Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-07-01, 12:59
statemachine statemachine är inte uppkopplad

Torka bär/göra bärpulver

Någon som kan tipsa om hur man enklast torkar bär (främst blåbär, hallon, havtorn) för att sedan göra pulver.
Har ingen svamptork eller varmluftsugn.
Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 13:44
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Om målet är pulver skulle jag rekommendera att du kör allt i en mixer. Bre sedan ut så tunt du kan på bakplåtspapper. Sätt en fläkt som torkar.

Mest troligt kommer det bli klumpar som inte vill torka (större bitar som torkar på ytan och förseglar fukten). Kör dessa, eller allt, genom mixern igen och upprepa. Skippa fläkten om det vill blåsa bort.

EDIT:
Bli inte förvånad om det aldrig upplevs som torrt. Sockerhalten gör att det alltid kommer vara litet kladdigt.
Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 16:04
nermander nermander är inte uppkopplad

Industriellt så spraytorkar man väl. D.v.s. sprutar mos genom ett munstycket så det blir en dimma som faller ner genom en hög trumma och har torkat när det når botten. Då slipper man problemet med klumpar.
Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 17:02
Kogoyo Kogoyo är inte uppkopplad

Strö på maltodextrin så kan det nog hjälpa. E sånt man använder för att få chips o dylikt spröda/torra.
Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 19:56
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Jag skulle rekommendera att du skaffar en tork. Skillnaden på resultatet är enorm även med en sån där billig somman kan kan hitta för 3-400. Speciellt om du ska torka blöta saker som bär.

Jag torkar knastertorrt (i torkapparat) och sen är det bara att mixa. Men i de flesta fall blir det roligare att äta om du inte mixar utan behåller bären som bär. De mjuknar på ett kick i varmt vatten. Och är jättegoda att mumsa på som de är. Det blir liksom en smakexplosion i munnen när de börjar blöta upp sig.

Ska du behålla bären hela behöver de inte heller vara helt knastertorra. Tänk lite mitt emellan russin och knastertorrt. Bären innehåller ju också socker, så de står sig fint även med lite vatten kvar. Det tar väldigt lång tid att torka sånt som blåbär och vinbär så det blir näst intill snustorrt. Och de är godare att äta som de är om de har en viss mjukhet.
Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 10:59
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Lingon är jobbigt att torka. Tog nästan ett dygn i torken. Skönare att köpa färdigt pulver. Havtornspulver är suveränt i chiapuddig!
Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 10:22
statemachine statemachine är inte uppkopplad

Tack för svar.
Jag bor i lägenhet och har inga möjligheter att lägga ut 10 liter bär i plåtar för att torka.
Har funderat på en mattork men har så mycket utgifter just nu så jag slipper gärna.

Pulvret skall jag använda som smaksättare.

Ingen som torkat i vanlig ugn?
Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 11:07
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Jodå. Men som sagt blir det inte lika bra. Skaffa en ugnstermometer, ställ spisens termostat så det blir max 50 ° i ugnen med luckan på glänt (lägg en handduk eller nåt emellan). Rör om bland bären då och då.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:25.

Logga in

Tips!