• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Almedalen så långt:

* Jan Björklund ska ha MER överstatlighet och MER EU.
Hur många gånger nämnde han förresten ordet "Putin" under sin dag??
Maken till mer skrämd person har jag aldrig upplevt. På gränsen till sjukligt.

Det är inte konstigt att Liberaler runt om i Europa tappar mark. De fick väl t om lämna maktens korridorer i Tyskland har jag för mig.

Energipolitiken ska han ha credd för dock. Men resten...

* Annie Lööf ska ha MER invandring som lösning på de problem som uppkom i höst/vinter!?!?!? Ofattbart...
Hon ska också sänka lönerna och införa låglönejobb till alla dessa människor hon fortsatt ska släppa in.
Vad är syftet? Vad är agendan i det??
Ett ytterst märkligt parti.

Det enda bra var att hon ville ha mindre EU.

Idag kommer storlögnaren Löfvén på besök. Så håll i hatten. Vad som helst kan sägas...
 
Det är ju bara ännu ett sätt (bland hundratals) att försöka rättfärdiga sin egna åsikt som den rätta och att alla andra inte fattar någonting så de är bara missnöjda.
Är det några som försöker rättfärdiga sin egen åsikt så är det väl de som säger att bägge de traditionella blocken har "fel"?

Jag har inte sagt att ord om vilket block jag anser vara rätt, så hur menar du att jag har rättfärdigat min åsikt?

Det har tydligen aldrig slagit er att man kan lägga sin röst på SD för att man anser att de har bäst politik??
Som stämmer överens bäst med vad man själv prioriterar?
De har ju ingen fungerande politik? De skulle bli helt lamslagna om de fick bilda regering. Herregud, de klarar ju inte ens av att sitta i kommunfullmäktige nånstans.
 
Fast vad ska "Brexit-ledningen" göra? Britterna har röstat i en folkomröstning. Det är inte respektive sida i kampanjen som ska implentera detta, utan Storbritanniens regering och parlament.

Det är ingen som "ska" göra detta. Folkomröstningen är bara rådgivande.

Det som behövs för att Brexit ska bli verklighet är att det tillsätts en regering som tar tag i det. Den nuvarande regeringen har avgått då de inte ville genomföra detta. Då är det upp till de som ville genomföra detta att bilda en ny regering.

Så fungerar det i en demokrati, det går inte att tvinga en regering att göra nåt som de inte vill. Regeringen har alltid rätten att avgå istället för att genomföra ett beslut som de är emot. Och då är det upp till de som röstade igenom beslutet att se till att det blir en ny regering. Det är därför som man menar att de som var för Brexit nu har ansvaret för att se till att det bildas en ny regering som är beredd att genomföra Brexit.
 
Det är ingen som "ska" göra detta. Folkomröstningen är bara rådgivande.

Det som behövs för att Brexit ska bli verklighet är att det tillsätts en regering som tar tag i det. Den nuvarande regeringen har avgått då de inte ville genomföra detta. Då är det upp till de som ville genomföra detta att bilda en ny regering.

Så fungerar det i en demokrati, det går inte att tvinga en regering att göra nåt som de inte vill. Regeringen har alltid rätten att avgå istället för att genomföra ett beslut som de är emot. Och då är det upp till de som röstade igenom beslutet att se till att det blir en ny regering. Det är därför som man menar att de som var för Brexit nu har ansvaret för att se till att det bildas en ny regering som är beredd att genomföra Brexit.
Naturligtvis "måste" man implementera folkomröstningen. Allt annat vore djupt skamligt och ovärdigt ett demokratiskt samhälle och ger i så fall förhoppningsvis återverkningar i kommande val.

Jag vet inte hur den brittiska konstitutionen ser ut. Rimligtvis borde ju ett nyval utlysas om regeringen avgår. Så ser det åtminstone ut i Sverige.
Och då är det inte ens säkert att Tory behåller makten. Men man kan ju tycka det är märkligt att man inte vill rida på brexit-vågen och skaffa sig mer inrikespolitiskt inflytande.
Men det kan ju också vara så att de bedömmer att de inte har en majoritet med sig i sina partier eller utsikt att få det i parlamentet. Ganska lönlöst att bilda en regering om man inte kan driva sina förslag om brexit och frågor. Ett nyval kopplat till detta vore så klart rimligt om regeringen avgått.
 
Jag vet inte hur den brittiska konstitutionen ser ut. Rimligtvis borde ju ett nyval utlysas om regeringen avgår.
Faktum är att den brittiska regeringen kan/får trixa som dom gör nu, premiärministern kan avgå utan att detta genererar ett nyval. Cameron avgår när Tories på sin kongress ersätter honom med en ny partiledare (och därigenom premiärminister). Och den tillträdande partiledaren kan sedan bestämma själv när hen tycker det är läge att (ev.) utlösa Artikel 50 - eller att skita i det...

Eftersom Tory-partiet har en majoritet i deras parlaments underhus så blir det så, för oss konstigt, dom kan agera i enlighet med brittisk lag. Sittande regering/parlamentsmajoritet bestämmer när dom tycker det är dags för ett nytt parlamentsval - och det gör dom normalt när dom tycker det känns rätt med mycket vind i seglen för de egna frågorna. Detta kombinerat med majoritetsval i enmansvalkretsar (som i sig är en parodi på demokrati) gör att under nuvarande politiska läge vore det att skjuta sig själva i foten för både tories och labour (om dom suttit vid maktens ymnighetshorn istället) att utlysa ett nyval - så det gör dom naturligtvis INTE...
 
Jag vet inte hur den brittiska konstitutionen ser ut. Rimligtvis borde ju ett nyval utlysas om regeringen avgår. Så ser det åtminstone ut i Sverige.

