Hur får man sitt kokkaffe godast?

Hehe, nja den med sidohandtaget är väl lite cowboymodell, eller i alla fall tydligen lite västerligt orienterad. Där jag brukar hålla till räknas nog jämtar som sörlänningar, och där ser man oftast handtaget av den andra modellen.
Det är lite irriterande med plasten på trangiahandtaget, men den försvinner ju å andra sidan på några kok.
Själv har jag som regel en gammal svart kaffepetter, men är vi flera, 3-5, så har jag en rostfri lite större panna. Den har ju den fördelen att man inte kan bränna hål i den om den är halvfull eller så.
 
Jag är gammal lulebo och farsan har skidpatrullerat i Hapranda på 50-60-tal, Kustbevakningen, så jämtar är sörlänningar i sammanhanget. Det var alltså jämten på Trangias fabriksförsäljning som sa att de säljer sidomodellen i princip bara i norra Sverige och den andra söderöver, söder om Jämtland antar jag då. Jag ska ladda upp en riktigt fläskig kaffepanna som de har ståendes på Vippabacken (restaurang/truckstop/diversehandel), nära Överkalix, det är den största jag sett någonsin.

Hehe, nja den med sidohandtaget är väl lite cowboymodell, eller i alla fall tydligen lite västerligt orienterad. Där jag brukar hålla till räknas nog jämtar som sörlänningar, och där ser man oftast handtaget av den andra modellen.
Det är lite irriterande med plasten på trangiahandtaget, men den försvinner ju å andra sidan på några kok.
Själv har jag som regel en gammal svart kaffepetter, men är vi flera, 3-5, så har jag en rostfri lite större panna. Den har ju den fördelen att man inte kan bränna hål i den om den är halvfull eller så.
 
Kan väl tilläggas att finessen med den här är att ha den som svartpanna i eld, inget jag kör i Trangiat. Med en grov gren som förlängare så är den lätt att hantera för att hälla om kaffet trots att pannan stått i brasan. Inget varmt man behöver hålla i. Handtaget kan man stoppa i pannan när man transporterar.

Trangia_kastrull.jpg
 
Jo, Vippabacken brukar man ju susa förbi när man är på väg mot Norrland! ;)

Och jag tycker väl att handtaget både verkar praktiskt - och inte...

På min favoritpanna är handtaget inte i aluminium som resten av pannan, utan av tunnt stål, och dubbelt så att det är lite "ergonomiskt". Det står nåt om isolering och patent och möjligen funkar det för att handtaget kallnar utan vidare under tiden som kaffet sjunker - och som tidigare konstaterats så går ju det fort! Dessutom "brinner" ju inte handtaget av så lätt som det brukar kunna göra på pannor med alu-båge. Pannan är troligen från fyrtio-femtiotalet eller äldre.
 
Spik i foten :) På den främre i bild sitter inte handtaget på plats medan den är i brasan, dvs. inte alls varmt. Det är också enkelt att klarna då hänkeln inte är ivägen för locket.

200325.jpg
 
En riktig kaffepanna!

Här kommer en bild på min älsklingskaffepanna!
Bilden är tagen vid Mikkastugan (vila i frid) i Sarek

ae2de0a1e46f7a2344234c3c50310ce2.jpg

Inget kaffe smakar så gott som det som är kokat över öppen eld!
Den här kaffepannan har jag hittat i skogen för många år sedan. Den var ganska bucklig och ful, men jag lyckades fixa till den rätt bra. Är det någon av er som har en aning om när Trangia tillverkade dessa "riktiga" kaffepannor med böjd pip??? och med stålhandtag. hör gärna av er i så fall!
Handtahet är jättepraktiskt, eftesom man kan spetsa em pinne och stoppa in som fölängning/skaft., smidigt att hålla den mitt i värmen då.


Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Man ska köpa nåt från Konsum.
Helst Cirkelkaffe på kvartskilosburk, men om de är slut, så får man ta nåt annat, Gevalia, COOP, Blå Mocca eller vad som helst bara det är mellanrost. Inget stolligt mörk- eller Skånerost. Och naturligtvis kokmalet då.

Det finns numera lite bönor att köpa att mala själv som inte är mörkrostade och det går också bra. Smakar inte så mycket bättre, men luktar ju väldigt gott. Att ha med kaffekvarn på fjällturen tycker jag dock är att överdriva.

" Inget stolligt mörk- eller Skånerost" - varför? Passar inte mörkrost för kokning, eller bara en personlig åsikt?

Finns inget godare än ett mustigt mörkrost, givetvis hemmamalet. favoriten är Zoega Sidamo Ethiopia. Rekommenderas starkt!
 
