Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 3.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2005-02-25, 06:13
bredviken bredviken är inte uppkopplad

Hej
Jag var ute i helgen med mycket god mat. Jag har inte kokat kaffe ute på mycket länge. Det brukar bli snabbkaffe eller brygga. Kollade i gamla länkar innan utfärden men hittade inget om mängd kaffe i relation till vatten.
Vi kokade kaffe i helgen med blandat resultat. Blev oftast för svagt. Visserligen varmt och gott beroende på miljön.
Hur gör ni för att få bästa möjliga kokkaffe? Detaljerade instruktioner tack.
mvh
Harald
Svara med citat
Gammal 2005-02-25, 06:42
Staffan Andersson Staffan Andersson är inte uppkopplad

Köp bönor och mal själv är väl det bästa sättet tror jag.
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 07:24
joru joru är inte uppkopplad

glad

Citat:
Ursprungligen postat av Staffan Andersson Visa inlägg
Köp bönor och mal själv är väl det bästa sättet tror jag.
Amen. Blir absolut godast.

Ang. dosering, en matsked per kopp och en för pannan brukar funka för mig.

//J
Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 22:22
68678 68678 är inte uppkopplad

Detta måste var den abslut viktigaste tråden på forumet. Att det helt klart är kunnigt och seriöst folk som kommit med synpunkter i detta viktiga ämne torde vara uppenbart. Efter att jag tagit del av hela tråden och de förslag som delges, tycker mig kunna urskillja några generella drag vad gäller kaffekokandets konst.
Vad gäller doseringen så bör det vara ett mått kaffe per kopp vatten samt ytterligare ett för kannan.
När det gäller koktiden så finns det lite större variation på åsikterna men gemensamt är, att kaffet inte får koka för länge. Ett till tre uppkok sedan vila.
Det finns lite olika åsikter på huru kaffet skall "klarnas" men inget sätt torde vara sämre än det andra. Mitt egna sätt för detta ändamål är att skölja lite kallt vatten över pannan varvid sumpen omgående sjunker till botten. Härvid måste jag även belysa "Raskesvens" metod, att doppa en brinnande törvedsticka i kaffet. Detta är för mig helt nytt och har mig veto aldrig tidigare anamats i mina kretsar. Detta, skall ej tolkas så som någon form av kritik, utan mer så som ett erkännande av stor kunskap i ämnet. Jag kommer vid nästa kaffekokartillfälle att själv att praktisera denna av Raskesvens föreslagna metod. Det torde vara intressant för alla och envar att ta del av sådan kunskap och omgående sprida den vidare. Metoden sätter säkert även en gastronomisk särprägel på drycken, då terpentiner, sot, aska och eld tillförs innan inmundigandet.
Huruvida salt skall tillsättas denna gudabenådade dryck, tvista de lärde och det skall väl således betraktas mer som en variation på olika tycke och smak.
Trots att jag är född och uppvuxen i Trangiapottornas hemland och guds paradis på jorden, Jämtland, så måste jag här höja ett varningens finger för användandet av aluminiumpannor vid tillberedning av kaffe. Av kaffedryckens otaliga ämnen nämns även garvsyran. Denna syra är en nödvändig del av kaffets gastronomiska upplevelse men vid kontakt med aluminium så reagerar det senare med en syrlig och bäsk avfällning i drycken. Det är således av vikt att det kärl som skall användas för tillberedningen består av rostfritt stål. Dessa kärl är oftast dyrare än Trangiapannorna men det är en summa som vid närmare eftertanke är överkommlig.
Slutligen vill jag även dela med mig av en vis gammal mans erfarenheter vid serveringen av kaffet vid lägerelden. När kaffet skall serveras i kåsa, kopp eller det kärl det skall inmundigas ur, skall pannans pip vara riktad mot eder själv. Ty häller ni kaffet mot eder själv, häller ni även lyckan mot eder själv.
Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 22:32
niklaz niklaz är inte uppkopplad

Det jag tycker blir bäst är att låta vattnet koka, i med lämpligt antal nävar (ca 4 rejäla nävar, ca 7-8 gram per näve, till min 5 dl panna) och på med pannan på kök eller eld igen och låt det bara snabbt koka upp och av med pannan direkt. Låt stå ett litet tag och häll om med kåsa. En gång brukar räcka men ibland två för att klarna ordentligt.

