Torka mat

En stilla undran

Jag har en plåt med energikakor i ugnen nu över natten, men kan inte låta bli att fråga mig varför man måste göra på sånt långt och utdraget sätt. Tycker själva processen påminner om att grädda vanliga småkakor, med den stora skillnaden att det går på en kvart med småkakorna. Småkakor blir ju också "torkade" och håller även de i månader. Så vad händer om man gräddar energikakorna på samma vis?

Om nån undrar så består mina energikakor av frysta jordgubbar (sen kokade kort stund för att döda hepatit-b bakterier som det skrivits om den senaste tiden),sen mixade med lite socker, rejält med nötter körda i matberedare till en grynig massa. Smeten är god iaf så hoppas det blir bra. Något lös kanske.
 
En stilla undran

Jag har en plåt med energikakor i ugnen nu över natten, men kan inte låta bli att fråga mig varför man måste göra på sånt långt och utdraget sätt. Tycker själva processen påminner om att grädda vanliga småkakor, med den stora skillnaden att det går på en kvart med småkakorna. Småkakor blir ju också "torkade" och håller även de i månader. Så vad händer om man gräddar energikakorna på samma vis?

Om nån undrar så består mina energikakor av frysta jordgubbar (sen kokade kort stund för att döda hepatit-b bakterier som det skrivits om den senaste tiden),sen mixade med lite socker, rejält med nötter körda i matberedare till en grynig massa. Smeten är god iaf så hoppas det blir bra. Något lös kanske.

Hepatit A- virus.:)
 
Har väldigt tråkiga erfarenhet av det jag testade att torka i den tork jag köpte förra året.

Torkade flera fläskfiléer och skivad potatis. Köttet lät jag marineras i ett dygn iaf, sedan in i frysen för att stelna sen skar jag tunna skivor som jag lät torka rätt länge. Minns inte exakta tiden men de blev som läder. Kanske 10h eller dylikt.

Potatisen blev helt okej, den blev mjuk.

Men köttet fyfan vad det blev värdelöst, jag lät det stå och koka och efterdra i totalt säkert 20 minuter bara för att jag ville ge mig fan på att det skulle bli bra. Men det blev för hårt, inte alls den goda potatis och fläskfile 'grytan' jag hade tänkt mig :(

Tur att jag hade med mig real.

Det blev god smak pga marineringen, men inte så kul att tugga på.
 
Har väldigt tråkiga erfarenhet av det jag testade att torka i den tork jag köpte förra året.

Torkade flera fläskfiléer och skivad potatis. Köttet lät jag marineras i ett dygn iaf, sedan in i frysen för att stelna sen skar jag tunna skivor som jag lät torka rätt länge. Minns inte exakta tiden men de blev som läder. Kanske 10h eller dylikt.

Potatisen blev helt okej, den blev mjuk.

Men köttet fyfan vad det blev värdelöst, jag lät det stå och koka och efterdra i totalt säkert 20 minuter bara för att jag ville ge mig fan på att det skulle bli bra. Men det blev för hårt, inte alls den goda potatis och fläskfile 'grytan' jag hade tänkt mig :(

Tur att jag hade med mig real.

Det blev god smak pga marineringen, men inte så kul att tugga på.

Jag brukar koka torkat kött i ½ timme.
 
Bakning och torkning är ungefär samma exponering av värme över tid men torkning värmebehandlar helst inte matvarorna. Därav skillnaden.
 
Goddag!
Jag sitter på en bit älgfilé jag tänkte torka på prov till sommarens turer. Min plan: 2–300 gram (Vad jag har i frysen nu) älgfile som jag skivar tunt medan biten är halvt upptinad. Efter detta marinerar jag skivorna i lämplig kryddblandning och torkar i ugnen för att sedan äta som "Beef Jerky". Skulle ni föredra att äta köttet torkat eller torka för att tillaga med övrig mat? Övriga tips?
 
Torkade flera fläskfiléer och skivad potatis. Köttet lät jag marineras i ett dygn iaf, sedan in i frysen för att stelna sen skar jag tunna skivor som jag lät torka rätt länge. Minns inte exakta tiden men de blev som läder. Kanske 10h eller dylikt.