Detta måste var den abslut viktigaste tråden på forumet. Att det helt klart är kunnigt och seriöst folk som kommit med synpunkter i detta viktiga ämne torde vara uppenbart. Efter att jag tagit del av hela tråden och de förslag som delges, tycker mig kunna urskillja några generella drag vad gäller kaffekokandets konst.
Vad gäller doseringen så bör det vara ett mått kaffe per kopp vatten samt ytterligare ett för kannan.
När det gäller koktiden så finns det lite större variation på åsikterna men gemensamt är, att kaffet inte får koka för länge. Ett till tre uppkok sedan vila.
Det finns lite olika åsikter på huru kaffet skall "klarnas" men inget sätt torde vara sämre än det andra. Mitt egna sätt för detta ändamål är att skölja lite kallt vatten över pannan varvid sumpen omgående sjunker till botten. Härvid måste jag även belysa "Raskesvens" metod, att doppa en brinnande törvedsticka i kaffet. Detta är för mig helt nytt och har mig veto aldrig tidigare anamats i mina kretsar. Detta, skall ej tolkas så som någon form av kritik, utan mer så som ett erkännande av stor kunskap i ämnet. Jag kommer vid nästa kaffekokartillfälle att själv att praktisera denna av Raskesvens föreslagna metod. Det torde vara intressant för alla och envar att ta del av sådan kunskap och omgående sprida den vidare. Metoden sätter säkert även en gastronomisk särprägel på drycken, då terpentiner, sot, aska och eld tillförs innan inmundigandet.
Huruvida salt skall tillsättas denna gudabenådade dryck, tvista de lärde och det skall väl således betraktas mer som en variation på olika tycke och smak.
Trots att jag är född och uppvuxen i Trangiapottornas hemland och guds paradis på jorden, Jämtland, så måste jag här höja ett varningens finger för användandet av aluminiumpannor vid tillberedning av kaffe. Av kaffedryckens otaliga ämnen nämns även garvsyran. Denna syra är en nödvändig del av kaffets gastronomiska upplevelse men vid kontakt med aluminium så reagerar det senare med en syrlig och bäsk avfällning i drycken. Det är således av vikt att det kärl som skall användas för tillberedningen består av rostfritt stål. Dessa kärl är oftast dyrare än Trangiapannorna men det är en summa som vid närmare eftertanke är överkommlig.
Slutligen vill jag även dela med mig av en vis gammal mans erfarenheter vid serveringen av kaffet vid lägerelden. När kaffet skall serveras i kåsa, kopp eller det kärl det skall inmundigas ur, skall pannans pip vara riktad mot eder själv. Ty häller ni kaffet mot eder själv, häller ni även lyckan mot eder själv.
 
Det jag tycker blir bäst är att låta vattnet koka, i med lämpligt antal nävar (ca 4 rejäla nävar, ca 7-8 gram per näve, till min 5 dl panna) och på med pannan på kök eller eld igen och låt det bara snabbt koka upp och av med pannan direkt. Låt stå ett litet tag och häll om med kåsa. En gång brukar räcka men ibland två för att klarna ordentligt.

Vissa kör med kaffet i kallt vatten och sen på med pannan men det är jag mycket tveksam till. Kaffe blir väl egentligen bäst vid 96 grader vid bryggning så att låta det ligga från kallt och sedan hela vägen till kokning vete fasen.
 
Det jag tycker blir bäst är att låta vattnet koka, i med lämpligt antal nävar (ca 4 rejäla nävar, ca 7-8 gram per näve, till min 5 dl panna) och på med pannan på kök eller eld igen och låt det bara snabbt koka upp och av med pannan direkt. Låt stå ett litet tag och häll om med kåsa. En gång brukar räcka men ibland två för att klarna ordentligt.

Vissa kör med kaffet i kallt vatten och sen på med pannan men det är jag mycket tveksam till. Kaffe blir väl egentligen bäst vid 96 grader vid bryggning så att låta det ligga från kallt och sedan hela vägen till kokning vete fasen.
Nu måste jag lägga mig i igen! Kokkaffet är grövre malet än bryggkaffet och behöver därför tid på sig att få ur sig sin arom. Alltså... det malda kaffet ska läggas i kallt vatten. Sedan ska det koka tills skummet försvinner.
Men allra godast blir det ju med påkok! D.V.S man häller på mera vatten och mer kaffe utan att skölja bort den gamla sumpen!! Då får man hela aromen från kaffet. Mumsfilibaba

///Claes
 
Jag ska inte döma och prova din variant. Vad jag har läst så är det två läger, kallt vatten och koka eller hett vatten, i med kaffe och snabbt uppkok och sen stå 4-5 minuter. Låter som att kaffet kommer att vara i vattnet väldigt länge med kallvattenmetoden. Det blir inte sånt där kaffe som man kan väcka döda med alternativt tvätta motordelar?

Löfbergs tycker att man ska ha kallt vatten men inte koka utan bara sjuda:
"Kokkaffe är en grov malning som lämpar sig för beredning i kaffepanna. När man "kokar" kaffe doserar man de malda kaffebönorna direkt i en kaffepanna med kallt, friskt vatten. Kaffet ska sedan endast sjuda upp utan att koka och därefter stå och dra i ca 5 minuter. Om kaffet får koka förstörs en del av de fina aromerna och kaffet blir beskare i smaken. Några droppar kallt vatten i pipen hjälper sumpen att sjunka."

Och här skriver man om kontakttid:
"För att hinna dra ur de fina aromerna ur kaffet krävs en kontakttid mellan kaffe och vatten på 5-6 minuter. Det är nödvändigt att överdosera då man brygger 1-2 koppar med melittametoden eftersom denna tid ej uppnås med en så liten vattenmängd.
Ett möjligt alternativ är att använda en liten pressobryggare (Bodum). Här styr man kontakttiden själv genom att trycka ner silen då kaffet fått dra 5-6 minuter. Nackdelen är att det alltid blir lite sump i koppen med denna metod. Använd Grovmalet bryggkaffe för bästa resultat! "

Jag kör alltid hemma med en liten pressobryggareoch 4 minuter och det blir jävligt gott. Sambon kör gärna med perkulator men det är inte samma liga samt att jag hellre dricker nybryggt direkt och gör mer om det krävs. Lär inte bli nån TV-kanna hos mig, inte min grej.

Nu måste jag lägga mig i igen! Kokkaffet är grövre malet än bryggkaffet och behöver därför tid på sig att få ur sig sin arom. Alltså... det malda kaffet ska läggas i kallt vatten. Sedan ska det koka tills skummet försvinner.
Men allra godast blir det ju med påkok! D.V.S man häller på mera vatten och mer kaffe utan att skölja bort den gamla sumpen!! Då får man hela aromen från kaffet. Mumsfilibaba

///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
greendanger Vem får äta? Friluftsmat 7
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...