• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fylla och friluftsliv.

En liten flaska med whiskey räcker för mig. Skulle inte vilja sitta själv ute på kalfjället och supa ner mig ensam. Jag e lättpackare och föredrar lätt packad isf. Mest skönt att bli lite varm om kinderna och ta igen sig med nåt gott som belöning.
 
Hm, I viktbesparande syfte (naturligtvis): vilka möjligheter finns det att framställa alkoholen under turen? Olika för fjäll och lågland givetvis.

Har någon framställt en lättvikts-outdoor-destillator i titan? Och hur långa turer krävs det för att tjäna vikt på en sådan?
 
långresa

Hm, I viktbesparande syfte (naturligtvis): vilka möjligheter finns det att framställa alkoholen under turen? Olika för fjäll och lågland givetvis.

Har någon framställt en lättvikts-outdoor-destillator i titan? Och hur långa turer krävs det för att tjäna vikt på en sådan?

Problemet här är väl att mäsken väger mer...
Skall du stanna så länge på en plats att du hinner göra en mäsk behöver du socker och jäst, mycket socker.
Det är lättare att få med sig den destillerade produkten ut.
/John
 
Går man på sensommaren kanske man kan hitta några sk "magic mushrooms". Det vore nåt det. Sitta på nån sluttnings Sarek och se ner på Rapadalen i psykedeliskt färgsvall..
 
wisky m m

Systemets wisky på plastflaska, Latitude, är bra att ha med sig!
Kaffegök med necekaffe och explorervodka går också bra!
Skönt att se att inte alla här är superrenlevnadsmänniskor!!!
 
Hahaha..det här var en rolig tråd :) Självklart åker virren med här också men i plastflaska...man tjänar ju några centiliter i vikt jämfört med glas ;) Det är ganska skönt att ta sig en rackare framför brasan efter en lång dag och man somnar gott lite vaggad...men någon redig fylla har jag faktiskt inte upplevt ute än...på sin höjd salongsberusning i goda vänner lag. En lyx väl värd varenda gram...

//Hejhopp
 
Lättpackarsprit är Isopropanol 1L 99% på kjell för 130 spänn.

Notera nu att det är livsfarlig att supa sig aspackad på detta men några kafegökar går bra.
DET BRYTS NED TILL ACETON OCH KROPPEN FIXAR DET MEN INTE STORA MÄNGDER.

https://www.flashback.org/t45278

Alltså inget nytt eller speciellt farligt vid lågdosering , vilda 13 åriga blondiner verkar ju överleva på festivaler efter druckit alkotvål med mera...

Dock är det VÄLDIGT NOGA med att högst dricka sig salongsberusad!
 

avslutad210712

Gäst
Öl är min huvuddryck men det är ju som bekant väldigt tungt att släpa på och 10,2:eek:r tycker jag är ganska äckliga pga alkoholsmaken.

Men frågan är vad som händer med smaken om man uppe på fjället späder 10,2:an 1:2 med vatten och får 5,1:eek:r.

Får man bort alkoholsmaken eller blir det för blaskigt tro?

Finns starka öl som är goda men de distribueras oftast i glasflaskor=TUNGT

Svaret på frågan är att de kommer att bli överjävligt blaskiga men nu handlade det om att bli dyngrak så vem bryr sig om smaken. Så då skiter man i att späda ut och sen häller man i sig en halv eller en hel burk rakt av och rapar.
 
Finns frystorkad ölpulver och köpa , blaskig öl men på en fjälltopp så smakar det.

Suger ju och bära kvällsbärs för några veckors vandring.Jag har kört metoden med 10.5or och spätt ut och det är funkis knappt men duger
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...