Du torkade det säkert för hårt.

Det väldigt många missar (och jag tror jag har skrivit det tidigare i tråden) är att man ska inte torka bort ALL fukt. Man ska bara torka bort så mycket av fukten att bakterier och mögel inte kan växa.

Man kan använda våg för att räkna ut hur mycket man ska torka. Man väger maten innan den torkas, slår upp vatteninnehållet i t.ex. livsmedelsdatabasen och räknar sen ut hur mycket det ska väga när det är "lagom" torkat (nu minns jag tyvärr inte på rak arm hur torrt det behöver vara, jag tror det kan ligga runt 20% men tro inte på det utan att kolla upp andra källor).

Man ska alltså nästan aldrig torka tills det är "knastertorrt".

Ett problem är också att temperaturen på det man torkar stiger väldigt fort när det börjar bli torrt, läser man t.ex. Puhonys bok så har han i flera "recept" beskrivit torkning i flera steg med olika temperatur. Ex. först 70 grader i en timme för att torka ytan, sen 40 grader i 10-12 timmar för huvudtorkningen och sen 50-60 grader i 1-2 timmar för att få ner fukthalten på slutet.

Vissa livsmedel riskerar att tillagas av torkningen om man har för hög temperatur under lång tid.
 
Tack för tipset! Ska kolla upp hur mycket vätska det är i en fläskfilé och testa igen... Borde egentligen testat om det blev gott efter första fläskfilén istället för att köra på, slösade säkert bort 10 st fläskfiléer.

Haha.

Själv gjorde jag 5kg älgkorv.

Hur vi kunde tro att vi skulle lyckas på första försöket vet jag inte. Bra blev det inte =)
 
Har läst en del om att torka mat och söker nu lite kommentarer och reflektioner till att torka olika typer av livsmedel. Ska upp på en veckas vandring och har tänkt att proviantera något under vägen, men den mesta maten ska med från början.
Har en gasugn, men kan få tillgång till en elektrisk ugn. Kommentarer?
KÖTT
Har tänkt att både ta med köttfärs och en köppbit att lägga på macka och skiva ner i en gryta. Dessutom funderar jag på att ta med bacon.
Är det någon som har torkat bacon? Hur har ni gått tillväga? Köttbiten tänkte väl jag köpa för att frysa in innan vi åker och använda de första dagarna på turen.
GRÖNSAKER
Morötter, lök, potatis.
Några mer förslag?
Hur går ni tillväga här?
SVAMP
Hade endast tänkt att lufttorka dessa. Alltså lägga dem på tidiningspapper. Hur lång tid brukar det ta?

Vadför livsmedel kan man köpa färdigttorkat, med gott resultat?
Tacksam för kommentarer och synpunkter. Det är första gången jag försöker mig på att torka mat så tipsen är mycket välkomna!


Bacon går bra att torka och är supergott till en carbonara på fjället. Stek utan fett, torka av noga på hushållspapper och torka i ugn på låg värme.
Med pasta och köpe-ostsås blir det hur smarrigt som helst.

Torka köttgrytor går också bra och du får hela rätten i en påse sas.

Svamp torkar på några dagar om du skivat dem tunt. Du kan trä upp dem på en pinne eller tråd också så går det lite fortare.

Grönsaker skivar jag tunt (men inte papperstunt - då förlorar de smak i torkningsprocessen). Om du vill kan du göra en osmotisk förbehandling för att grönsaker ska hålla bättre och smaka godare.
Såhär gör du: http://denperfektavandringen.blogspot.se/2012/07/osmotisk-forbehandling.html

Sedan är det bara att prova sig fram. Torka på låg värme med ungsluckan på glänt. Mitt bästa tips är att torka jordgubbar. Det är galet gott till frukostgröten eller till dessert.

Jag har skrivit en massa om torkad mat på min vandrarblogg: http://denperfektavandringen.blogspot.se/

Mer om vandrarmat här: http://denperfektavandringen.blogspot.se/2013/06/om-vandrarmat.html

Även ost kan torkas. Så gott och lyxigt att smula ner ädelost i pastan på fjället!
Jag rekommenderar också att torka ägg. Äggröra till frukost är grymt gott!


Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...