Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk?

Älskar att vandra i skogen, långa turer, och njuta av naturen!
Heldagar med mannen och barnen, matlagning och tältning...
Har hittat en slinga på strax över 50 km jag vill ta, beräknat på 3 dagar.
Men som det ser ut nu så blir jag själv på den. Gör mig inget alls, är ofta i skogen själv! Men att tälta själv när man dagligen läser och hör nyheter så som " Våldtäkt! Kropp hittad styckad i dike! Försvunnen!" Osv....
Fasen, jag vågar nästan inte gå leden själv nu pga all skit som händer överallt!
Vill ut och njuta nu när våren kommer, men när mörkret faller och man ska lägga sig..... ensam..... nudagens folk är ju helt sjuka!?
Vågar man?
 
Äsch, de flesta människor är snälla. Ingen kan ju lova att inget kommer att hända, men faktum är att nästan allt som människor tar sig för här i landet går bra. Det är normen, och därför ointressant att skriva om.

Att en tidning t ex skriver om en gatuvåldtäkt är för att det avviker från det vanliga. Ingen tidning skriver någonsin "3000-krogbesökare gick ensamma hem genom stan utan problem", trots att det är sant. Därför är det lätt att tro att det händer mycket saker när man läser tidningar. Det är fokus på avvikelser och problem.

Är det en led som är nära tätort? Kanske känner du dig tryggare om du tar en mer enslig vandring? Det framgår inte var i landet du håller till, men du kan säkert få bra tips om du är mer konkret i din fråga. Ett bra tips är att lämna leden när su slår läger, om du vill vara ensam. bara 2-300 meter gör suseen. De flesta följer stigarna slaviskt och märker aldrig att någon värmer ravioli på sitt Triangia bakom tallarna.

Hoppas du kommer iväg!

//Anders
 
Känns ju som att det är vanligast att dessa incidenter händer i bebyggda områden. Om man är ute efter att angripa någon skulle jag gissa på att man inte traskar ut i skogen utan istället går ditt folk finns, staden.

Inte att förglömma är att statistiskt har vår omgivning på det stora hela blivit säkrare,vi är bara bättre informerade om allt som händer. Jag säger att det bara är att ge sig ut och njuta av ensamheten.
 
En klok person svarade en gång på en liknande fråga typ att risken för ligister minskar kvadratiskt med avståndet från närmsta busshållplats.

Med andra ord, så länge du är ute i skogen är det rätt lugnt. Och ju längre ut i skogen du är desto lugnare är det.
 
Det är ju inte buset du är rädd för man hittar i skogen, ffa inte på natten och inte så här års. Möjligen någon mikroskopisk risk att det dyker upp någon som tränar med pannlampa om det är mörkt. Du har väl möjlighet att välja en mera undanskymd plats som inte syns så väl dessutom. Att drabbas av otrevliga typer och brott är mycket mer sannolikt i bebyggda och befolkade områden.

Men om du är orolig eller rädd blir det inte kul utan sällskap för du riskerar att bli störd och skrämd av för dig ofarliga djur som möss, fåglar, grävling eller vildsvin t ex. och då är ju hela nöjet borta även om det är helt ofarligt. Finns det någon stuga att sova i slipper man det, men då kan man ju få besök av andra som planerat att vara i samma stuga.
 
En klok person svarade en gång på en liknande fråga typ att risken för ligister minskar kvadratiskt med avståndet från närmsta busshållplats.

Med andra ord, så länge du är ute i skogen är det rätt lugnt. Och ju längre ut i skogen du är desto lugnare är det.

Vill bara tillägga att jag t ex följer en grupp för de som vandrar St:Olofsleden som ju går genom många mindre samhällen, med andra ord nära busshållsplatser. Frågan om ensamvandrande kvinnor var just på tapeten och det var flera som vittnade om att de kännt sig trygga hela tiden och rekommenderade andra att vandra själv.

Som sagt, de flesta är snälla.
 
Tack för svaren! Bor i jönköping och tänkte ta john bauerleden, med några avstickare för lite fiske i gölar omkring.
Djuren i skogen skrämmer mig inte alls!
Det är skumt folk som gör det.
Men känner mig lite lugnare nu iaf....
 
Kan ju oxå...troligast, gå åt andra hållet :). Jag var ute o sprang på kuststigen, bohuslän, för två år sen. På ett parti hade jag svårt att hitta markeringarna. Klockan var runt midnatt. Som tur var var två unga lokala tjejer på väg hem från jobbet. Vi slog följe en stund och de var inte helt ointresserade av att visa vägen mer än vad som krävdes. Jag tackade för anvisningarna o sprang vidare. Spenderade natten i en busskur o pendlarna på morronen var överdrivet vänliga med att lämna mig ifred. Inte sniglarna dock o d var så ja lärde mig att sniglar bits..hårt. De flesta människor e vänliga, gäller i hela världen, o går man omkring o misstror människor utan anledning så ligger problemet nån annanstans.
 
Natur brukar fungera som ett socioekonomiskt (och psykopat-)filter. Sällan träffar man så mycket väluppfostrad medelklass som när man lämnar storstadsdjungeln! Stölder behöver man i regel inte vara rädd för heller, det är som sagt fint folk som man träffar och alla vet att de själva måste bära på det elände som de eventuellt stjäl i x antal mil innan de når civilisationen. Är det något ställe där jag litar på de människor som jag träffar så är det just när jag är ute.

John Bauer är en fin led som passerar många fina gårdar, byar och platser. De som bor där är trevliga och vana vid vandrare, av egen erfarenhet.
 
Staden är i regel hemskare än skogen. Ett tips för att kunna sova lugnare, om du oroar dej för elakingar, är att inte sova vid vindskydd utan leta upp en lite undanskymd plats en bit från leden. Det är minimal risk att någon skulle vara ute mitt i natten på leden, mikroskopisk risk att det då skulle visa sig vara någon med ont uppsåt, och än mer mikroskopisk att denna person då skulle hitta ditt tält undangömt mitt i spenaten. Det är troligen större risk att en dåre skulle bryta sig in i ens hus när man sover.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...