Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 3.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2011-09-27, 07:15
Mezzner Mezzner är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Chrillek Visa inlägg
" Inget stolligt mörk- eller Skånerost" - varför? Passar inte mörkrost för kokning, eller bara en personlig åsikt?

Finns inget godare än ett mustigt mörkrost, givetvis hemmamalet. favoriten är Zoega Sidamo Ethiopia. Rekommenderas starkt!
Jag tycker inte om mörkrost som bryggkaffe heller (och bryggkaffe i sig är ju också sämre än kok...), så det är förstås en fråga om personlig smak. Jag tycker helt enkelt att mörkrostat kaffe smakar bränt.
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 08:28
cnygardh cnygardh är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mezzner Visa inlägg
Jag tycker inte om mörkrost som bryggkaffe heller (och bryggkaffe i sig är ju också sämre än kok...), så det är förstås en fråga om personlig smak. Jag tycker helt enkelt att mörkrostat kaffe smakar bränt.
Samtycker! Jag älskar starkt kaffe, de flesta som kommer hem till mig tycker att jag och frugan har alldeles för start kaffe, men... jag vill ha det starkt genom att använda mycket kaffe inte genom att bränna bönorna. Mellanrost är min grej!!
///Claes
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 08:33
cnygardh cnygardh är inte uppkopplad

idé Koka kaffe i termos!

Vet inte om det nämts tidigare i tråden men det går alldeles utmärkt att koka kaffe direkt i en termos. Häll malet kokkaffe i lämplig mängd (relativt termosens storlek) direkt i temosen. Fyll på med kokande vatten. Sätt på korken och skaka om.
När kaffet ska avnjutas låter man termosen stå still en stund så att sumpen får sjunka. Kaffet blir riktigt mustigt och fint och blir alldrig beskt!

MVH ///Claes
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 09:15
Lars_P Lars_P är inte uppkopplad

Mnja, en sak att tänka på med kaffetermos är att rostfritt stål funkar som katalysator så att kaffet bryts ned fortare. Kaffe i ståltermos smakar alltså sämre efter ett tag. Klar skillnad jfrt med en i glas.
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 09:47

Håller med om att det är skillnad på starkt kaffe och "bränt kaffe"!
Jag gillar också "stark mellanrost".

Det är sant att ståltermos snabbt ger en bismak. Min uppfattning är att det smakar termos även efter en mycket kort stund i en ståltermos. Däremot upplever jag inte att det blir sämre och sämre med nån slags linjaritet.
Det som däremot händer är att temperaturen sjunker, till en nivå som till sist är under den drickbara. Som kokkaffemänniska så gillar jag även kaffet tämligen hett. Jag dricker det ofta vid en temperatur som i och för sig är klart över den optimala, men samtidigt är det kanske så att när kaffet svalnat till den perfekta temperaturen så blir de väldigt snabbt också FÖR kallt.
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 10:57
GustavOh GustavOh är inte uppkopplad

Något som definitivt är fel är att ha kokkaffe i pumptermos...
Det hade dom på våffelserveringen i Tjallingen vid ett tillfälle.
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 12:25

Haha!
Inte så sällan när jag ska iväg med termoskaffe hemifrån så sker allt i viss tidsnöd, det brukar innebära att jag häller upp kaffet innan det sjunkit - men då brukar jag använda det sofistikerade redskapet kaffe/te-sil...
Svara med citat
Gammal 2011-10-16, 20:03
MAW MAW är inte uppkopplad

Har skummat igenom den här tråden och blivit såld på kokkaffekonceptet. Pannan är inhandlad och det blev en sådan här på 0.7 liter:

http://eagleproducts.no/kokeut ... _kaffekjele/

/M
Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 17:35
QrilleR QrilleR är inte uppkopplad

sumpen i pannan?

Hej!

Har alltid kokat mitt kaffe både hemma som ute ett par år nu så själva kaffekokandet är jag rätt bra på. Har nyss skaffat mig en begagnad trangiapanna av ovanligt låg modell som jag gillar skarp! Innan hädade jag o kokade i snuskburkens lock :P

Men jag undrar hur ni gör med sumpen i pannan? Hur tar ni ut den när det är dags att packa ihop? Hade det varit mycket snö ute nu hade jag ju smält snö o sköjlt ur. Är inte alltid i närheten av vatten och vill inte slösa mitt dricksvatten när jag är ut. Men det är bara sköljning som gäller va?

Hoppas på något supertips av någon. Har testat att rosta sumpen torr över elden o hälla ut .. men det lämnade fula märken i botten i insidan av pannan, samt att aluminiumet kanske riskerar smälta?
Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 18:40
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

I regel när man druckit klart finns både en skvätt kaffe och en hög sump kvar. Det är sällan man silat bort ALLT kaffe.

Sätt litet rotation på sörjan och slunga ut det. Skaka sedan ut resterande klumpar. De korn som finns kvar är torra och går att skaka ur vid nästa kok.

Så gör jag, och de korn som eventuellt tar sig ut i väskan hör i värsta fall till de små problemen under turen

EDIT:
Att koka sitt eget kaffe är halva grejen när man är ute och har ansträngt sig i några timmar. Att tjafsa med termos är hädelse. Snacka om att stressa sig igenom njutningen
Har jag så bråttom har jag hellre varmvatten i termos och kör på choklad eller buljong, och så tar jag mig en rejäl kaffekoksrast litet senare istället
Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 11:22
tobiasdr tobiasdr är inte uppkopplad

Jag tycker inte typen utav kaffe spelar så stor roll. Frystorkat, kokkaffe eller brygg tillredes som vanligt.

Det som dock är av yttersta vikt är att kaffet får koka länge och, om lägereld används, att brygden får utstå en god dos rökgaser (tex att man låter kärlet stå utan lock rakt på elden). Det sistnämnda är det som ger det där extra.
Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 06:43
Holmtouk Holmtouk är inte uppkopplad

Helt rätt

Citat:
Ursprungligen postat av Raskesven Visa inlägg
Töresticka. När den trycks ner i pannan sjuder kaffet till och sedan sjunker det snabbare än utan sticka. Jag vet inte varför men det fungerar. Fördjupar också kaffets smak

Raskesven
Det här skall ni prova på. Så här har jag gjort de senast 12åren och det funkar.
Men mitt kaffe mått är att man häller kaffe tills det blir en liten ö i pannan(ju större ö, ju starkare)
Så mitt lilla recept: Koka upp vattnet, ta åt sidan och häll i kaffet. Låt stå en stund.
Koka upp en till två ggr med lite villa i mellan.
Sen tryck bara ner den brinnande töre pinnen,
och du har ett mycket välsmakande kaffe med en nyans av rök och tjära.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:09.

Logga in

Tips!