Nu bär det äntligen ut!! ...

Hoppasni kan utnyttja vädret / värmeböljan bättre än jag, för egen del klagar ja inte, men mina rappliga lungor protestrar, men ja har hela efetersommaren / september å hösten på mig att komma igen, så det är okey trotts allt,

en gammal god vän å ja tältade på en grannö för 37 år sedan å nu har vi bestämt att göra det samma nästa vecka, på exakt samma ställe, å ta ett kort på oss framför tältet frukosternade som vi gjorde då, de blir kul!

bild; rolig kajakbild; tv klepper, mitten hembygge, th en äkta grönländare i sälskinn?
Tyskland 1930-tal.
 

Bilagor

  • Historiska Klepper-kajak bilder 025.jpg
    Historiska Klepper-kajak bilder 025.jpg
    117.5 KB · Visningar: 919
Retrotältningen blev framskjuten men istället kom en annan god vän från förr ut, å vi fick bland annat en fin dagtur med kajakerna i mestadels stiltje, det var intressant att studera plywoodkajaken/peter pan II* på håll, den speciella aktern har ett mycke fint släpp, men den ska ha mer last för att gå optimalt i vattnet,

de blev ingen högsommarexpedition till harstena i år :( , ja gillar det intensiva semesterbåtlivet å badgästerna, för mesta tiden på året är det inte många som rör sig i skärgårn,

så framöver blir det expeditioner i en näst intill folktom skärgård som har sin speciella charm, speciellt efter den 15 augusti då de sista fågelskydden öppnar å man har tillgång till de flesta öarna,
ibland roar ja mig med att ge mig ur nåra dagar innan å lägga mig intill ett fågelskydd, å på klockslaget den 15:e glida in som "först på plan" :)

*nydöpt efter konstruktören Peter Pfab, 1:an va min familjs första båt, en halvgisten gammal roddbåt som brossan å ja fick överta när far lät bygga en traditonell dito på söderholms varv arkösund 1953,
 

Bilagor

  • cissi paddlar pfab-kajaken.jpg1_resize2.jpg
    cissi paddlar pfab-kajaken.jpg1_resize2.jpg
    65.9 KB · Visningar: 885
  • singel scout å pfab-kajakerna puk2_resize.jpg
    singel scout å pfab-kajakerna puk2_resize.jpg
    68.7 KB · Visningar: 901
angående plastkajaken så började ja ambitiöst ta bort den gula färgen på skrovet, men tröttnade snabbt då fägen satt som berget! därav det lustiga utseendet :)
 
äntligen lite svalt i lägenheten,!
spånar på nästa luffning, de lutar åt favoritlagun 2, vid tyxholm, men frågan ä om ja tar mig igenom nålsögat med rödluvan, risken ä att hon ä för bred i vattenlinjen, trotts att kajsa-warg va näst intill 7 meter över stäv så var hon rejält V-formad å betydligt smalare i vattenlinjen än upptill, i princip samma lutning som berget å stenen i inloppet, så hon slank på håret igenom vid lite lågvatten,

har spetsat in mig på att få ett rejält skrovmål björnbär - som växer i massor i ravinerna - men den här torkan kan ha sabbat blommningen?

hoppas kunna åka ut på måndag,

bilder; lasse h var skeptisk både vid infarten å vid avgången :) men med nåra centimeters marginal å lite skrap i sidan gick det vägen, men övernatta vågade vi inte denna gång,
 

Bilagor

  • Resize of 2005-09-19 007.jpg
    Resize of 2005-09-19 007.jpg
    70.8 KB · Visningar: 850
  • Resize of 2004-09-13 090.jpg
    Resize of 2004-09-13 090.jpg
    53 KB · Visningar: 849
  • Resize of 2004-09-13 083.jpg
    Resize of 2004-09-13 083.jpg
    69.6 KB · Visningar: 844
De blev "mässfall", har åkt på luftrörskatarr, egentligen botar ja nog den bättre därute än i en torr lägenhet istan! men ja orkade liksom inte pallra mig iväg, har ialla fall ork att beta av en del åtaganden som blivit liggande, både roliga med nautisk anknytning å nåra nödvändiga mindre roliga,

har på sistone spånat lite kring att även en inbiten urban människa av idag har behov av att förflytta sig / resa / längta bort å utforska, trotts att vi inte längre behöver det för vår överlevnad, för de va ju för runt 12.000 år sedan vi slutade som nomader, det är facinerande!

för egen del började ja vandra iväg så fort ja kunde krypa, till mors förskräckelse! i stan gick de väl an att hålla koll på mig, men på ön / udden bland huggormar, jordgetingar, brännässlor å havet nära i alla vädersträck?! å på den vägen har det varit sen dess,

I rörelse
"Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr"

