Klättersele

Hej!
Jag köpte en begagnad klättersele. Jag ska inte ha den till att klättra med utan som midjebälte när jag springer med min hund. Några som springer mycket med hund (canicross, då hunden springer framför kopplad till ditt midjebälte, och drar) har sagt att det bästa är klättersele med hänsyn till dragpunkt, belastning osv. Hursomhelst har jag problem med att få den att passa. Frågan är hur högt upp den ska sitta. Ska jag springa föredrar jag nog att ha den lite längre ner, inte långt ovanför höfterna... Problemet är att när selen är på minsta möjliga midjemått så sitter den "rakt", dvs. att märket som skall vara mitt bak är mitt bak och de smala banden som sitter fast i benremmarna sitter rakt, en på varsitt lår/ skinka och "öglan" där man sätter fast linan är mitt fram. Så fort jag spänner ut selen lite -ökar midjemåttet så blir den dock sned, sitter den rakt baktill så hamnar öglan fram inte rakt fram utan snett vid sidan och kopplar jag hunden så så blir det ju väldigt konstigt med sned belastning. Sitter den då rakt framtill så hamnar den väldigt snett baktill och remmarna till benremmarna hamnar båda två på en skinka... obekvämt! Jag förstår inte om jag inte alls begriper mig på selen eller om den är felkonstruerad... Är det så att när man klättrar spelar det ingen roll om öglan fram hamnar skevt, på sidan och inte mitt fram? Det är ju ganska ologiskt om man inte skall kunna använda selen annat än med absolut minsta midjemått... Varför är den i så fall justerbar? Jag KAN ha den på nästan minsta möjliga midjemått men då sitter den väldigt högt upp i midjan och jag kan absolut inte ha något mer på mig än bara tunna löparkläder... Det är en Wild country-sele jag köpt, för dam, vet inte modellnamnet dock...
 
Senast ändrad:
Stringfellow
Tack, storleken beror ju på lite var selen ska sitta också, krävs ju större omkrets om man ska ha den lite längre ner vilket jag nog föredrar. D kan ha rätt om storleken, ser att min är en S och tittar jag på måtten i din länk verkar det mer som att M vore rätt storlek för mig. Jag får väl helt enkelt försöka sälja min vidare och skaffa mig en annan, får prova i butik tror jag... Men hur menar du med helt justerbara? Länken du skickade visar ju en klättersele i olika storlekar, inte one size?
 
Senast ändrad:
Patvest, som jag förstått det så är det just precis benremmarna som gör klätterselen bättre. Annars kan man ju lika gärna köpa ett midjebälte utan. Det har jag redan och det åker upp så förbaskat i midjan hela tiden så det är jätteobekvämt.
 
En klättersele är gjord så att du ska ha en liten mer sittande ställning när du hänger i den, benen ska åka upp lite och det är det du upplever när du drar i öglan.

Försök att modda den så att sittfunktionen försvinner.
Förlänga de främre remmarna till benslingorna om det hjälper?
 
Stringfellow
Tack, storleken beror ju på lite var selen ska sitta också, krävs ju större omkrets om man ska ha den lite längre ner vilket jag nog föredrar. D kan ha rätt om storleken, ser att min är en S och tittar jag på måtten i din länk verkar det mer som att M vore rätt storlek för mig. Jag får väl helt enkelt försöka sälja min vidare och skaffa mig en annan, får prova i butik tror jag... Men hur menar du med helt justerbara? Länken du skickade visar ju en klättersele i olika storlekar, inte one size?

Vid klättring vill du inte att selen sitter för högt upp i midjan eller för långt ner på höften. Detta för att skydda den mjukare delen ovanför höftbenskammen samt att hindra att man glider ur selen om man hamnar uppochner.
Den perfekta sweetspoten skiljer sig från sele till sele och kroppen den sitter på.

Precis som du skrev så tycker jag du ska gå till en butik och prova.
Dom som tipsade dig om klätterselar kanske även kan ge lite mer specifika råd på modeller som passar just ditt ändamål.

Efter en snabb googling hittade jag denna sele.

https://www.baggen.se/neewa-sport-and-utility-dog-gear/neewa-ovrigt/neewa-joggingbalte/

Själv så tycker jag att det ser bekvämare ut att springa i den än i en random klättersele.
Lycka till!
 
Vore det inte enklare och mer funktionellt att sy fast ett brett tygbälte på ett par shorts. Slingorna på insidan av låren skulle riskera att skava om de straffas hem för att selen inte skall lyfta uppåt.

Thure
 
Hur är din sele konstruerad? Justerar du midjemåttet bara på ena sidan?

På vissa/många selar kan man justera midjan på båda sidor, vilket såklart gör det lättare att få allt helt rakt oavsett mått.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...