Vissa kör med kaffet i kallt vatten och sen på med pannan men det är jag mycket tveksam till. Kaffe blir väl egentligen bäst vid 96 grader vid bryggning så att låta det ligga från kallt och sedan hela vägen till kokning vete fasen.
Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 23:12
cnygardh cnygardh är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av niklaz Visa inlägg
Det jag tycker blir bäst är att låta vattnet koka, i med lämpligt antal nävar (ca 4 rejäla nävar, ca 7-8 gram per näve, till min 5 dl panna) och på med pannan på kök eller eld igen och låt det bara snabbt koka upp och av med pannan direkt. Låt stå ett litet tag och häll om med kåsa. En gång brukar räcka men ibland två för att klarna ordentligt.

Vissa kör med kaffet i kallt vatten och sen på med pannan men det är jag mycket tveksam till. Kaffe blir väl egentligen bäst vid 96 grader vid bryggning så att låta det ligga från kallt och sedan hela vägen till kokning vete fasen.
Nu måste jag lägga mig i igen! Kokkaffet är grövre malet än bryggkaffet och behöver därför tid på sig att få ur sig sin arom. Alltså... det malda kaffet ska läggas i kallt vatten. Sedan ska det koka tills skummet försvinner.
Men allra godast blir det ju med påkok! D.V.S man häller på mera vatten och mer kaffe utan att skölja bort den gamla sumpen!! Då får man hela aromen från kaffet. Mumsfilibaba

///Claes
Svara med citat
Gammal 2005-02-25, 07:07
-Patric- -Patric- är inte uppkopplad

öppen eld, kaffekärring, 3 uppkok och klarskinn..
Svara med citat
Gammal 2005-02-25, 07:29
Mezzner Mezzner är inte uppkopplad

Som jag förstår det var det doseringen som var främsta problemet?

Jag har ett kokkaffemått så det är ju liksom enkelt om man nu inte kör på måfå (det brukar också funka med lite vana).

Jag har ju en känsla av att ett bryggkaffemåt per kopp vatten borde hamna i ungefär rätt härad - mitt mått är större, men jag tar ju det per två koppar å andra sidan...
Svara med citat
Gammal 2005-02-25, 07:40
-Patric- -Patric- är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mezzner;
Jag har ju en känsla av att ett bryggkaffemåt per kopp vatten borde hamna i ungefär rätt härad - mitt mått är större, men jag tar ju det per två koppar å andra sidan...
oj.. det e svårt, i skogen kupar jag handen och tar ungefär en skvätt per kopp... men hemma så blirre ett bryggkaffemåt per kopp och en till kannan..
Svara med citat
Gammal 2005-02-25, 08:05
GustavOh GustavOh är inte uppkopplad

Jag brukar fylla kannan med vatten, och hälla på kaffe tills det blir som en hög på vattenytan.

Visserligen har jag den föraktansvärda trangiapannan, men samma metod fungerar (för mig) i andra kärl också.

(Brukar köra med armens snuskburk som kokkärl över öppen eld)
Svara med citat
Gammal 2005-02-25, 08:56
Raskesven Raskesven är inte uppkopplad

Mät upp hemma så du får en känsla för hur det ska se ut i pannan när kaffet hälls i; ett struket bryggmått per dl och ett för kannan. Rör duktigt (recept från gammal kokbok) (kräver en "röra-duktigt-pinne"), ge de tre nämnda uppkoken (bara precis så det kokar upp mellan varven), ta av pannan och låt sjunka. En liten skvätt kallvatten påskyndar nedsjunkningen i brist på gäddskinn;-) En brinnande töresticka som doppas i pannan är en annan variant att avsluta med.

Raskesven
Svara med citat
Gammal 2005-02-25, 20:55
Braute Braute är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Raskesven;
Rör duktigt (recept från gammal kokbok) (kräver en "röra-duktigt-pinne"), ge de tre nämnda uppkoken (bara precis så det kokar upp mellan varven), ta av pannan och låt sjunka. En brinnande töresticka som doppas i pannan är en annan variant att avsluta med.

Raskesven
+ Ha noen korn salt i kaffet, det gir god smak
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.

Logga in