/Karin Boye 1927/
 

Bilagor

  • eld i öppna härden.jpg2.jpg
    eld i öppna härden.jpg2.jpg
    29.7 KB · Visningar: 634
Vaknade 4 i morse, riktigt risig, blev förbannad! så ja kokade ihop en riktig häxbrygd på kattklo, honey bush, helig basilika å färsk ingefära, de va tydligen en riktig hästspark för nu mår ja betydligt bättre :) de kanske har vänt? hoppas på de, för nu smyger sig stads-klättra-på-väggen-symtomet på,

har tagit på mig ett roligt litet (båt)arkivdykarjobb, såg av en slump en filmsnutt på svt-play* om en 22 qvm skärgårdskryssare Titti (S329) byggd 1961, som häromåret fick ny ägare, salig far kände båtbyggaren å ja va med honom å hälsade på under bygget, och hade själv kontakt med båtbyggaren tills han dog för en del år sedan, ska nu försöka luska fram fakta, bilder å skrönor kring bygget å vidarebefodra till nye ägaren (2 foton från bygget hade ja sen tidigare),

hoppas kunna åk ut lörda eller måndag (de går ingen kopletteringstaxi på söndagar?!)
,
*bil & båttokig
 

Bilagor

  • Scan10540.jpg
    Scan10540.jpg
    82.7 KB · Visningar: 581
Hej Lars! Jag skickade ett meddelande till dig men är osöker på om det kom fram pga dålig förbindelse i skärgården. Det gäller kunskapmom A22. Hör av dig om det kom fram el inte!/claes
 
De va en oväntad respons! med tips om TITTIs historia, tack för den! har skickat uppgifterna vidare till ägaren,

så ska det bära ut idag är det tänkt, men egentligen ä ja inte helt kurrant för det (virusarna härjar en del fortfarande) det är både för å nackdel med att inte ha bil, men när man väl har promenerat ner till stationen å sitter på bussen å sen i kompletteringstaxin, då kan man ju spänna av,

att ja ändå åker ut nu beror på att ja fått meddelat att en av tjurarna knallar förbi ena stängslingen i sjön å ut på udden, dels ä ja orolig för att han ska böka runt peter pan/plywoodkajaken som inte ä tjursäkrad, och det är en stressfaktor för de andra tjurarna som inte fixar att hänga på rymlingen,

smhi och yr spår rätt mycke uppehåll å en del sol å moderat värme framöver så nån/nåra lättare luffarturer med rödluvan å dagpaddling kan nog bli av, det skulle åxå avhålla mig från tyngre arbete på land, som vedhuggning, å annat som alltid finns att göra,

go helg!
 

Bilagor

  • kajak omslagsbild hist.mus.nyheter nr.43 1989_resize_resize2.jpg
    kajak omslagsbild hist.mus.nyheter nr.43 1989_resize_resize2.jpg
    52.9 KB · Visningar: 528
eftersom tjursläket nämns här ovan så bör ja väl av artighet bifoga en bild åxå!

det är troligen Alexander Lukas, salig i åminnelse (dagens"rymmling" är som en mindre kopia)
 

Bilagor

  • tjurtämjare lasse.jpg
    tjurtämjare lasse.jpg
    55.2 KB · Visningar: 523
de blev 12 dagar med skiftande väderlek, bitvis svalt till "kallt" i jämförelse med värmeböljan, å skönt med mer vatten i sjön efter en lång period av riktigt lågt vattenstånd,

den rackarns rymlingstjuren lyckades ja inte hålla ute trotts förlängd stängsling ut i sjön i två omgångar, hur han ändå kom in -å stod på tunet varje morgon -är mig en gåta, för ja hittade ingen lucka på land någonstans?! sim och flygkunnig tydligen! så ja såg ingen annan råd än att öppna så alla 4 bestar kan gå fritt på udden, nåt som ja egentligen gillar men nu lite för tidigt för alla blomster har inte blommat klart, så de käkade bland annat upp 85% av den mindre vanliga gulsporren,

ett annat trevligt sällskap var en falk (troligen lärkfalk) som svischade omkring över ön i flera dagar, gott om skrak, ingen ejder :( havsörn var å varannan dag, som mest 4 samtidigt, en nyfödd huggormsunge/esping, och en av mina 3 hussnokar, den här blänkande kolsvart utan ljusa nackfläckar, vilket är ovanligt, för av 10 helsvarta ormar är 8 huggormar, av fjärilar; sorgmantel, amiral och nässelfjäril,

då ja va rätt trött efter virusinfektionen hade ja inte tänkt mig nåra övernattningar i havsbandet, men efter ja handlat i arkösund å enbart planerat för en rekning av en stuga ja får låna, kunde ja inte slita mig därifrån utan sov över, å hade en härlig kväll med en sol i nedan som en skimrande apelsin! å en kavlugn gryning,

nu på land med nytt windows 7 och harry potterutställning imorron med sondottern,

ps bilderna är ett test, har inte lärt mig att komprimera ordentligt ds
 

Bilagor

  • egna bilder 1494.jpg
    egna bilder 1494.jpg
    56.7 KB · Visningar: 496
  • egna bilder 1507.jpg
    egna bilder 1507.jpg
    72.9 KB · Visningar: 494

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...