Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.60 i medelbetyg (10 röster). Visningsalternativ
Gammal 2009-07-10, 07:59
efred efred är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av PetNor Visa inlägg
Stoppar man det i frysen så får man kondens när man tar ut det och detta måste i så fall få avdunsta innan man packar ned det igen. Annars ruttnar det.
Om man blandar ihop alla ingredienser borde inte det vara ett problem eftersom pasta, mjöl, mjölkpulver etc snabbt borde dra åtsig fukten och fördela det rätt jämnt. Däremot om man bara har rena grönsaker eller kött ensamt i en påse ser jag en risk i detta.
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 08:10
seobserver seobserver är uppkopplad nu

cool Det flesta torkade

livsmedel, kan bli torrare vid förvaring i frysen men kräver efterbehandling för att skiljas från iskristallerna som utfälls.
Torka billig och riktig glass på ett bakpapper i frysen, smeta ut klickarna tunnt, så får ni ett bildminne av två saker, iskristallerna och något som annorlunda efterrätt ute. Efter frysningen skrapa bort iskristallerna noga....
Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 22:02
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Kommer tillbaka från en sväng och den torkade maten vi åt var minst ett och troligen två eller tre år gammal och vi inte bara överlevde - vi behövde inte besöka dasset mer än normalt.
Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 08:21

Citat:
Ursprungligen postat av zebulah Visa inlägg
Kommer tillbaka från en sväng och den torkade maten vi åt var minst ett och troligen två eller tre år gammal och vi inte bara överlevde - vi behövde inte besöka dasset mer än normalt.
Vilka "risklivsmedel" innehöll maten?
Svara med citat
Gammal 2009-07-20, 11:26
Lindapinda Lindapinda är inte uppkopplad

Torkad mango är en höjdare att med sig ute på vandringen. Söt och farligt god :-) Nackdelen är att mangobitarna försvinner spårlöst redan innan man ens kommit iväg på tåget till själva vandringen
Se till att ha en mogen mango och skär den i centimetertjocka skivor för annars fastnar den på plåten. Ju större yta på skivorna dessto bättre. Har haft lite svårt att få tag på mogen mango i affären men har haft den liggande hemma några dagar innan jag använt den. Lite synd att en mango är ganska dyr jämfört med andra frukter och grönsaker. Eller så har jag rotat i fel affär...
Bra som godis på jobbet också
Svara med citat
Gammal 2009-07-20, 13:16

Citat:
Ursprungligen postat av efred Visa inlägg
Vilka "risklivsmedel" innehöll maten?
Kyckling :-)
Svara med citat
Gammal 2009-07-21, 10:20

Citat:
Ursprungligen postat av zebulah Visa inlägg
Kyckling :-)
Trots allt tämligen riskfritt eftersom det är så magert. Det är framförallt fetare livsmedel som borde skapa problem. Gör om testet med lax ;-)
Svara med citat
Gammal 2009-07-21, 10:27

Citat:
Ursprungligen postat av efred Visa inlägg
Trots allt tämligen riskfritt eftersom det är så magert. Det är framförallt fetare livsmedel som borde skapa problem. Gör om testet med lax ;-)
Nja lax äter jag alltid upp först på turen just därför att den är fet :-)
Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 03:47
BadCash BadCash är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av sockersmulan Visa inlägg
Det finns en hel del man kan köpa färdigt, och priset kan ofta bli billigare- och tiden minskas ju rejält!
Jag kan rekomendera en slags torkade pasta grönsaker, kommer inte ihåg märket men det finns både blandade grönsaker, CarlJahan svamp och soltorkade tomater av samma märke... hur gott som helst att blanda ner i grytor eller pasta.
Låter underbart smidigt, men jag har aldrig sett det (inte för att jag tittat efter det heller iochförsig)... vart hittar man det?
Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 21:42
McGallon McGallon är inte uppkopplad

Skakar liv i en gammal tråd.
Kan man torka mat i en gasugn? Eller är det inte ens lönt att försöka?
Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 22:05
Vitsippa Vitsippa är inte uppkopplad

Risken är nog att det blir för varmt, vid torkning av mat bör det inte överstiga 50-60 grader.
Vet inte hur nya gasugnar fungerar, har bara haft äldre modeller och de har aldrig kundat hålla låga temperaturer.
Du får testa med en termometer innan.

Citat:
Ursprungligen postat av McGallon Visa inlägg
Skakar liv i en gammal tråd.
Kan man torka mat i en gasugn? Eller är det inte ens lönt att försöka?
Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 18:05
McGallon McGallon är inte uppkopplad

Tack för svaret. Din reflektion är sann, det är lönt i h**** att få rätt temp vid så låga temperaturer. Blir till att inhandla en tork-"aparat".
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:42.

Logga in

Tips!