Isklättring och topprep?

Har ägnat mig åt mycket mild klättring en tid och här på utsidan har jag fått det klassat som "Scrambling" alltså bara klättring i brant terräng, säkrad med topprep, men alltså inte i lodrät terräng. Att göra klättring med säkringar vartefter man kommer uppåt är inte min grej, men med ett rejält ankare och topprep har jag bedömt riskerna som minimala.
Hur som, jag har nu hittat ett litet stycke isfall och funderar på om man kanske skulle testa på lite isklättring. Men frågan är om topprep ens är möjligt eller om det är klart olämpligt, vad tror ni?
 
Har ägnat mig åt mycket mild klättring en tid och här på utsidan har jag fått det klassat som "Scrambling" alltså bara klättring i brant terräng, säkrad med topprep, men alltså inte i lodrät terräng. Att göra klättring med säkringar vartefter man kommer uppåt är inte min grej, men med ett rejält ankare och topprep har jag bedömt riskerna som minimala.
Hur som, jag har nu hittat ett litet stycke isfall och funderar på om man kanske skulle testa på lite isklättring. Men frågan är om topprep ens är möjligt eller om det är klart olämpligt, vad tror ni?

Jag har ägnat mig prova-på-klättirng på is med topprep. Nedfirad i en crevaz och med säkraren säkrad med isskruv uppe på isen.
Om det är tillrådligt vet jag inte, men det var en certifierad fransk guide som ledde verksamheten.
Det som är bra är att man ju inte riskerar att blanda repet med stegjärnen om man klättrar topprep.

/Patrik
 
Nu hör jag tyvärr till den där paria-sorten av klättrare som helst kör ensam, jag har haft mitt topprep längs med hela traden och sedan kört med en microtraxion och en ropeman som säkring. Så jag inser riskan med att dra stegjärnen i repet, lika så yxorna kommer kräva lite eftertänksamhet, men det är lite det som är tjusningen, att tvingas ha ordentligt fokus. Ankaret är inga problem att fixa ovanför fallet, det finns rejält med stadiga tallar. Vid ett totalhaveri är det inte omöjligt att man kommer klara sig rätt bra, det är inte mer än typ 10 meter och därefter en rätt "fallvänlig" slänt. Alltså inte en massa grova block och elände.
 
Mycket låg sannolikhet att hugga av repet. Om en träffar repet med yxa är det väl lämpligt att kapa repet där... men eftersom kärnan är flera rep så borde det va lugnt. Hänt både mig och en kompis att slå yxa genom rep, kärnan skadades inte alls vad kunde ses när vi kapade repen och undersökte kärnan.

Osäker på hur dina säkringsdon klarar vintern, men utgår från att det går att hitta på nätet huruvida de kan frysa ur funktion eller inte.
 
Just risken att sätta en yxa i repet är nog mindre om du cloggar (den vanligaste termen för det du gör. "Topprep" brukar implicit betyda att du har en säkringskompis) än med vanligt topprep.
De gånger jag sett det hända har det berott på att säkraren tagit hem rep precis i hugget så att repet råkar hamna just där klättraren hugger.

Alla vanliga uppmaningar om försiktighet när du klättrar ensam gäller förstås även på is.
Ha en backup, och se till att du kan ta dig upp eller ned om du blir hängande i repet. (även med tappade yxor/stegjärn)

Isiga rep kan påverka funktionen på bromsar och knutar.

Ha kul men se till att du kan ha kul fler gånger!
 
Clogga =) Ja, det verkar vara det jag pysslar med, har alltid två olika repklämmor, just för att minimera riskerna. Jag har alltid dels dessa båda klämmor men även en uppsättning prussik och slingor så att jag kan repklättra om det skulle skita sig. Har testat så att detta funkar i sommarväder, men lär nog testa under isiga förhållanden med. Framförallt prussik och snöhala rep kan jag tänka mig kan vara lite problematiskt.

