Tälta med familjen

Hej!

Ny här på utsidan och tänkte att det bästa är att vända mig till er gällande tältning i skog mm.

Tänkte att jag ska ta med mig familjen ut och tälta, men vill inte till någon Svensson camping med campingplats. Vill ut i skogen vid någon sjö helst, då mysfaktorn blir skyhög.

Till mitt problem. Vet inte några bra ställen att slå upp tält på i Borås regionen (Har bil så måste inte vara i kommunen häller). Om jag förstått rätt så får man inte tälta i reservat. Vill gärna kunna ta bilen så nära tätplatsen som möjligt dessutom då jag vill minimera risken för inbrott i den.

Finns det någon sådan plats eller är det kört?
Och hur bör man tänka på sin säkerhet under natten? Bör man låsa tälten när man sover? Vill att mina familjemedlemmar ska känna sig säkra under nattens gång :)

Tacksam för alla idéer och förslag! :)
 
En bit att köra, men: Byasjön vid Ästads gård i Varbergs kommun. Lantlig bebyggelse runt omkring. Skog runt sjön. Du tältar vid badplatsen vid sjöns östra strand. Parkering ca 200-300 m bort. Utedass och vindskydd med ved finns.

Vid sjöns västra strand ligger en primitiv sjösättningsplats för båtar. Här kan man också tälta. Nog en finare plats än första förslaget med en liten kanal till grannsjön, men har ibland varit lite, lite skräpigt där. Bokskog och kohagar. Inga bekvämligheter men du kan köra hela vägen fram.

Tält låser man inte. Man får anpassa sitt beteende efter det. Jag tillhör den obekymrade delen av befolkningen men tar i alla fall med telefon och kreditkort när jag går iväg.
 
Det behöver inte finnas skylt för att det ska vara campingförbud, det kan stå i lokala ordningsföreskrifter. Dessa brukar man kunna hitta på kommunens hemsida.
 
Byasjön är inte ett officiellt bad enligt Varbergs kommuns förteckning på sin hemsida.

Platsen är mycket populär för diverse tältövernattningar. Bastun som finns där ska dock bokas via familjen Inghammar som äger marken.
 
En bit att köra, men: Byasjön vid Ästads gård i Varbergs kommun. Lantlig bebyggelse runt omkring. Skog runt sjön. Du tältar vid badplatsen vid sjöns östra strand. Parkering ca 200-300 m bort. Utedass och vindskydd med ved finns.

Vid sjöns västra strand ligger en primitiv sjösättningsplats för båtar. Här kan man också tälta. Nog en finare plats än första förslaget med en liten kanal till grannsjön, men har ibland varit lite, lite skräpigt där. Bokskog och kohagar. Inga bekvämligheter men du kan köra hela vägen fram.

Tält låser man inte. Man får anpassa sitt beteende efter det. Jag tillhör den obekymrade delen av befolkningen men tar i alla fall med telefon och kreditkort när jag går iväg.

Får kolla på det stället! Jag kan ju alltid ringa till berörd kommun och fråga om platsen jag tänkt i för sig :)
Om du har fler tips så mottages detta med öppet sinne! :)
 
Har ingen stenkoll på Borås med omnejd. Men neråt Tranemo, Gislaved, Vaggeryd, Värnamo-hållet finns ju skog och sjöar i massor. Hur långt kan du tänka dig att åka?

Tänkte främst på dina farhågor. Har aldrig varit med om att man skulle behöva låsa tältet. Däremot har jag många gånger funderat på bilen när man ställer den och går en bit. Men det har peppar peppar aldrig hänt något. Men man får göra som vanligt, lämna inga värdesaker eller annat viktigt så är det lugnt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadeleineThunholm Tälta längst västkusten Västra Götaland 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...