs, lär er klättra på typ Grönbrinksberget eller liknande. Sedan är det bara att tuta och köra.

Man lär sig inget av att sitta hemma. Räkna dock inte med att något är bultat på något berg så ta alltid med ett vettigt rack av egbna säkringar och undvik att använda dynema slingor (som dom gör i videon) till sanduren, använd kevlar threads.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...