Syftet med frågan var mest att först se om det ens var möjligt. Jag har inte ens köpt yxor ännu, men jag råkade köpa några uppsättningar stegjärn och ja... när jag hittade ett isfall i skogen nu, så börjar man ju fundera, men innan det blir av är det en bit. Kommer nog börja med att testa rep och utrustning lite försiktigt nu under denna vinter. Så har man något att längta efter till nästa år om inte annat.
 
Det är ju i princip inget konstigt att clogga på is. Särskilt om det inte finns några andra knäppgökar i din stad som gillar att frysa. Min enda invändning är den mer generella säkerheten. Yxor, stegjärn och fallande is är vassa och lite mindre förutsägbara än klippa. Med andra ord är risken att skada sig (utan att falla) lite större på is. Det är gott att ha en kompis i närheten om man skulle skära sig. Men är man lite försiktig och har en mobil med sig så ska den väl funka!
 
Har ägnat mig åt mycket mild klättring en tid och här på utsidan har jag fått det klassat som "Scrambling" alltså bara klättring i brant terräng, säkrad med topprep, men alltså inte i lodrät terräng. Att göra klättring med säkringar vartefter man kommer uppåt är inte min grej, men med ett rejält ankare och topprep har jag bedömt riskerna som minimala.
Hur som, jag har nu hittat ett litet stycke isfall och funderar på om man kanske skulle testa på lite isklättring. Men frågan är om topprep ens är möjligt eller om det är klart olämpligt, vad tror ni?

Vet inte om du brukar använda hjälm när du cloggar men när du isklättrar bör du definitivt göra det.
 
Har nu testat och det gick väl bra, rent tekniskt... Men eftersom jag inte testat innan och beställa nya yxor kändes overkill, hittade ett par på blocket men de försvann sekundrarna innan jag ringde så frustrationen var stor. Så med en hel veckas ledigt och brist på yxor fick jag väl lite panik. Gick ut och svetsade i hop två prototyper av armeringsjärn. Tog en dag, höll liksom mig sysselsatt. Dagen efter bar det av med yxor, Stegjärn, hjälm och lite jävlar anamma. Infallet är ganska långt, mitt 40 m rep hade kanske 7-8 meter över när jag kastade ner det från ankaret. Beväpnad med mina yxor tog jag mig an isen... Men helvete vad usla yxor! Fast än jag vässat dom till endast tre mm i spetsen så var den ena helt oduglig, den andra funkade väl så där. Men när jag kommit upp typ 8meter i fallet så gick det inte längre, yxan tog inte alls och stegjärnen gav verkligen inget dunderfäste. Så det blev till att snopet repklättra ner med prussiksnören. Ja, det är nog inte sista gången och fasen vet om jag tänker ge upp på mina armeringsyxor. Största felet var nog för trubbig vinkel mellan blad och skaft samt att jag skulle haft någon form av hullingar på bladets undersida. Blir det tid över och inte allt för tidig vår så ger jag mig på det igen. :)

Btw jag har alltid hjälm på huvudet och telefon i bröstfickan när jag klättrar ensam, jag är nog löjligt försiktig, men man vill ju få hänga med ett tag till, ser inte hjälmen främst som skydd mot fall utan mot fallande stenar.
 
Nya yxor kändes overkill. Gick ut och svetsade i hop två prototyper av armeringsjärn.

Härligt! Du måste lägga ut en bild :)

När jag började klättra för många år sedan var det bara sånna av din typ som fortsatte klättra. Utbudet var begränsat och bara de mest envetna kunde utvecklas.

Kanske ngn här på utsidan har ett par gamla yxor till dig...
 
