Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-06-08, 14:16
Lorssan Lorssan är inte uppkopplad

Tips för att slippa laga mat

Hej!

Jag har funderat över sätt att minska matlagningstillfällen på vandringar. Sist vi var ute blev jag så oändligt less på att böka med stormköket, diska och hålla på flera gånger om dagen. Jag tänkte att det kanske finns någon här med bra tips för att slippa laga så mycket mat på en vandring.

Vanligtvis gör jag gröt till frukost, vilket jag helst inte byter ut eftersom det typ är det bästa målet på dagen. Det är snarare lunchen som jag är trött på. Har ni några bra tips på lunchmat som är mättande men inte kräver tillagning? (Obs, är vegetarian så torkat kött går bort).

Hur gör ni andra, äter ni tre lagade mål om dagen eller mindre?
Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 15:22
Ahlstrom Ahlstrom är inte uppkopplad

Frystorkat i påse innebär ju att man slipper ifrån matlagningen. Dyrt men enkelt. Orkar du inte mippla med stormköket mer än nödvändigt så koka vatten i samband med frukosten och ha i en termos.
Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 16:08
username2 username2 är inte uppkopplad

Skippa köket!

Jag testade "no cook" förra sommaren och är helt fast. Det tog minimalismen till en ny nivå. Underbart!

Ungefär så här kommer jag äta på sommarens vandringar.

Parmesanost, tortillas, jordnötsmör, chips, mörk choklad, clif bars, raw bite, delicatoboll, nötter.

Ca 1 kg om dagen och det ger mig drygt 4 000 kcal.

Kommer testa att bära med mig avokado och annat färskt grönt till de första dagarna också.
Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 16:45
Joeyz Joeyz är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av username2 Visa inlägg
Jag testade "no cook" förra sommaren och är helt fast. Det tog minimalismen till en ny nivå. Underbart!

Parmesanost, tortillas, jordnötsmör, chips, mörk choklad, clif bars, raw bite, delicatoboll, nötter.

Kommer testa att bära med mig avokado och annat färskt grönt till de första dagarna också.
Intressant, det måste jag testa.
Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 17:22
eribur eribur är inte uppkopplad

glad

Citat:

Vilket härligt inlägg! Jag gillar tanken även om jag inte har testat det själv än.
Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 20:14
tsebring tsebring är inte uppkopplad

Lagar endast mat till frukost och middag på vanliga fjällvandringar. Under dagen äter vi snacks och sådant som inte behöver tillagas - choklad, nötter, torkad frukt, tortillas/kex med jordnötssmör/nutella/dulce de leche etc.

Jag tycker inte att det finns någon direkt fördel med att äta lagad lunch utan i min erfarenhet kan man spara lunchen till kortare turer eller där maten är en större del av upplevelsen. Det blir som du säger bara extra krångligt, för många stora måltider och dagar när vädret är dåligt vill ingen stanna för att laga lunch ändå.

Frukost brukar jag numera göra med havregryn och en fruktsoppa/blåbärssoppa från blåband. Svårt att slå - aldrig vaknat utan att se fram emot det målet
Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 06:52
Calexico Calexico är inte uppkopplad

det är roligt att pyssla med maten tycker jag även om man mest värmer vatten på fjället och låter nåt svälla en stund. Tveksam till att man tjänar vikt på att utesluta ett genomtänkt koksystem. Och mitt kaffe och min chokladdryck vill jag ha varm och inte kall. Men visst det skulle kunna räcka med en alumugg att värma vatten över en liten brasa, men blir bökigare. Mitt koksystem väger och tar så lite plats att det slinker ner ändå. Tror kall mat skulle bli både mer skrymmande och tyngre.
Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 16:29
Johan123 Johan123 är inte uppkopplad

Citat:
J

Hur många dagar i sträck ämnar du gå på denna diet?

Är du OK i mage/tarm under dagarna med detta intag?
Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 19:14
Odae Odae är inte uppkopplad

Jag äter två mål per dag. Ett före vandringen och ett efter. VId vissa tillfällen kan jag tillföra kolhydrater däremellan. Dock sällan vid vandring.
Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 20:53
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Johan123 Visa inlägg
Förstår frågan, var på vippen att ställa den själv men vågade inte
Personligen skulle jag däcka i intermittenta anfall av svår palt-koma (dvs insulinöverslag efter lass av snabba kolhydrater), samt rätt snart få tvärstopp av fiberbrist - såvida inte nötterna (=fiberrikt) utgjorde en mycket stor andel av det hela .
Liiite vitaminfattigt var det ju också, men det är ju inte så farligt med lite tillfällig brist på ett och annat.
Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 21:49
joanna joanna är inte uppkopplad

Kokfri mat på turen

Ja - det blir mindre och mindre "matlagning" för min del också, dock delvis tack vare mer förberedelser hemma. Numera tänder jag köket nästan bara på kvällen, och inte alltid då heller. Och när jag ändå gör det, "lagar" jag bara sådant som går att göra klart i en enda gryta med kort uppkok + en stunds varmhållning i en grytmysare.
På morgonen äter jag "powermusli" (rostade solrosfrön & havrekärnor + grovkrossade valnötter) med fullfet pulvermjölk (nido), på sista tiden med tillblandning av torkad färskost. En vegan kan ju använda kokosmjölk i stället.
Under dagen blir det oftast ett jämnt intag "on the go" från snaskpåsen i ryggsäckens höftbältesficka - med en mix av (huvudsakligen) valnötter, mandel och rostade kikärter. Den som gillar sött (jag gör det inte) kan ju komplettera med valfri torkad frukt, halva, choklad etc.

