Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka

Är i behov av en ny skaljacka för fjällvandringar. Har tidigare haft en 3-lagers Haglöfs i GoreTex Pro, men efter 5 år av sparsamt användande och minutiös skötsel så börjar den så sakta delaminera plus att jag upplever att DWR:en endast håller 15 min av regn innan den börjar bli mättad på vatten och det känns fuktigt på insidan.

Fick upp ögonen för så kallade porösa hydrofila membran och den jacka jag nu kollar på är: Rab Kinetic Plus UOG skriver dock så här i deras omdöme:

The Kinetic Plus jacket has the high breathability and soft feel of a 'softshell', but is totally waterproof with a hydrostatic head rating of 10,000mm, its even got taped seams like a hardshell, perfectly good for all but the very worst conditions and you can expect to wear it as your hardshell.

Hur ska man tolka det?


Vågar jag köpa den och kan räkna med åtminstone ett liknande performance som från min 3-lagers Haglöfs-jacka som jag aldrig var nöjd med, men som på pappret hade 20000 mm vattenpelare?


Någon som har erfarenhet av jackkna/membranet eller bara en second opinion i allmänhet?
 
Ingen egen erfarenhet av märket Rab eller membranet, men några reflektioner:
- Goretex Pro har vattenpelare 28 000 mm. En jacka med 10 000 mm kommer definitivt inte vara helt vattentät, oavsett vad tillverkaren säger. Man kan till en början uppleva sig torrare i den om den ventilerar bra (ånggenomsläpp) men efter en dag i regn på fjället kommer den att läcka.
- DWR är hållbarare än impregnering man köper i butik, men tyvärr inte för 5 års bruk även sparsam. Pröva torktumla den då värmen behövs för att återaktivera impregnering, men räkna med att behöva återimpregnera efter ett par tvättar och år av nyttjande.
-"expect to wear it as your hardshell" skulle jag inte tolka som likvärdigt med tex. Goretex.
Kanske kolla Bergans membran Dermizax som funkar annorlunda än Goretex, 20 000 mm, bra ånggenomsläpp i NX-modellerna. Har en sån själv.
 
Beror på ditt användningsområde och dina förväntningar gällande plaggets livslängd men om du vill satsa på det senaste på marknaden är det Gore-Tex Shake Dry som gäller. Materialet består endast av membranet vilket gör att DWR inte behövs och andningsförmågan är jämn under jackans livslängd och blir inte mättad vid ihållande regn. Har inte testat en sådan jacka själv men inte läst några klagomål gällande hållbarhet (relativt sin vikt, behöver givitvis fortfarande hanteras med större försiktighet och lämpar sig inte för svårare terräng). Finns folk som vandrat hundratals kilometer utan några större anmärkningar från vad jag läst. Finns olika tillverkare som använder materialet, t ex Norrøna. Materialet sägs andas väldigt bra och exceptionellt lätt, jackan jag hittade väger bara 140g.
 
- DWR är hållbarare än impregnering man köper i butik, men tyvärr inte för 5 års bruk även sparsam. Pröva torktumla den då värmen behövs för att återaktivera impregnering, men räkna med att behöva återimpregnera efter ett par tvättar och år av nyttjande.

Har torktumlat, och visst gör det en skillnad, men inte så pass mycket att jag är nöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
LightDan Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan? Kläder 89
Mr. Red Reklamera membran Kläder 24
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
Ironhide Membran och omvänt ångtryck? Kläder 15
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
swed Läckande Membran, åtgärda eller kasta? Kläder 5
krum Membran Kläder 24
Jörgen Fjaderlatt.se Intelligent membran? Kläder 42
jeppe78 Skaljacka...och membran Kläder 25
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Nordstjärnan Lagnings lappar till nylon och membran kläder? Kläder 6
Martin B Membran på membran? Kläder 64
Martin B Membran och tvättmedel Kläder 6
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
PerHenrik Test av andningen hos olika membran? Kläder 12
DrJ Rab Stretch Neo pants? Kläder 0
AnK ME Pro Shell Mitt och Rab PS Grip i Stockholm? Kläder 1
Overland Rab Neutrino Endurance från GB? Kläder 1
glanne RAB Vector jacka Kläder 1
glanne RAB Vector jacka Kläder 4
hink Rab Summit Jacket Kläder 9
dennis_h Dunjacka RAB Neutrino Endurance Kläder 0
tobbebjork RAB i sverige??? Kläder 10
undar RAB Kläder 0
PerHenrik Rab Dunkläder... Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...