Stort knivintresse - välj din favoritkniv

ICAs utmärkta Smid själv finns säkert även på ditt bibliotek där finns mycken kunskap. För dem som inte känner en klensmed.

go tur
 
45kr är ju helt ok! Hanterar de ev. warps också, vet du?

Kollade faktiskt mina blad nu. På de två långa som är av 3.5 mm RWL 34 och ca 235 mm långa så är där faktiskt små wridningar. Svårt att direkt uppfatta med ögat, men tittar man niga så syns det. Har väl ingen egentlig stor betydelse för just de här knivarna, men ändå inte ok tycker jag.
Hur som helst har jag precis gjort mig "värmebehandlingsmässigt oberoende". Så nu blir det ordning och reda :)
 
Kollade faktiskt mina blad nu. På de två långa som är av 3.5 mm RWL 34 och ca 235 mm långa så är där faktiskt små wridningar. Svårt att direkt uppfatta med ögat, men tittar man niga så syns det. Har väl ingen egentlig stor betydelse för just de här knivarna, men ändå inte ok tycker jag.
Hur som helst har jag precis gjort mig "värmebehandlingsmässigt oberoende". Så nu blir det ordning och reda :)

Nej, inte ok!
Spännande... Byggt blåslampsugn och skaffat luftkompressor?
 
Ja, allt funkar. Har svarat Vanheden genom Message-funktionen.

Under tiden kan vi begrunda ett av mina senare fynd, en Mora nr 2 i originalförpackning ;).
 

Bilagor

  • Min Frosts Mora nr 2, liten.jpg
    Min Frosts Mora nr 2, liten.jpg
    63.7 KB · Visningar: 292
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 301
Ja, allt funkar. Har svarat Vanheden genom Message-funktionen.

Under tiden kan vi begrunda ett av mina senare fynd, en Mora nr 2 i originalförpackning ;).

Snyggt! Man kan inte få för många moraknivar i originalskick!

Jag har lekt lite i verkstaden under semestern. Denna gamla halvrundfil börjar likna något. Bladet har en hamon jag inte etsat fram än (men som syns lite på första bilden), och så provade jag att lämna den runda delen svart från härdningen. Går rätt bra ihop med mässingsfärgen i den egenhändigt hopsatta mosaic pin:en. Ek på andra sidan, som jag inte bestämt ska vara kvar eller inte.
 

Bilagor

  • 281D9A8D-0E91-43A9-9E57-088EAF0AA0B9.jpg
    281D9A8D-0E91-43A9-9E57-088EAF0AA0B9.jpg
    69.2 KB · Visningar: 288
  • D4A09D14-5FA0-4745-B492-A0C6B8ACBA34.jpg
    D4A09D14-5FA0-4745-B492-A0C6B8ACBA34.jpg
    67.4 KB · Visningar: 290

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.