Söker en bra Crossover kajak

Hej

Skulle gärna vilja veta om någon har några erfarenheter av crossover kajaker


är sugen på en kajak som klarar någorlunda strömt vatten och som även funkar någorlunda igenom en och annan sjö. Den bör dessutom ha packutrymme för 4-5 dagar utan bunkring.


är novis på fors och alla tips är välkomna

tack på förhand/
 
Jag har en P&H Delphin 155 som jag är kanon nöjd med.
När man designade den så la man stor vikt vid att den skulle vara lätt paddlad för nybörjare men även rolig för den mer erfarne.
Det tycker jag att de lyckats utmärkt med :)

Skrovet är planare än vanliga kajaker för att man ska få ut maximalt för surf och lek. Just därför lämpar den sig väl för forspaddling då den är väldigt manöverbar och vänder mer eller mindre runt sin egen axel.
Den passar bra för nybörjare då den initiala och sekundära stabiliteten är mycket god och man kan kanta den ganska våldsamt innan den slår runt.

Packmässigt rymmer den med godo en veckas paddling.
Liten förvaringspod finns framför brunnen, den är dock inte vattentät.
Men det är det andra två stora luckorna.

Stolen är skön och man sitter stadigt och bekvämt, sätet är helt vadderat, både i rygg, sitts och sidostöd. Fullt justerbar och extra vaddering kan sättas där man vill.

Skädda finns och har för mig att roder kan fås, men roder behövs inte pga det välvda skrovet.

Kajaktiv brukar ha nån sån hemma och jag föreslår att vad du än väljer, provpaddla innan köp och läs på mycket om modeller du finner intressanta. Lycka till !! :)
 
tack för svar. Skall titta närmare på denna modell som helt klart verkar intressant, har du provat o paddla något med lite forskaraktär i den? hur upplever du att den uppför sig på plattvatten, trögdriven? jag är jue van med en gammal VKV elite så antar liksom bara att det blir trögare med platt bananbotten och kortare längd. frågan är hur mycket?
jag har även tittat på dagger stratos 14,5l som verkar vara ganska lik denna vad gäller rocker, någorlunda plattbottnad skedda etc. får kolla vilka som saluför P&H i GBG. o ta en tur

Tack igen
 
Om du vill ha en kajak ännu mer lämpad för just strömmande vatten så ska du ta en titt på P&H Hammer också. Den är dock nog tyvärr svårare att hitta som demobåt.

Jämfört med Delphinen så beter den sig mer som en forsbåt, Delphinen är ju grunden en Havskajak gjord för rockhopping och bus i surfzonen.

Hammern däremot har ett skrov som mer liknar en stor "river runner" forskajak. Den är ok att paddla i plattvatten, men har ingen högre machfart. I surf har den oerhörd manövrerbarhet men det gör ju också att man får jobba mer i den för att hålla kursen rak. Som havsbuskajak är Delphinen ett bättre val.

Den otroliga manövrerbarheten hos Hammern gör den dock överlägsen i strömmande vatten och forsar där man lätt kan svänga in och ut ur bakvatten. Den stora volymen gör den otroligt stabil och enkel att lära sig hantera fors med. Du kommer snabbt kunna ligga och surfa på valsar och stående vågor. Packvolymen är enorm så där uppfylls dina krav.

Jag har skaffat min för att göra längre flerdagarsturer i älvar, men även för bus till havs. Skulle du råka ha vägarna förbi Eskilstuna får du hemskt gärna prova den om du inte hittar någon på annat håll.

Kort sagt Delphinen är en crossover mellan hav och fors baserad på en havskajak medans Hammern är en crossover mellan hav och fors baserad på en forskajak. Jag tror det skulle vara bra om du testar båda för att uppleva skillnaden.

Observera också att Delpinen finns i två storlekar och 3 skrovmatrialkonstruktioner (två sandwich och en enlagers) om du ska köra mycket fors (dvs kommer ha mycket kontakt med sten) bör du välja Delphin Surf som har ett skrov i enlagersplast, det är inte så styvt som ett sandwichskrov men tål slitage bättre. Surfmodellen har även en sits och fotstöd av forstyp med hel fotstödsplatta och snabbspännen för att justera in ryggstöd så att du sitter fast ordentligt. Hammern är ju i grunden en forsbåt så den görs bara i enlagersskrov och den har självklart forssits och fotstöd, precis som Delpin Surf.
 
Prijon Yukon Expedition

Prijon Yukon Expedition, med uppfällbart roder i forsar. Tillverkas tyvärr inte längre, men det har visst kommit en ny variant med lite mer V-botten i nosen... men den praktiska ful-snygga originalmodellen dyker upp begagnade på nätet sakta med säkert. Plattbottnad kompromiss som är ganska 50/50 hav o fors. Skaffa neoprenkapell med nylonmidja så slipper du vatten i knät.
 
Bra skrivet där Mattias och mycket bra ide att testa båda.
Skulle gärna testa en hammer jag med för att känna skillnaden.
Har en Jackson Zen 75 också och den är då kanske mer lik Hammern ?

Och kan du testa en Dagger Stratos så gör det med :)

Berätta gärna vad du valde sen, kul att höra andras tankar.
 
P&H Hammer

Efter ovanstående tips så köpte jag och kompisen var sin P&H Hammer. Nedsatt hos Kajaktiv.se på Tjörn. Provpaddlade i havet och jag tror att den blir kanonfin i strömmande vatten. Svänger lätt utan skedda och går rakt med.
Tack för tipset.
Arvid
 
Efter ovanstående tips så köpte jag och kompisen var sin P&H Hammer. Nedsatt hos Kajaktiv.se på Tjörn. Provpaddlade i havet och jag tror att den blir kanonfin i strömmande vatten. Svänger lätt utan skedda och går rakt med.
Tack för tipset.
Arvid

Kul att vi blir fler som paddlar Hammer! Det är ju en rätt konstig båt gjord för en ganska liten målgrupp (forspaddlare vill ju oftast ha mindre båtar). Men vill man kunna göra flerdagarsturer med packning på strömmande vatten med en å annan fors så tycker jag att den är ideal.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...