Isfall med kort anmarsch

Goddagens Utsidans allvetande folk!

Helgen närmar sig och det börjar krypa i kroppen efter att få ge sig ut och klättra lite is. Som nybliven förälder så finns just nu inte riktigt samma utrymme för långa eskapader som tidigare, så min fråga är - någon som känner till relativt lättillgängliga (kort anmarsch <15 min) isfall inom någon timmes köravstånd från Linköping? Och som gärna hunnit bygga nog för att man inte ska dra yxorna i sten.
 
Ågelsjön?
Har inte klockat anmarschen men det borde vara under en kvart om isen ligger på sjön.
Fast om det byggt på till helgen är en annan femma.
 
Ågelsjön?
Har inte klockat anmarschen men det borde vara under en kvart om isen ligger på sjön.
Fast om det byggt på till helgen är en annan femma.

Jag måste ha en snedvriden tidsuppfattning, jag skulle säga nästan det dubbla om man parkerar på stora parkeringen och ska ta sig till övre och undre isväggen. Det kan vara pulsandet i snön som upplevs jävligare än vad det kanske är. Går det parkera så att man går "tvärs" sjön och får en kortare väg?
 
Kolla in nätföraren över isar i södra Östergötland o norra Småland. Där finns isar med mindre än 1 minuts anmarsch! Länkar till föraren finns på Höglandsklättrarnas och Tunabergsklubbens hemsidor.
Hur förhållandena är just nu är okänt, har bara varit gynnsamma temperaturförhållanden i ca 10 dygn.
 
Jag måste ha en snedvriden tidsuppfattning, jag skulle säga nästan det dubbla om man parkerar på stora parkeringen och ska ta sig till övre och undre isväggen. Det kan vara pulsandet i snön som upplevs jävligare än vad det kanske är. Går det parkera så att man går "tvärs" sjön och får en kortare väg?
Tänkte på stora väggen. Till de väggarna är det förstås bra mycket jobbigare. (Och jo jag är kanske lite tidsoptimist där. Å andra sidan tar det inte fullt en timme från linköping heller...)
 
Kolla in nätföraren över isar i södra Östergötland o norra Småland. Där finns isar med mindre än 1 minuts anmarsch! Länkar till föraren finns på Höglandsklättrarnas och Tunabergsklubbens hemsidor.
Hur förhållandena är just nu är okänt, har bara varit gynnsamma temperaturförhållanden i ca 10 dygn.

Jag djupdyker i föraren så får vi se vart det bär av i helgen. Det vore lite trist att helt missa chanserna man får till isklättring här nere,
 
Vid bilresa idag kunde jag konstatera att Rothult knappt har nå'n is alls. Jonsbo (en halvmil norr om Horn ) funkar att toppa på. Inte värdens mest spännande, men kort anmarsch!
 

Bilagor

  • DSC_0225.jpg
    DSC_0225.jpg
    37 KB · Visningar: 557
Vid bilresa idag kunde jag konstatera att Rothult knappt har nå'n is alls. Jonsbo (en halvmil norr om Horn ) funkar att toppa på. Inte värdens mest spännande, men kort anmarsch!

Det där duger helt klart till att rasta islängtande småbarnsföräldrar på, tusen tack för tipset!
Det är inte mycket kvalitativ klättring som det handlar om - utan mer att få komma ut, sparka på is och prova svunget i nya yxor.
 
Är det nån som har koll på hur Ågelsjön ser ut för tillfället? Är lite sugen på å bila från sthlm nu i helgen, men det är ju dödfött om det icke är någon is!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
figure8 Anläggning av isfall i Stockholm Isklättring 25
A.S. Isyxa till både isfall och alpin? Isklättring 6
steffcarro Isfall i Västerbotten! Isklättring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...