Nä, så ser det inte ut i sverige. Om regeringen avgår är det talmannens uppgift att försöka hitta en ny regering. Först om denne bedömer att det parlamentariska läget är sådant att det är lönlöst att sy ihop en regering utifrån de mandat partierna har blir nyval aktuellt.
 
Ja, det finns ju ingen anledning till nyval bara för att regeringen avgår. Regeringen kanske avgår just för att parlamentet (eller i Sverige riksdagen) röstar igenom något som regeringen inte vill genomföra. Då blir det väldigt konstigt om regeringen skulle kunna tvinga fram ett nyval till riksdagen genom att avgå.

Jag är alltid lika fascinerad över när folk skyller det som händer i landet på regeringen. Det är inte regeringen som bestämmer, det är riksdagen! Regeringen kan inte bestämma nåt mot riksdagens vilja, däremot kan riksdagen ge regeringen "lösa tyglar" inom vissa begränsningar.

Sen har man iofs traditionen att riksdagen inte generellt motarbetar regeringen bara på ren trots, utan man accepterar att den regering som sitter har "vunnit".
 
De har ju ingen fungerande politik? De skulle bli helt lamslagna om de fick bilda regering. Herregud, de klarar ju inte ens av att sitta i kommunfullmäktige nånstans.

Och det menar du att de partier som styrt det här landet de senaste 30 åren har??
Har du bott under en sten??

Har man misslyckats i 30 år med segregation, integration, invandring, skolan, jobben, bostäder och på senare år även välfärden så kan enbart en dåre hävda att man ska få ytterligare 30 år på sig.

Du har ingen aning om vad SD går för. Ingen annan heller. Ge dem 8 år så får vi se. Utvärdera sedan istället för att enbart ha fördomar.

De fungerar alldeles utmärkt runt om i våra kommuner så sluta snacka en massa skit du inte har nån aning om och som enbart är fördomar.

Sveriges enda vettiga alternativ idag är en regering som består av M+SD
Det hade också blivit en stark regering med majoritet.
 
Ungern har nu utlyst folkomröstning om EU´s migrationspolitik.

De kommer alltså att rösta nej till detta.

Runt om i Europa pågår just nu ett uppror där "normala" regeringar ska låta sina befolkningar säga sitt i frågan om EU och dess överstatlighet.

Detta borde alltså också vara värdigt Sverige.
Dax för oss att säga vad vi tycker för en gångs skull.

Istället har vi en svetsare som 3 av 4 svenskar inte vill ha i en regering och ett mikroparti på några ynka % som sitter på 5 ministerposter, som enväldigt kör ner Sverige i dyngan.

Sverige är förmodligen det mest odemokratiska landet i EU idag.
Inget annat land har ett mikroparti på 5 ministerposter. Inget annat land har en sådan svag regering som folket faktiskt inte vill ha.
 
Det är ingen som "ska" göra detta. Folkomröstningen är bara rådgivande.

Det som behövs för att Brexit ska bli verklighet är att det tillsätts en regering som tar tag i det. Den nuvarande regeringen har avgått då de inte ville genomföra detta. Då är det upp till de som ville genomföra detta att bilda en ny regering.

Så fungerar det i en demokrati, det går inte att tvinga en regering att göra nåt som de inte vill. Regeringen har alltid rätten att avgå istället för att genomföra ett beslut som de är emot. Och då är det upp till de som röstade igenom beslutet att se till att det blir en ny regering. Det är därför som man menar att de som var för Brexit nu har ansvaret för att se till att det bildas en ny regering som är beredd att genomföra Brexit.

I Sverige är folkomröstningar rådgivande, i Schweiz beslutande.
Någon som med säkerhet vet hur det är England?

Var det inte linje 2 som vann folkomröstningen om kärnkraft i mellanmjölkens land, ett hejrungnaden kanske tilll kärnkraft, som blev avveckling under 25 år och är det inte drygt 25 år sedan ni som är lite äldre än jag röstade om det?

Jag tror det mesta som står här är korrekt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kärnkraftsfrågan_i_Sverige

Ett tydligt exempel på att svenska folkomröstningar är rådgivande.

/Patrik
 
Den engelska är formellt rådgivande, men i detta laddade fall betvivlar jag om det känns politiskt och psykologiskt tänkbart för någon av nuvarande eller kommande beslutsfattare att frångå resultatet. Men den som lever får se - mer "omöjliga" saker har inträffat på denna jord.
 
Det har tydligen aldrig slagit er att man kan lägga sin röst på SD för att man anser att de har bäst politik??
Som stämmer överens bäst med vad man själv prioriterar?

De har ju ingen fungerande politik? De skulle bli helt lamslagna om de fick bilda regering. Herregud, de klarar ju inte ens av att sitta i kommunfullmäktige nånstans.

sd egen politik sträcker sig inte längre än deras rasism, något som näringslivet och lobbygrupper har upptäckt och som nu utnyttjar sds brist på ett heltäckande politiskt program för att köpa sig direktinflytande i Sveriges riksdag, sd säljer ut sig och sitt mandat (sina väljare) till högstbjudande... Exempelvis när jägarförbundet köpte sds röster så hade sd inte ens brytt sig om att skriva en egen motion utan motionen var till största delen klippt och klistrad direkt från jagarförbundets program. Skulle sd få åtta år på sig så skulle Sverige bli en fascistisk banrepublik.


Det kommer bli mycket intressant att följa händelseutvecklingen i Storbritannien, se vem som vill ta över efter Cameron och hur de löser alla formalia och praktiska problem inom landet så väl som mot EU. Jag tror inte att jobbet att leda Brexit kommer bli speciellt tacksamt uppdrag, inget triumftåg direkt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.