Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Stor fällis

Denna är ny i fickan.
Jag vet att den delar knivvärlden i två delar, en som gillar och en som inte gillar;)
TAD-gear's utgåva av Strider SMF.
IMG_8131.jpg

IMG_8130.jpg

IMG_8132.jpg


//Per
 
re

Striders är ju ordentliga grejer och deras modeller är ju robusta.
Orginalena är ju kvalitet det kan man inte säga något om man gillar ordentligt rejäla saker :)
Själv tycker jag modellerna är fula men det är bara en smaksak:)
 
Nytt och lite småtrevligt från Kabar, Short Becker. Finns även med trailing point (och feting ricasso) och clip point. Gillar denna bäst, helt klart. Fodralet halvskoj.
/M
 

Bilagor

  • kabar-bk16-short-becker-drop-point.jpg
    kabar-bk16-short-becker-drop-point.jpg
    47.9 KB · Visningar: 867
jag tror att det är en produktionsteknisk fråga som blivit standard, kan se flera produktionstekniska vinster.. tyvärr inga användbarhetsvinster..

Tror detsamma. I detta fallet är det ju en linerlock och tittar man lite så är det nog så att den främsta skruven blir det stöd som rikasson vilar mot när bladet är fällt i botten. Det finns ju ingen fjäder för bladet att vila mot med hjälp av bladkicken i en linerlock. Dock inte nödvändigt med stor ricasso då stödpinnen kan sitta klart närmare pivotbulten.
 
Gömd fulltånge

Jag avskyr när man går OT i en tråd :) men eftersom detta inte lär generera en ny disskussion utan förhoppningsvis endast några enstaka men bra svar så ställer jag min fråga här. Jag har märkt att flera skickliga knivmakare huserar här ;)

Jag har införskaffat ett blad (fulltånge) i damaskstål (15n20, 500 lagers). Jag har noll erfarenhet i att göra skaft till denna. Men jag är mycket sugen att ge mig på det.
Däremot så är jag inte sugen på att ha ovansidan och undersidan av skaftet synligt. Mycket pga nedkylningsrisken.

Är det bästa då att gröpa/fräsa ur för skaftet i skållorna och lämna ex 3mm mån runt om som sluter tätt.
Tänkte välja micarta som material. Behövs nån filt emellan sidorna då?

Går det förresten att köpa något gummerat grepp (ex som fällknivens knivar har)?
 
Senast ändrad:
Vaddå snyggare? Vilka kanter är det som inte är avfasade/rundade? Bladryggen känns vass, men ...
Nu var den ju inom ekonomiskt räckkhåll.

Blått é flott!!!

;)
Jag tror att du har delvis förväxlat mitt inlägg med Nirrebosses. Det var nämligen han som nämnde vassa kanter.

Däremot så råkade jag nämna att undertecknad föredrar den gula varianten framför den blåa. Nu har jag båda två så jag kan jämföra rätt av och därför säger jag att jag fortfarande föredrar den gula kniven ;). Den är mer jordnära diskret i sin framtoning än den nästan "shockblåa" varianten.

Med andra ord. I ett vitrinskåp gör sig den blåa kniven bättre än den gula men ute bland folk är det vice versa :).

~Paul~
 
Jag tror att du har delvis förväxlat mitt inlägg med Nirrebosses. Det var nämligen han som nämnde vassa kanter.

Däremot så råkade jag nämna att undertecknad föredrar den gula varianten framför den blåa. Nu har jag båda två så jag kan jämföra rätt av och därför säger jag att jag fortfarande föredrar den gula kniven ;). Den är mer jordnära diskret i sin framtoning än den nästan "shockblåa" varianten.

Med andra ord. I ett vitrinskåp gör sig den blåa kniven bättre än den gula men ute bland folk är det vice versa :).

~Paul~

Min var ju som jag skrev väl avfasad. Läs bakåt och se vem som låssade skruven och dessutom hade problemet med vassa kanter. Extremt lätt att med diamantbryne fasa av en smula.

Jag har nu aldrig sett en blå men vill påstå att gult är en riktigt klassisk slipjointfärg både på delrin och ben.

Bosse
 
Min var ju som jag skrev väl avfasad. Läs bakåt och se vem som låssade skruven och dessutom hade problemet med vassa kanter. Extremt lätt att med diamantbryne fasa av en smula.

Jag har nu aldrig sett en blå men vill påstå att gult är en riktigt klassisk slipjointfärg både på delrin och ben.

Bosse
Haha, OK. Det gäller att läsa ordentligt. Jag har heller inga problem med mina två knivar.

Och som jag skrev tidigare så anser även jag att den gula färgen är estetiskt mer tilltalande än den blåa. Den är liksom mer dämpad och diskret, något som jag uppskattar i samband med knivar.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...