Vilda djur Fåglar, Varg, Hare?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-10-16, 09:12
tango tango är inte uppkopplad

Vilken rovfågel i flock?

Såg en märklig syn i helgen - ett femtontal rovfåglar flög runt i flock - inte som gässen i aerodymisk V-form utan tämligen ostrukturerat. De cirklade runt lite och flög sedan iväg åt samma håll men med halvlångt inbördes avstånd men ändå så pass synkat att de flög åt samma håll. Det var inte glador för de hade inte kluven stjärt. det hela utspelar vid Blekingekusten.

Vad kan det vara för fåglar och varför?

Kan det vara ormvråkar eller är det unga havsörnar?

Men varför rör de sig i grupp/flock?

Då jag sett rovfåglar tidigare har jag sett dem ensamma eller möjligen två och två (antar hona/hane) men aldrig så här stor grupp. Möjligen med undantag vid stödutfordring på is på vintern då jag sett flera men då var det mer av "vi är individer som bara råkar äta på samma ställe".
Det jag såg i helgen var mer av "vi är ute och flyger tillsammans även om vi håller lite avstånd mellan varandra".

Flyttar rovfåglar söderut i flock?

En tanke slog mej att kan det vara kråkor men de såg verkligen större och mer rovfågellika ut även om de flög högt. Tog en mobilbild men den blev för grovkorning för att se några färger och andra detaljer

Nyfiken på vad jag sett och vad de hade för sig.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 09:19
Jonas.O Jonas.O är inte uppkopplad

Hej,
Med all sannolikhet ormvråk på väg söderut. Att de rör sig i "flock" är mer en konsekvens av att de rör sig längs samma flyttväg och samlas där det finns fördelaktiga uppvindar (termik). Det är sträcktider för ormvråk just nu, dåligt väder kan få dom att stoppa upp tillfälligt och när sedan förutsättningarna blir gynnsamma (vindar, nederbörd, termik etc) ger de sig av samtidigt så att det kan se ut som de rör sig i "flock".....

J
Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 11:08
thureb thureb är inte uppkopplad

Från Falsterbo kan det bra dagar avgå enorma mängder ormvråk ut över havet i riktning mot de danska öarna storleksordningen 20 000 individer.

Så Ormvråk torde vara troligt.

Thure
Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 11:23
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Det sparar energi att flyga i grupp.
Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 12:19
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Det sparar energi att flyga i grupp.
Ja, men som redan har konstaterats så flyger ju inte rovfåglar i grupp! De råkar bara samlas där det finns lämplig termik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.

Logga in

Tips!