Skillnad mellan repsystem?!

Jag håller med om att det ibland känns bra när man står i ett lite obehagligt läge att bara dra upp ena repet, men har du någonsin fallit från en position där du i lugn och ro kan dra upp rep?

För övrigt: Även om jag generellt tycker dubbelrep är ett dåligt system, så finns det gott om leder jag inte gärna skulle göra utan dubbelrep


Lugn o ro? Nä, men varför skulle det vara tvunget lugn o ro för att dra upp repet?? Är repet bara slackt nog så är det ju inget problem? I somras föll jag på en led på skyggeberget i bohuslän(minns inte lednamnet men skulle det vara till nytta kan jag återkomma med det) där jag var väldigt glad att hade petat i en hög säkring och fått repet ovanför huvudet . Situationen var att jag klättrat en sekvens i ganska lätt grad, kommit upp på en hylla och skulle fortsätta en 2 grader tyngre sträcka. Direkt när jag skulle börja den svårare sträckan ovan hyllan kände jag att... detta kan gå hur som helst.. Jag gick ett move och fick i en hygglig alien i midjehöjd, men kände att jag skulle drämma i hyllan om jag drog ut mer rep innan nästa säkring, ser dock en placering (liten kil) en armlängd ovanför huvudet. Medans jag sätter kilen och kopplar i QD´n matar säkraren ut det andra repet och jag slänger i repet lika kvikt som närsomhelst. När jag sedan försökte göra movet föll jag. Min lilla kil höll, annars hade jag dunkat i hyllan om jag gått ovanför min alien. Jag hade inte dött, men jag hade definitivt kunna skada mig illa. Detta är ett exempel från i somras, men jag kan dra mig till minnes fler lägen när jag har nyttjat den fördelen. Jag har ett enkelrep, men på led använder jag och min kompis oftast hans dubbelrep. Mindre repdrag, rakare replinjer, möjligheten till höga klipp och firnings-fördelen osv uppväger mecket (som är en vanesak som så mkt). På is funkar inte mitt 10,2 mm enkelrep nå vidare, lite igenisat rep så är det tvärstopp i repbromsen... Visst, man kan rigga hms-knut, men mitt under pågående klättring är det en ganska bökig idé...
/Jörgen
 
Ett annat alternativ för att klara långa firningar är som tidigare nämnts att ha ett andra rep i ryggsäcken. Men den extra vikten lockar inte. Vad är det tunnaste/lättaste man kan acceptera för firning?

Det lättaste alternativet är ju att fira på enkelrep och använda ett repsnöre för att dra ner enkelrepet.
 
Med twinrep förekommer inte denna risk så länge andre är hyggligt nykter, med halvrep så slutar man klippa gemensammt efter man för första gången bara klippt ena repet.
Och varför vill man dubbelklippa repen i första säkeringarna? Jag har sett att inte är helt ovanligt men jag fattar inte varför folk gör det. Den första säkringen är ju den man absolut inte vill att den ska rippa, så varför klipper man då bägge repen i den då det ger högre fångryck?

Kör jag dubbelrep så enkelklipper jag hela vägen, om någan har argument mot det vore det kul att höra så att jag kan ändra mig om det är obra.
 
Och varför vill man dubbelklippa repen i första säkeringarna? Jag har sett att inte är helt ovanligt men jag fattar inte varför folk gör det. Den första säkringen är ju den man absolut inte vill att den ska rippa, så varför klipper man då bägge repen i den då det ger högre fångryck?

Kör jag dubbelrep så enkelklipper jag hela vägen, om någan har argument mot det vore det kul att höra så att jag kan ändra mig om det är obra.

Det brukar generellt vara lättare att bromsa ett fall (för säkringsperson) i dessa lägen, om man klipper i båda repen, gentemot bara ett av dem. Därför blir det en avvägningsfråga gentemot på vad man prioriterar? Högre/Lägre fångryck --- Enklare/Trixigare säkring (bromshanteringen).

Något man faktiskt bör tänkta på (personliga åsikter) om man tar med sig någon i släptåget med mindre erfarenhet (alt. nybörjare)?
 
Ja, för att inte tala om när man leder branta och ihållande saker och själv vill slösa så lite tid som möjligt på att fippla med rep, i sådana fall brukar jag klippa ihop repen för att minimera skadan.
 
For att svara pa fragan maste den sattas i ett samanhang. Tex jag klattrar vissa turer med 7.5mm halvrep som enkelrep / halvrep samt ett 6mm sol jag har med for firningar men som jag lagger i sakringen om det kanns motiverat.
 
For att svara pa fragan maste den sattas i ett samanhang. Tex jag klattrar vissa turer med 7.5mm halvrep som enkelrep / halvrep samt ett 6mm sol jag har med for firningar men som jag lagger i sakringen om det kanns motiverat.

Gränsar till off-topic, men vilket halvrep är det som är så tunnt som 7,5mm? Tunnaste jag hittat är 7,9mm. Är man prylnörd så måste man ju fråga... ;-) (jag menar, tänk om någon frågar mig vilket som är det tunnaste och lättaste halv/dubbelrepet är och jag skulle svara fel... ujuj.. hemska tanke.. vågar knappt tänka på´t..)
/Jörgen
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.