Medtvingad nybörjare Göteborg

Som rubriken lyder ska jag överraska/tvinga med min pojkvän på en mycket enkel vandring runt Göteborgsområdet.

Den stora frågan är vart??

Vi ska bara gå så vi är ute troligen en natt, kanske kanske två.
Han kommer få låna all utrustning av mig förutom skor, så det ska vara möjligt att gå med relativt lätt säck, kanske 10-12 kg, i hyfsade löparskor.

Han ska tycka det är kul. För nästa gång blir han lurad att skaffa skor så det blir fjällen.

Det ska helst inte vara massa mygg, blött eller annat krångel längs vägen. Han får gärna gå nån mil, men är nog nöjd efter bara några km. Det får gärna sluta vid en sjö så man kan muta med fiske.

Vi kommer troligen gå "nån gång" från mitten av juni till mitten av juli.

Han låter som världens tråkigaste vilket han kanske inte är, men han är en total nybörjare som aldrig sovit ute och knappt lämnat elljusspåret så han behöver övertygas om att trötta blöta fötter fyllda med skavsår faktiskt är bland det bästa som finns! :)
 
Lura med honom till fjällen direkt! Vill du ha honom friluftsbiten så erbjud något "spektakulärt" direkt. Något som ger mersmak!
Ur nybörjarens ögon är låglandet mest skog och mygg. Får ni en dålig upplevelse där blir det kanske svårare att få med honom till fjällen sen. Med blöta och skaviga fötter och ömmande axlar behöver han komma till något mer spännande, något som gör att han känner lön för mödan, inte en mörk myggig låglandssjö!
Mitt tips är som sagt att dra med honom till fjälls direkt. Ett bra nybörjartips är att gå från Ljungdalen till Helags 12 km, slå läger där och göra dagsturer därifrån. Upp på Sveriges högsta topp söder om polcirklen, fiska, gå på fjällrävssafari, dricka en öl på kvällen! Så fick jag tjejen fjällbiten. Fjällvandring blandat med "spektakulära" inslag och halvbekvämt.
 
Fast endå. Kanske kan vara bra att testa vad grabben går för hemma innan.
Vättlefjällsleden är en trevlig led, med vindskydd vid vissa sjöar. Skogsstigar och spångar lite här och var. Kanske i Svartedalen istället. Där har jag dock inte själv varit.

Mvh.
Oskar.
 
Tack för tipsen!

Tror han behöver mutas rejält för fjällen och så vitt jag vet är det rätt blött i markerna än? Var i Sälen förra veckan och det var rejält klafsigt..

En enkel tur i Vättlefjäll Svartedalen eller bara bortanför Delsjön kan säker vara helt tillräckligt det med så jag ska hem och studera kartan!
 
Jag tycker en bra start är en myshajk, där man går några km och sedan övernattar, t.ex i ett vindskydd. Detta är ju egentligen mysigast när det är lite mörkt på natten. Det finns ju risk för mygg så här års, men i vindskydden finns ofta ved så man kan elda bort dem. Ett vindskydd som är fint är One Mosse i Sandsjöbackaområdet. Där finns ett vedskjul några hundra meter bort längs en av lederna ( kommer man från fel håll råkar man inte gå förbi det). Man kan åka buss (beställningstrafik) och gå ett par km (Sandsjöbackaleden). Dunsered tror jag hlp heter. Vill man gå en längre tur kan man gå runt Sandsjön, fungerar bra om det är inte för tidigt på året för då går man snarare i än vid sjön. Finns en karta över Sandsjöbacka.
Annars finns det massa vindskydd i Vättlefjäll, men där är det ofta mycket folk.
 
Håller med andyyy, vildmarksleden är ett bra förslag. Starta i Skatås och vandra så långt ni vill. Har ni möjlighet att få någon vän att hämta er (beroende på hur långt ni kommer) så är naturliga plaster som man kan möta upp er med bil Kåsjön, Härkeshult (vägen mellan Landvetter och Jonsered), Härskogen och Hindås.
Kanske inte det bästa fisket utmed leden trots att ni passerar många fina sjöar, men en fin vandring.
 
Ursäktar sent svar!

Hade han fått välja hade det enbart blivit ett varv runt Delsjön, det lyckades jag tack och lov styra av. Vi gick kring Vättlefjäll, hade lysande väder och allt var verkligen perfekt!
Han blev dock inte överdrivet biten och valde att sticka på en månads mc-semester isf fjällvandring med mig senare under sommaren..
Men men, det var ett försök! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...