Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-04-04, 20:39
Maelstrom Maelstrom är inte uppkopplad

Förpackning till första hjälpen

Jag har tänkt slänga ihop ett mindre första hjälpen med plåster, förband, ipren och dylikt. Har kikat lite på mindre första hjälpen väskor att förvara detta i. Men på inlägg bland annat här på forumet så använder folk oftast enkla påsar t.ex ziplock.

Är det en personlig preferens eller blir det bara onödigt att försöka köpa någon mer "rejäl" påse?
Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 20:56
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Den som dessvärre varit med när första förband verkligen behövs vet varför de kallas för femte förbandet av erfarna.
Om du skall ha en förbandsväska fundera lite på innehållet, vi som tvättar oss behöver byta plåster o s v.
Liten är kanske ett kriterium jag skulle fundera över efter ha bestämt vad som skall med.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 21:06
Jonas P Jonas P är inte uppkopplad

Jag kör en 3-liters ziplock för mitt 1:a hälpen. Trots att jag har flera små drybags 1-3 liter som skulle funka för ändamålet.

En av anledningarna är att ziplocken är genomskinnlig så jag ser vad som är var och att öppningen är stor så jag inte behöver hälla ut allt för att komma åt det jag behöver.
Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 22:30
Dan B Dan B är inte uppkopplad

Att slarva med förpackningen till ett förstaförband är korkat.
Min åsikt.
Den skall förvara det som eventuellt skall rädda ditt liv eller någon annans.
Som du förhoppningsvis aldrig behöver använda.

https://www.naturkompaniet.se/ ... t-EX0003817/
Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 05:42
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

Till kajaken

Cederots mellan kompletterad med druvsocker och al filt typ säck lite smärtlindrande. Sedan ligger den i drypack.

Cederots lilla finns även inom handavstånd.
Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 06:56

Ett genomskinligt kartfodral, stor handöppning bl a samt att man kan se innehållet är en bra förvaringsplats för första förbanden, plåster mm.

Den personliga 1:a hjälpen utrustningen vi fick när jag var kringresande var på 2x1,5x4 dm = 12 l.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 07:06
Spikbjörn Spikbjörn är inte uppkopplad

Det finns minst tre olika nivåer.

Första hjälpen i akuta situationer är ju mest en fråga om rejält tryckförband (typ militärens) och elastiska lindor, samt att man kan ringa 112 och har kunskap om närmaste hjärtstartare.
Det jag ibland bär på för personlig bruk är ett tryckförband, elastisk linda samt minimal mask för mun-till-mun. Det ska tåla att ligga i fickan om man tror att det ska med.

Det som inte är akut (värktablett, plåster, sårvård, alu-filt osv) kan ju vara tillgängligt i necessären eller ryggsäcken, det duger som skydd för innehållet.

Om jag har ansvar för sjukvården för många personer, så tar allt som ska med en hel "ryggsäck" eller motsvarande, men då finns lokalbedövning och nål/tråd samt lite sterila verktyg med också, förutom ett urval av mediciner och olika förband. Och det är då bara för första hjälpen på plats, vård får ske i vården. Det kan man ju inte ha med på utflykter.
Om det är någorlunda stationärt ofta också en hjärtstartare (det är nog det som gör störst nytta sett till att det verkligen gör skillnad om den finns tillgängligt i en akut situation, och det är nog dessutom en av de vanligare typsituationerna med hjärtrelaterade händelser).
Jag känner till ett par händelser de senaste åren där man med snabbt insatt hjärt-lung-räddning kunnat hålla på ute i skogen tillräckligt innan hjälp anländer, men också andra där det inte räckt med snabb hjärt-lung-räddning. Varken när det gick bra eller dåligt hade man ju med sig hjärtstartare.

Men det går ju inte att släpa runt på allt, och man får relatera innehållet till det förväntade behovet, samt vad man klarar av att hantera, och vad man kan få för stöd från annat håll (finns ingen mobiltäckning blir ju tidsaspekten en annan), och andra saker gör skillnad än om helikoptern kommer efter 20 minuter.
Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 08:19

Nivåerna är mycket viktiga. Vad kan jag nyttja? Tid till hjälp? Vad tror jag behövs? Inom nivåerna.

go tur
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.

Logga in