Kaffe kokare

Det är en packning men läckaget har på båda mina ex. sammanfallit med att gängan börjat gå trögt och på ena exemplaret kugga över. Gängan är om jag minns rätt av pressad plåt och verkar lätt tappa formen. Min gjutna Bialetti bryggare (den gamla versionen av guten aluminium, jag har inte testat Bialettis rostfria) fungerar med en mycket sämre packning. Jag tror att skillnaden är att trycket på packningen fördelas jämnare på grund av att gängan inte förändras nämnvärt med användning. Som nya fungerade ikeas bryggare utmärkt. Efter några månader så började de krångla båda två. Dock kan ju någon produktförbättring fixat problemet då det var ett antal år sedan jag köpte mina två ex. Jag tycker dock att bilden på webbsidan ser ut som jag minns mina exemplar.
Det låter inte som en köpvärd produkt.
 
Gängan är om jag minns rätt av pressad plåt och verkar lätt tappa formen.

Möjligt att man har förenklat senare modeller. Den jag har köpt på IKEA är 3-koppars varianten och den har skurna gängor och fungerar utmärkt.

Pressade gänger är ett otyg som man ska hålla sig borta från!
 
Jag kör med torrkaffe men änvänder dessa för grovfiltrering av vatten som skall kokas.Kaffe,mat och allmänt lägervatten.
 
Ett alternativ till mockakokare

För egen del är favoriten napoletanabryggare eller stupkokare, som den äldre svenska benämningen är.
Den är lättare. Inga packningar. Den ger i mitt tycke ett godare kaffe.

Googla på "napoletana coffee"

Den i lättmetall är mycket lätt, kanske inte så hållbar, men såpass billig att man kan köpa en på vinst och förlust.

Jag har några olika storlekar i lättmetall o rostfritt.

Smaken då? Lite rundare smak än mockakokare, mindre syra.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...