Bästa enkelkrokarna för att byta ut trekrokar?

Vilka enkelkrokar använder ni och vilka tycker ni är bäst?



Jag tänkte byta ut en del trekrokar mot enkelkrokar, mest på mindre wobblers och kanske en och annan spinnare och sked.

På wobblers tänkte jag sätta dom så att kroken bak har spetsen bakåt och kroken fram har spetsen framåt, jag tror det kommer att kroka bäst.

Eventuell mittenkrok vet jag inte riktigt, har ni något tips?



Vilken sorts krokar bör jag köpa?

Vilka storlekar brukar ni använda på era drag?

Jag antar att man tar en större krok än vad trekroken som sitter på är.





Anledningen till att jag tänker byta är att jag tycker att trekrokarna ofta krokar så illa på abborre och små gäddor, det är riktigt jobbigt att ta ut kroken ur gäddan bara för att den ska fastna igen när man tar loss den andra kroken, när man fått loss båda så sprattlar gäddan till och så sitter dom där igen.



Och så fastnar krokarna i allt möjligt och släpar med sig gräs och skräp med draget.

Jag tror också att en enkelkrok kan sitta bättre i många fall, eftersom att den är lite större så är det svårare att den hoppar ut när fisken rycker.



Och sist men inte minst för att slippa klasar av drag när jag tar upp dom ur mina lådor! :D




Vad har ni för erfarenhet av enkelkrokar? Krokar dom bra? Bättre än trekrok?
 
Vilken enkelkrok som är bäst beror på. Till kustwobblers och spinnare använder jag Owner Siwash. Till wobblers finns en mer kortskaftad krok med stor ögla som heter S-75M (även den Owner).
 
Tack för svaren!

Jag har använt Gamakatsu jiggskallar och dom har suttit bra i både fisk och finger så ska prova deras enkelkrokar.
Owner har jag inte provat tidigare, ska köpa dom med av båda rekommenderade sorterna.

Jag har för mig att det var Savagegear som hade en perfekt jiggkrok för mig som man ibland långsamt långsamt kunde räta ut precis innan linan brister, sparade flera jiggar och lina på dom.
Det är en egenskap jag gillar med krokar utöver att dom är vassa, om det är ett djupgående bete. Även om det kanske är en egenskap bara sämre härdade krokar har.
Där jag fiskar är det ofta saker att fastna i.

Att dra upp sjunktimmer med trekrok är det jag vill undvika eftersom att min lina är för klen för det fisket. Men det vore något att ge ett försök med fetare utrustning, vet åtminstone en stock på ett av mina favoritställen som det sitter minst 3 bra jiggar i och en spinnare som jag gärna vill ha tillbaka haha

Hur tycker ni att ert fiske med enkelkrokar har fungerat i jämförelse med trekrok på liknande drag? Krokar ni fisken utan större problem?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...