Torka mat

Boktips - torkning

Undertecknad är lycklig ägare till en liten bok som heter "Friluftsmat" skriven av Anita Forsell. Den är utgiven bokförlaget Prisma i samarbete med Svenska turistföreningen. (ISBN 91-518-3919-9).
Boken är mycket bra med massor av torkningstips och recept!
Tyvärr, verkar den vara svår att få tag på i handeln, men den går säkert att låna på bibliotek.

God tur!
Lars
 
Beställt den nu!

Så, då hade man beställt den. På biblioteket.

Jag vet inte hur ni har det men på mitt bibliotek kan man "beställa" böcker via internet även om boken inte finns just på "mitt" bibliotek. Dom har något sorts samarbete med andra bibliotek så när man hitat sin bok kan man beställa den för hämtning på sitt bibliotek även om boken råkar vara på ett annat bibliotek.

Superbra tycker jag, särskilt som jag aldrig kommer ihåg vad boken heter när jag ska leta på biblioteket.

När boken finns att hämta får man ett mail och då är det bara att gå dit och plocka ut den.

Nu kanske jag beskrivit något som är helt normalt men för mig är det riktig "high-tech".......
 
är köttfärsen klar?

Hej!

Jag stekte nötfärs i panna, saltade och kryddade.
Sedan torkade jag den i 10 timmar på papper i ugn, ca 55-60grader. (Är det lagom?)
Nu är den hård, men fettet ligger utanpå tycker jag... Inte så mycket fett, men den är ändå lite flottig...
Hur vet jag när köttfärsen är färdigtorkad, hur får man bort fettet? (_Behöver _man "ha bort" fettet?)

Nu har jag fryst in den i väntan på bättre tider:)

Helena, Östersund
 
Du behöver inte få bort fettet.
Min torkade köttfärs, med flott, håller sig gott och väl i flera månader. (trots att den under tiden är utsatt för både värme och kyla).
 
Jag brukar köra på 45-50 grader. (ugnens inställning; om det verkligen är 45 grader där inne då vet jag inte). Jag har inte tagit tiden, men brukar alltid ha det över natten och lite till, så tio timmar verkar rimligt.
 
De här mattrådarna

avslöjar ett och annat som skulle få håren att resa sig på en livsmedelshygienist.
Men förr när man inte hade frys, sval och elektrisitet kunde man ändå nästan få maten att räcka året om, med en massa arbete som insats.
Torkad mat bör förbrukas i närtid. Ni kan knappast torka utan att andas och hantera....
Fet mat som härsknar, rejellt hot under sommarhalvåret, blir oätlig och giftig.....
Det fetaste jag torkar med framgång är gräddglass med chokladrippel i, torkas tunnt utbredd på bakpapper i frysboxen.
Varmluftugn och extra nätplåtar under bakpappret är bra när man torkar, vänd på grejorna ni torkar, wookpincetten är bra vektyg. Kupevärmare äger nog många hushåll.
En bit varmrökt mager bog håller bättre än bacon på sommarfjället. Torkat ren och viltkött håller längst (det är magrast).
Riktig köttkorv håller väl, t ex Salami. Vattnig fet Scan går bort direkt!
Grundtips vid torkning är tunnare än du tror, glesare än du tror och mindre bitar än du tror, lär dig hacka grönsakerna ca 3x3.
Att livsmedelsindustrin lyckas med 5x5 och större beror på att de har undertryck och rejät mycket kallare i sina torkar.
Dry it You like it är en rekomendabel bok då ni prövat er igenom den lilla förnämliga boken av Forsell.
Färsk fisk, även köpt, är en god sommarmat.
Go tur!
//J
 
Jag brukar köra på 45-50 grader. (ugnens inställning; om det verkligen är 45 grader där inne då vet jag inte). Jag har inte tagit tiden, men brukar alltid ha det över natten och lite till, så tio timmar verkar rimligt.


Vad bra, då blev det säkert bra:)
Jag använde "stektermometer" så jag hade bra koll på temperaturen:)

Helena
 
ett och annat som skulle få håren att resa sig på en livsmedelshygienist.

Torkad mat bör förbrukas i närtid.
Jag håller inte med dig. I en annan tråd berättade jag om mitt köttfärstest, kopierar in det här: Jag saltade och stekte köttfärs och torkade den sedan i ugn. La lite i en plastburk som var diskad på vanligt sätt, stängde locket och ställde den i ett vanligt rumstempererat skåp i tre månader. Öppnade burken några gånger för att lukta och se på färgen, och stack då i princip in näsan i burken. Kort sagt var det inte det minsta sterilt.

När de tre månaderna hade gått tillagade jag den på samma sätt som jag skulle ha gjort i fjällen. (Fast ingen annan än jag fick smaka den gången!) Jag åt upp allt, det smakade gott, och jag fick inga som helst symptom på matförgiftning eller annan åkomma.

Självklart hade jag inte fått bort allt fett, men det härsknade inte för det. Torkat kött har lång hållbarhet, och man behöver inte alls ha bråttom att äta upp det, förutsatt att man torkat det ordentligt.

Dessutom: Jag har en kusin som arbetar med bakteriertester i livsmedel på Livsmedelsverket. När jag berättade detta för henne, reste sig faktiskt håren - av förtjusning! Hon blev mycket entusiastisk över mitt experiment och såg absolut ingenting att förfasa sig över. Det enda hon tyckte var dumt var att jag inte hade lagt lite i ett kuvert (!) och skickat till henne så hon hade fått testa det i lab.
 
Köttfärs är den perfekta maten att torka och ha med under vandringar. Bryner den lite, kryddar, därefter in i ugn på ugnsplåt, 50 grader, luckan på glänt, röra runt någon gång, låta stå över natten.

Enkelt, hållbart, gott. Det går bra att använda Knorrs påsar "Mexicana" etc och bara röra ner köttfärsen i blandningen och vatten, låta den suga åt sig, tillföra lite mer vatten, låta sjuda upp. Pasta är lätt at bara röra ner i kastrulen, alternativt potatismos till.

Torkad köttfärs, torkad lök, färsk vitlök, torkad eller färsk chilifrukt, förvällda bönor, linser, torkad svamp, någon kryddblandning och pasta ger en middag att se fram emot.

Raskesven
 
Aj då

Ursäkta alla, hade en dum fråga på gång. Dum för att den redan fanns i tidigare inlägg. Svaren fanns redan, de också.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...