Mina bidrag till "kokfria listan":
  • Hummus. Behöver bara röras ut i kallt vatten och svälla i kåsan en stund. Bra mix av proteiner, fett, kolhydrater och fibrer, därmed en fullvärdig lunch utan att man behöver ta fram köket. ”Berika” gärna med att strö i sådana torkade grönsaker, som inte behöver kokas, utan bara blötas med en stund: purjolöksringar, tunna morotsflagor, flingor av torkad tomatpuré, stekta torkade auberginetärningar, m m. Eller varför inte en klyfta färsk vitlök .
    Recept på hemfixat vattenfritt hummuskoncentrat här. Alt. med egentorkade kikärter smakar avgjort bäst..
  • Torkad färskost. Lös i kallt vatten, strö i massor av rostade solrosfrön (och/eller nötter), torkad frukt för den som gillar sött (eller t ex salt, peppar, torkade citronskal & vitlök för sockerhataren) - och du får en riktig powermusli-måltid. Lite pill att torka större mängder färskostmassa hemma (kvarg går bäst), men den går ibland att hitta i form av gråaktiga kulor i mataffärer från Mellanöstern. Fråga efter jameed.
  • Bars, köpta eller (godare) egenhändigt tillfixade. Många fina recept, även sockerfria och veganska, i hela denna tråd.
  • Torkade grovmixade svarta oliver - gott och energirikt som tilltugg, eller att strö i all sorts mat - även den kokfria humus-lunchen enligt ovan. Gudomligt gott!
  • Besan laddu - söt eller saltkryddad. Recept här. Förpacka i munsbitar med hjälp av vanlig matfolie, om du vill njuta av dem ”on the go”.
  • För icke-vegetarianer: det finns spännande kryddad ätklar torkad småfisk att köpa i Ostasienaffärer, som funkar perfekt i rollen som gott och mättande "on the go"- snack. OBS använd riktigt grovfoliepåse och håll den ändå bort från allt som kan ta åt sig lukten .
  • Matkulturer där kylskåp inte varit mans egendom har frambringat många vattenfria, hållbara och ätfärdiga tilltugg och halvfabrikat. Botanisera i invandrarnas mataffärer kan löna sig! Se många tips i denna tråd.
  • Som sagt - och enklast - rejäla ”godispåsar” med egen favvo-blandning av nötter, mandel, rostade kikärter, torkad frukt, kakao-nibs med mycket mera.
  • Lite askorbinsyrepulver i dricksvattenflaskan. Har fått mig att skippa all kokning av vatten till varma drycker som kaffe eller te. Köp den billigt som krydda på ICA, så slipper du alla konstigt smakande tillsatser och kan dosera styrkan på ditt eget ”citronvatten” efter tycke och smak.
Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 10:42
username2 username2 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Johan123 Visa inlägg

Beror på vad man jämför med. Hemma äter jag nästan bara råa grönsaker och det är klart att magen funkar olika då.

Körde ungefär menyn ovan på alla sommarens vandringar förra året. Som längst ute en vecka. Inga problem. Jag förstår inte riktigt vad problemet skulle vara. Det är ju mest "nyttiga" saker och egentligen ganska likt paleo eller raw food om man tar bort delicatobollen och brödet. Men alla är olika

Långa turen i sommar är två veckor och jag kommer äta så här varje dag.

Det jag inte skrev i min första post är att för mig är det en enorm befrielse att slippa kök, bränsle och disk. Ungefär samma aha-upplevelse som när jag bytte ut kängorna mot löparskor och bara gick rakt genom alla vad.

Vakna, packa ihop, börja gå, ät en clif bar \o/

Jag hatar att hålla på med utrustningen, diska, ha massa "onödiga" prylar.

Har föresten skippat toapappret också, på tal om magen, och kör med flaska som Skurka.

Sommar 2018:
75 g ost —> 299 kcal, 75 g
6 st tortillas, 240 g, 792 kcal, 240 g
90 g jordnötsmör, 510 kcal, 90 g
100 chips —> 525 kcal, 100 g
100 g mörk choklad —> 600 kcal, 100 g
4 clif bar —> 1024 kcal, 272 g
Raw bite 213 kcal, 50 g eller Delicatoboll 278 kcal, 58 g
Macadamianötter 488 kcal, 65 g
Summa: 3899 kcal, 992 g
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:05.