Vattenrening/vattenfilter

Vilken vinst och slippa släpa/leta dricksvatten, så är det någon som filtrerar havsvattnet och dricker. Om så vad använder du?
 
Havsvatten kräver väldigt specifik utrustning och används vad jag vet nästan bara av folk som ska korsa Atlanten och liknande.

Här är en länk http://www.portablewaterfilters.org...katadyn-powersurvivor-40e-desalinator-review/

23 000kr för att manuellt pumpa fram 4.5l/h lockar inte :) Eller den billiga för 10 000kr och pumpa fram 0.9l/h

Vid havet har färdas man ju oftast i kajak eller liknande där det är enklare att stuva färskvatten. Går håller man sig vid kusten/stora öar finns färskvattenkällor.

Däremot kan ett vanligt vattenfilter för färskvatten spara in en hel del vikt. Jag har precis köpte ett mini sawyer som jag bara testat på en tur på land men med väldigt bra resultat. Jag modifierade det till ett "gravity filter" och det går snabbt att rena 2l vatten utan ansträngning. Vikten för filtret är bara 56g men räknar man in 2st 2l vattenpåsar så kommer man upp i ca 150g. Helt ok jämfört med att bära vatten eller koka. Men det går åt många liter innan det slår klor viktmässigt.

Annars kan man destillera men det är rätt omständligt och då finns det andra drycker som är lönsammare än färskvatten ;)
 
Det finns ju oändligt många dokument som förklara varför det är livsfarligt att dricka havsvatten (osmotiska trycket i cellerna har jag för mig), men har aldrig uppfattat var den farliga salthalten går.
Jag har ofta funderat på frågan eftersom jag hade en klasskamrat som tillbringade stora delar av sommaren på segelbåt i Kattegatt o Östersjön och drack havsvatten utan problem. Jag vet dock inte om de enbart drack havsvatten eller bara lite grand då och då.
Det borde rimligen finnas en uppgift om när salthalten är för hög för stt kunna drickas (mer än lite o tillfälligt).
Någon somvry?
 
Ett stort praktiskt problem med osmosiska vattenfilter, som oftast är stora och kostsamma, är att de konstant måste stå under tryck från inloppsidan.
Annars går den osmosiska effekten baklänges.
Vida klokare är vattebehållare i kajaken och fyll på vid strand och provianteringstillfällen i land.
Renar du vattnet före påfyllning i översäcken genom ett melittafilter kommer din vattenrenare att fungera vida längre.

go tur
 
Det finns ju oändligt många dokument som förklara varför det är livsfarligt att dricka havsvatten (osmotiska trycket i cellerna har jag för mig), men har aldrig uppfattat var den farliga salthalten går.

Jag skulle gissa på 0,9%, då det är salthalten i fysiologisk koksaltlösning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fysiologisk_saltlösning

Men i små mängder går det troligen att dricka lite saltare vatten under kortare tid.

Östersjön verkar ligga på upp till 0,8%.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...