Lätt rygga 65+

LightWeight; sa:
Började bläddra i majnumret av tidningen Backpacker i morse (delar finns på nätet http://www.backpacker.com/)

I tidningen (sid 100) hade de gjort ett test på ryggsäckar (lite lättare, 60-70 liter)
Testerna hade gjorts under sex månader av fem personer och 1000 miles, ca 20 kg packning
Fyra säckar från Osprey, Granite gear, Gregory, GoLite var med.

Vinnare blev Osprey Aether 70/Ariel 65.
Bl.a gavs beröm för bl.a Osprey's IsoForm höftbälte som kan fås i olika strl och dessutom värmas i butik för perfekt passform.

Kan du inte fixa länken? Helt omöjlig att hitta.
 
Ska nog vara http://www.backpacker.com/

Tänk på att denna tråd är skriven i Alpin/Bigwall forumet. Det betyder att ryggan måste tåla en hel del antar jag? Dessutom ska man kunna packa och komma åt grejorna i snöoväder med isiga dragkedjor och stora vantar. Go-Lite m.fl. går altså bort.
 

avslutad210712

Gäst
-PaTRiC-; sa:
avslutad210712; sa:
-PaTRiC-; sa:
crazy; sa:
Att komma under 12 kg är svårt om man skall vandra lite längre och inte skall sova i bivybag och endast ha en strumpa som man alternerar mellan fötterna.

med mitt lilla kupoltält så kommer jag ner i 9730g (inkl allt på kroppen)utan mat och utan att överdriva med hightech prylar, relativt vanliga grejer.. men visst under 12kg så blir det tufft men det var väl lättvikt trådskaparen var inne på.. 14009g för en vecka med käk o bränsle varav 3096g är gångkläder.. hmm.. visst e det under 12kg?

Förutsättningarna är lite olika när det gäller hur mycket man behöver bära. Om man är två och den ena bär allt gemensamt och dessutom har en hund så blir det svårt att komma ner under 12 kg. Och förlänger man då turen till 14-16 dagar så är det svårt att inte svälta ihjäl om matmängden är för liten. För naturligtvis köper man inte maten i fjällstugorna.

Dessutom torde väl en veckas vandring kvala in under benämningen "längre hundrastning" och inte fjällvandring eller hur *flinar*

men skall i alla fall inte förutsätta att en packing nödvändigtvis är tyngre än 12kg, sedan finns det flera anledningar till att den blir tyngre, det handlar mycket om hur man tänker.. jag får en känsla av att tråden inte handlar om en rygga för två veckorsturer men jag kan ha fel, den borde då kanske hetat lätt rygga +80?

Eller så borde jag kallas trådurspårningsvirrisen *L*
 
Tack för alla tips

Tack för alla tips. Detta verkade vara ett ämne som engagerar. Efter att ha läst egenom allt verkar Berghaus extreme expedition vara den mest intressanta säcken för mig. Någon som provat den under längre turer? Jag skulle gissa att min packning kommer väga runt 15 - 18 kg.
/Gustav
 
Finns det någon utrustningslista som du kan lägga ut?

Du verkar ha koll på packningens vikt vilket antyder ett excel-ark någonstans :)

Ursäkta urspårningen, men jag tycker det är intressant att få ideer från andras utrustningslistor - ett bra hjälp när man omvärderar sina egna grejer.

Ulf


[[/QUOTE]

med mitt lilla kupoltält så kommer jag ner i 9730g (inkl allt på kroppen)utan mat och utan att överdriva med hightech prylar, relativt vanliga grejer.. men visst under 12kg så blir det tufft men det var väl lättvikt trådskaparen var inne på.. 14009g för en vecka med käk o bränsle varav 3096g är gångkläder.. hmm.. visst e det under 12kg?
[/QUOTE]
 
crazy; sa:
LightWeight; sa:
Började bläddra i majnumret av tidningen Backpacker i morse (delar finns på nätet http://www.backpacker.com/)

I tidningen (sid 100) hade de gjort ett test på ryggsäckar (lite lättare, 60-70 liter)
Testerna hade gjorts under sex månader av fem personer och 1000 miles, ca 20 kg packning
Fyra säckar från Osprey, Granite gear, Gregory, GoLite var med.

