"Claiming to climb anything with Oxygen is BULLSHIT" Steve House

Jag tror du missförstår mig. Jag är en av dom som håller med UIAA i deras elfte maxim. Dom medicinska fördelarna med O2 väger tyngre än dom etiska aspekterna.

Det jag opponerade mig mot var att likställa O2 med EPO.. Dessutom så vill jag minnas att dom flesta kommersiella himalayaaktörerna kräver att man har någon form av klätterklubb i ryggen av försäkringsskäl, men jag kan ha fel där.
 
Det finns väl närmast obegränsade möjligheter att betrakta detta på olika sätt.

Man kan dock konstatera att syrgas är tämligen vedertaget, och det kommer väl ursprungligen från det enkla faktum att man hade syrgas på höga höjder inom flyget, så det var en rätt naturlig lösning.
(Ärligt talat vet jag inte hur högt man flög på den tiden man började använda syrgas på Everest, men...)
Personligen tycker jag dock att det enkelt kan konstateras att det är en större bedrift att bestiga höga toppar utan syrgas, och för den som tycker att det är omdömeslöst så är det väl bara att konstatera att det finns de som tycker att det fortfarande är omdömeslöst trots bruk av syrgas. (Klätterförsäkringen som ingår genom SKF-medlemsskapet gäller ju definitivt inte på Everest.)
 
Klättring handlar om att ta sig dit man inte speciellt vill komma på ett så besvärligt sätt som möjligt.

Stil inte bara en fjäder i hatten eller ett sätt att ranka prestationer. Stil är själva essensen i vad vi gör. Om du med hjälp av tryckluftborr borrar dig upp för Zenyatta mondatta, Livin large, Parthian shot eller Jumbo love har du inte gjort lederna i sämre stil, du har inte gjort dem alls. Att gå runt på sin lokala klippa funkar inte heller även om du kommer till samma ställe. Alltså är målet inte viktigt i klättring utan vägen.

Jag har inget mandat eller minsta lust att hindra folk från att göra sånt i bergen som inte är klättring. Samla gärna toppar (om du kan göra det utan att skräpa ner eller riskera andra människors liv) men kalla det inte klättring om det inte är det. Det är väl det citatet i början handlar om. Påstår man att man klättrar om man använder tubsyre (eller kanske drar sig upp för fasta rep) är det ”bullshit”. Tyck härom vad ni vill, jag skulle dock gissa att framtidens konsensus kommer att ligga åt Davids och Steves håll.

Det är klättrarna som avgör vad som är klättring. Inte genom beslut och policydokument utan genom nån slags djungeltelegrafkonsensus eller strömningar i tiden. Så har det alltid varit och trots en del hårklyveridiskussioner har det på det hela taget fungerat bra. Det är enda sättet det kan fungera på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E9climbing Svensk Speed climb av Cassin Ridge!!! Alpin / Bigwall 17
surfarn The Climb Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...