Vatten längs högakustenleden?

Planerar att vandra hela leden i sommar. Sitter nu och funderar på hur man ska göra med vatten under vandringen då jag tidigare bara vandrat så långa sträckor i fjällen där vatten inte varit ett problem, varken renlighet eller tillgång. Hur mycket bär man med sig? Hur säker/osäker är tillgången på vattenkällor längs leden? Bör man ha något reningssystem, vilket?
 
Det diskuterades en hel del i fjol, se om du hittar den diskussionen. Där finns en del matnyttigt. Det fint rätt många vattenkranar längs leden.

När det gäller bäckar är det väl vanligt sunt förnuft som gäller, se till att vattnet kommer från skogen utan risk för föroreningar. Jag har druckit vattnet i Skuleskogen utan konstigheter. Hoppas det inte blir lika torrt som förra året, så var bäckarna uttorkade.

/Anders
 
Planerar att vandra hela leden i sommar. Sitter nu och funderar på hur man ska göra med vatten under vandringen då jag tidigare bara vandrat så långa sträckor i fjällen där vatten inte varit ett problem, varken renlighet eller tillgång. Hur mycket bär man med sig? Hur säker/osäker är tillgången på vattenkällor längs leden? Bör man ha något reningssystem, vilket?

Rent allmänt, så är vatten ett större problem på låglandsleder än i fjällen. Jag brukar se till att iaf ha ett par liter med mig (en stor PET+fältflaska). Bäckar och sjöar finns, men ibland är det helt enkelt orimligt torrt. Just på höga kusten-leden minns jag en gång när det gick ett gigantiskt skogsmaskinsspår där det skulle ha varit en bäck enligt kartan. Däremot finns det en del civilisation (campingplatser etc) där man kan fylla på.

När det gäller rening så brukar jag chansa vilt och dricka sjövatten, men det finns avvikande åsikter. Kolla relevant tråd för fler synpunkter. Annars är ju kokning det enklaste.

Sjukt fin led, för övrigt! Jag rekommenderar avstickare till Valkallen, samt bergshyllan vid sidan av skuleskrevan. Det finns flera bra reseberättelser här på sidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grollen Isolerade platser vid vatten och skog i Stockholmstrakten Vandringsleder 11
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
Crossfit_Wanderlust Vattenrening med hålfilterteknik (Sawyer/Katadyn) Vandringsleder 10
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
BjarneNeb Skapa "smutsigt" vatten för att rena det Vandringsleder 8
sebkar Vättlefjällsleden - Vatten och tältplatser? Vandringsleder 2
vactis Drickbart vatten Sandsjöbacka Vandringsleder 2
Picea Hur mycket vatten gör man av med på en dag? Vandringsleder 14
aa99 vatten? Vandringsleder 17
MalamuteFrida Kinnekulleleden - vatten? Vandringsleder 5
stefanny Mittnordenleden: vatten och vindskydd Vandringsleder 2
roccster Kinnekull och vatten (igen) Vandringsleder 5
Rake Vandring på Gotland - Vatten Vandringsleder 3
Farbror Kinnekulleleden, finns det vatten? Vandringsleder 3
Sportbil Nybörjarfråga om vatten Vandringsleder 10
joakim_aronius Vatten Vandringsleder 4
Chris.P.Beikon Tältplatser längs våra leder Vandringsleder 23
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 0
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
welinder76 Boende längs Roslagsleden Vandringsleder 0
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
Zachie Tips längs Bruksleden och i Malingsbo Vandringsleder 11
greenjuice Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige Vandringsleder 4
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
baffinguarapo Vandring längs havet? Vandringsleder 6
Still Alive Övernattningsmöjligheter längs med Upplandsleden? Vandringsleder 1
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
såg vandra längs råneälv Vandringsleder 4
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
Perc Tips på ved längs leder i s. Bohuslän? Vandringsleder 4
Farbror Vandring längs Öre älv Vandringsleder 1
Paulco Högakustenleden Vandringsleder 2
Chris66 Högakustenleden Vandringsleder 8
BeatriceK Högakustenleden Vandringsleder 4
i4lean Högakustenleden i oktober? Vandringsleder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...