På begäran, mina egenhändigt framställda prototyper =)
Den undre yxan är den som funkade bäst. De är gjorda av 8mm armering och galna mängder svetstråd =) Felet med den övre är nog att eftersom den yxan är så lång blir vinkeln mellan "Yxbladets spets" och den tänkta linjen ner mot handtaget för trubbig. Funderar på att kapa den främre pinnen i skaftet och fästa den högre upp på den bakre pinnen då får jag en spetsigare anslagsvinkel i bladet. Den undre yxan är kortare och det var onekligen smidigare, åtminstone där jag klättrade. det fanns inte så mycket till utskjut att ta sig förbi, så det var liksom inga problem att nå med en kortare yxa. Angående stabiliteten fanns inget att anmärka på, inga tendenser alls till att godset skulle vara för vekt och liksom fjädra eller böja sig. Nylonremmarna finns där bara för att förhindra att jag tappar verktygen. Att fästa remmen i yxhuvudet var helt klart en fördel, när jag tappade den yxan så var det skaftet som pendlade istället för en lite vassare spetsen. Nu tror jag att man egentligen skulle haft bättre stål i bladet, i mors dödsbo hittade jag en gammal förskärare i grövre gods. Den skulle nog gå att göra ett bättre huvud av, men då krävs skruvinfästning och inte svets då det är både rostfritt och knivstål.
 

Bilagor

  • P1070204.jpg
    P1070204.jpg
    27.9 KB · Visningar: 1,575
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Isklättring i Åre. Isklättring 4
sfrge Etik vid isklättring. Isklättring 3
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
Cha-Nico Plats för isklättring och mixed climbing omkring Stockholm ? Isklättring 2
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
anders.wester Isklättring i Trängslet from årsskiftet Isklättring 2
annakask Isklättring - utgångspunkt Sollefteå alt. Kälarne Isklättring 3
Hihiho Isklättring i början av januari Isklättring 2
E9climbing FILMTIPS (isklättring) Isklättring 25
Pumba Isklättring 11-29 till 12-2 Isklättring 0
lenagirl Isklättring 22-24/3 Isklättring 5
Edvin m Facebook grupp för isklättring i Göteborg och Bohuslän Isklättring 0
r0pegun Hyra Isklättring Kangor? Isklättring 1
gahne Isklättring Funäs vecka 11? Isklättring 0
Polarnatt Isklättring sommartid? Isklättring 40
tobias.hermansson Isklättring Kinnekulle? Isklättring 3
zardoz Fråga ang. isklättring Isklättring 19
stens kulle Isklättring Kullaberg ??? (skåne) Isklättring 2
Nikoz Lära sig Isklättring, kurs? Isklättring 9
Andreas Spak Isklättring i Eidfjord Isklättring 2
Yakherden ISklättring i Våtdräktshandskar? Isklättring 11
tsar Isklättring runt Skellefteå? Isklättring 0
multisport Isklättring Värmdö, Sthlm Isklättring 5
lund_mikael isklättring i göteborg med omnejd Isklättring 59
apfaktor Isklättring i krokarna krin Funäsdalen. Isklättring 2
hebbe Storskor för isklättring Isklättring 16
Mike C Isklättring kring Kebnekaise? Isklättring 3
bjed0001 Handskar vid isklättring... Isklättring 3
Felixl isklättring från 70-talet Isklättring 2
Feddan Isklättring i SVT Isklättring 6
mo9jan Isklättring Saas Fee / Zermatt? Isklättring 2
avslut1102 Isklättring Aosta/Cogne Isklättring 13
brandmansmicke Isklättring mellan Åre och Storulvån? Isklättring 3
Mangster Alpin/isklättring runt Marsfjällen? Isklättring 1
fleetech Isklättring i Ljungdalen Isklättring 0
Mikro Prova på/helgutflykt isklättring? Isklättring 2
mo9jan Isklättring Chamonix? Isklättring 12
teoek Säkrare isklättring? Isklättring 5
Jokk isklättring jotunheimen Isklättring 1
permanne Isklättring Borås 10 feb Stora Torget Isklättring 3
peter7435 Isklättring i Järvsö/Hälsingland Isklättring 1
langby Isklättring i Sälen? Isklättring 3
johanssona Har någon tips om Isklättring Kring Oslo? Isklättring 6
mickere Handskar till isklättring? Isklättring 10
Ruffguide isklättring första gången? Isklättring 1
marhar isklättring i stockholm? Isklättring 1
krabba74 ISKLÄTTRING PÅ ORUST! Isklättring 1
2117 Isklättring Västsverige Isklättring 1
owahlund Isklättring i uppsala Isklättring 3
Jonte Myra Var prova isklättring? Isklättring 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...