Vinnare blev Osprey Aether 70/Ariel 65.
Bl.a gavs beröm för bl.a Osprey's IsoForm höftbälte som kan fås i olika strl och dessutom värmas i butik för perfekt passform.

Kan du inte fixa länken? Helt omöjlig att hitta.

Sorry, jag är inte säker på om just den artikeln finns på nätet.
Jag har det senaste numret av papperstidningen i handen. Backpacker maj 2006, sidan 100. Artikeln heter: "Perfect packs, 4 midsize internal-frame backpacks that do everything-and do it well"
Jag har bara sett tidningenen säljas på Arlanda. Själv har jag en prenumeration direkt från USA.
 
Schneeberger; sa:
Finns det någon utrustningslista som du kan lägga ut?

Du verkar ha koll på packningens vikt vilket antyder ett excel-ark någonstans :)

Ursäkta urspårningen, men jag tycker det är intressant att få ideer från andras utrustningslistor - ett bra

Nej, jag har ingen speciell utrustningslista, har bara lärt mig att lämna onödiga saker hemma som tex böcker, radio, för mycket extrakläder, för mycket mat mm
/Gustav
 
Låter klokt att lämna stereon hemma för att hålla vikten ner *ler*

Jag tänkte dock mer på killen som sade att hans veckopacknig inklusive mat vägde under 12kg.
Det är intressant att läsa om andras packningar för att få lite ideer och för att se om det är applicerbart på ens egna turer. Det förutsätter dock att man öppet och ärligt redovisar under vilka förhållanden man använt sina grejer. Det är ju en viss skillnad mellan att gå i låglandet på sommaren och höstfjället.

Ulf


[/QUOTE]

Nej, jag har ingen speciell utrustningslista, har bara lärt mig att lämna onödiga saker hemma som tex böcker, radio, för mycket extrakläder, för mycket mat mm
/Gustav [/QUOTE]
 
Re: Tack för alla tips

realout; sa:
Tack för alla tips. Detta verkade vara ett ämne som engagerar. Efter att ha läst egenom allt verkar Berghaus extreme expedition vara den mest intressanta säcken för mig. Någon som provat den under längre turer? Jag skulle gissa att min packning kommer väga runt 15 - 18 kg.
/Gustav

Jag tror att bärsysytemet är cyklops 2, samma som vulcanen. Bra ok bärsytem. Jag tycker dock det är föråldrat med sina 20 år på nacken.

Jag skall nog köpa Osprey Ather 85. Helt överlägsen Berghaus vad gällande funtionalitet i alla fall.
 
Är det någon som prövat Osprey Aether

Hej,

Jag undrar om det är någon som har prövat Osprey Aether eller åtminstonde sett den i butik ?

Eftersom det verkar vara omöjligt att hitta den i Göteborg har jag ringt Sportkompaniet i Stockholm och enligt dem så borde den funka för en veckas vandring. En liten varning var dock att bärsystemet var lite tunt/smalt.

Mvh
Stefan
 
Osprey exposure 66

Efter att ha provat varenda lättviktssäck jag hittat exemplar av i Stockholmsområdet fastnade jag för denna. Beställde genom Playground efter att ha provat 50-litersvarianten som de har i butiken.

Jag har inte hunnit testa den på 'riktigt' än så vi får väl se vad jag tycker om den efter sommaren... Jag kan dock säga att den sitter mycket bättre än Osprey Aether och andra jämförbara säckar runt 60-70l/2kg (TNF, Macpac mm) på min rygg vid butikstester (även om de inte alltid säger allt).

Min favorit vad gäller bärsystem bland det jag provat är dock Osprey Crescent, men den väger å andra sidan rätt mycket mer.

Bask-säckarna som dyker upp här och där i trådarna ser ju också intressanta ut, men verkar vara minst sagt krångliga att få prova...

http://www.ospreypacks.com/packs/21/Exposure66/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skare i Åre Lätt rep Alpin / Bigwall 25
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.