Tre drag

Du ska fiska någonstans i Sverige, men du vet inte vad. Du har ett kastspö (spinn/haspel) och får ta med dig tre drag. Tre (3) drag, inte tre olika sorters drag, och du måste kunna fånga fisk var du än hamnar (för du får ingen korv med dig, bara kaffe).

Vilka tre drag - modell, storlek och färg - vill du ha med dig?
 
1. En Vibrax spinnare 6 gram färg koppar.
-Den är en klassiker som funkar i alla lägen. En spinnare måste man ha tycker jag, det är ett av dom bästa dragen!
Egentligen behöver man inget annat än en spinnare, den kan alltid fånga något!
Det skulle kunna ha varit en Abu droppen eller en Mepps men jag tror vibraxen är snäppet högre i min favoritlista för tillfället.

2. Darts Jiggmix Super Shad Den som är i mitten på bild nummer två.
Med en 7g skalle av märket Gamakatsu.

Varför en sådan simpel och billig jigg när det finns 100 andra som ser bättre ut?
Jo för att den är välfiskad och bevisad att den är bra.
Jag har massor av jiggar av olika design och fiskade ett tag nästan bara med jigg.
Den där Dart jiggen var det något speciellt med, när det var som trögast så kunde den ge fisk och den har levererat många gånger när inget annat fungerade.

Den må vara liten, simpel och ful men jag har dragit små abborre såväl som gäddor på 4 kilon på den.
Det är ett drag vars utseende attraherar fisken mer än fiskaren om man säger så.
Jag har många andra jiggar som är bra men det får bli Darten, den är lätt att fiska med.


3. Tredje valet var svårt. Tänkte först ta något roligt drag som en popper eller någon dykande wobbler men eftersom att det handlar om att fånga fisk så tar jag ett av dom jag fiskat mig less med men som fungerar bra på all fisk.

En sked, silvrig. Modell något som liknar Toby, vikt 15gram.

Som ni ser på dragen så är det lätt utrustning med haspel som gäller.
Spö kring 4-14g och en rulle stl 2500 blir bra.

Nu postar jag detta innan jag ångrar mig! Ni vet hur det är med att välja drag :D

vibraxkoppar-63541.png

01_j99-003_super-shad_lowres.jpg
 
Senast ändrad:
Jag kör som Lars Monsen. Hans tre drag kanske inte är optimalt vid kusten, men vid skogsjöar och fjäll är de inte så tokiga.

Ganska intressant med hans tankar om färgers betydelse på dragen.

https://www.nrk.no/video/12176

Hahaha! Jag kände direkt igen draget han visade först trots att det var flera år sedan jag såg det.

Det var i avsnitt 7 av Nordkalotten365 som Lars Monsen säger att om man fångar mycket fisk på ett ställe med ett drag som är väldigt bra så ska man när man går därifrån hänga på ett riktigt uselt drag på spöet, så alla fiskare man möter inte får veta hemligheten vad som fungerade i vattnet.

Draget han hänger på som ska vara totalt värdelöst är just det där han håller upp i början av videon.
 
Du ska fiska någonstans i Sverige, men du vet inte vad. Du har ett kastspö (spinn/haspel) och får ta med dig tre drag. Tre (3) drag, inte tre olika sorters drag, och du måste kunna fånga fisk var du än hamnar (för du får ingen korv med dig, bara kaffe).

Vilka tre drag - modell, storlek och färg - vill du ha med dig?

Mepps Aglia, ABU Droppen och Sölvkroken Spesial (ja norsk stavning;)) alla i färg koppar. Spesial i röd/silver är ett bra komplement.
 
Hahaha! Jag kände direkt igen draget han visade först trots att det var flera år sedan jag såg det.

Det var i avsnitt 7 av Nordkalotten365 som Lars Monsen säger att om man fångar mycket fisk på ett ställe med ett drag som är väldigt bra så ska man när man går därifrån hänga på ett riktigt uselt drag på spöet, så alla fiskare man möter inte får veta hemligheten vad som fungerade i vattnet.

Draget han hänger på som ska vara totalt värdelöst är just det där han håller upp i början av videon.

Ah, just det! Han är ganska skön den gode Lars :)

Kommer ihåg att han någon gång visat sina draglådor och då var de, två stycken, fulla med endast silverspinnare.
 
Mycket intressanta svar hittills och i linje med mina egna funderingar. En anledning till att jag postade startinlägget är att jag själv fastnat på fyra beten och ser det som en slags utmaning att välja bort ett av dem.

Given i min uppsättning är en Mepps Aglia #3 med kopparfärgad sked med röda prickar. Jag är inte ensak om att vilja ha en liten kopparfärgad skedspinnare med mig även om vissa föredrar andra modeller. Med den här spinnaren är jag ganska säker på att få abborre i stort sett överallt och den fungerar även till annan rovfisk. Koppar/röd är en klassiker för fiske i fjäll- och skogsvatten.

Sedan blir det knepigare. Sölvkroken Spesial i 12-gramsstorleken, antagligen i silver med litet rött på baksidan, en gul curly tail med 7-grams jiggskalle och Bete Jämtland 16 gram är mina övriga tre kandidater av vilka en ska bort.

Spesial är ett långkastande och mångsidigt användbart skeddrag som kan fiskas både grunt och djupt. Tolvgrammaren fungerar till i stort sett all fisk (och jodå, gäddor tar även små beten).

En "klassisk" jigg fångar fisk i stort sett överallt och känns svår att vara utan. Måste jag använda bara en färg så blir nog gul utgångsbudet. Andra färger är många gånger mer effektiva men gul fungerar nästan jämt.

Jämtland är ett allround skeddrag. Fungerar bra som gäddbete och är suveränt till öring. Också ett bra kustbete som tar tex makrill och näbbgädda eller varför inte torsk på inte alltför djupt vatten.

Men, som sagt, än har jag inte funderat färdigt... Utveckla gärna vad som motiverar era val.
 
En jigg på 7 cm svart vit , cannibal shad har funkat bra för mig ,

Ett jerkbait ”suspending” 10-12 cm Buster , Westin swim , silverfärgad

Ett blänke på 5 cm guld
 
Ett drag som inte får glömma att ta med sig är en Mepps spinnare med el. utan gummifisken för den har alltid gett mig fisk överallt där jag har fiskat i sjöarna runt Aneby där jag hade stugan.
Rapala Original vobbler 18 cm silver el. GFR. Bägge två fångstgivande.
ABU Flamingo alt. ABU Reflex spinnare koppar där bägge var fångstgivande.
Alt. så hade jag med mig ett toppknutet metspö, maggot och chansade på fin mört till att meta gädda el. gös.

Nu är det så att Jonsson aldrig haft någon framgång med jiggfisket så därför nämner jag dessa tre rariteter. :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...