Laviner i Stuor Räitavagge

Hej
Söker lite information om hur stor risken är att utsättas för spontana laviner i Stuor Räitavaggi mellan Vistas och Sälka. Vi ska gå på turskidor där och dalen är ju ganska smal.
 

avslutad210712

Gäst
Hur stor risken är i år är såklart omöjligt att svara på men det har väl gått ut varning för lavinfara i fjällen om jag minns rätt.

Kan det gå laviner i den dalen. Javisst. 20150701 gick vi genom dalen och då hade det gått ett antal laviner på västra sidan på delen mellan Nallo och Sälka. Dock ingen som hade nått ned till botten. Dalen mellan Visats och Nallo är dessutom både brant och smal så där ska man nog tänka efter en eller två gånger hur vädret har varit innan.
 
Ett ställe i närheten som har stor lavinfara är Knivkammens ostsluttning mot jojo-leden söder om Unna Räitastugan. Unna Vistasvagge lär också ha mkt laviner.

Det är rejält brant på sluttningarna mellan Nallo och Vistasstugorna faktiskt så brant att det inte ligger så mkt snö där.

Jag kan inte säga hur vanligt det är att en lavin passerar ledsträckningen där.

Thure
 
Det har blåst en hel del den senaste tiden och även nu är det hårda vindar som drar in över norra fjällkedjan från väster. Förutom nederbörd så är vind en kraftigt predisponerande faktor för lavinfara då snö förflyttas och laddar läsluttningar med snö. Nu är det främst ostligt orienterade sluttningar som är extra drabbade. I dagsläget är det stor lavinfara i området med en fyra på en femgradig skala vilket innebär att man helt ska undvika brantare sluttningar (mer än 25°) - risken för inte bara skidåkarutlösta, utan även spontanutlösta laviner är stor eller som de skriver "Mycket farliga förhållanden. All vistelse i lavinterräng avrådes."

Jag vet inte heller hur vanligt det är att det går stora laviner som passerar dalbotten mellan Nallo och Vistas, men efter att själv ha utlöst ett mindre skred så har jag väldig respekt. Det är ju bra att kolla med någon som har lokal, aktuell kunskap. Ha koll på när det kommit nederbörd senast, om det blåst mycket senaste tiden och i vilken riktning, om man ser spontan lavinaktivitet på sluttningar, hur snötäcket beter sig när man färdas på den osv. Sen kan man ha utrustning för att minska konsekvenserna om något sker - när jag toppturar har jag alltid transciever, spade, sond, lavinrygga och man åker inte alla samtidigt. Tänk också på att även mindre sluttningar kan vara farliga, t ex bäckraviner. De utgör ju också en terrängfälla, dvs snön som släpper bygger snabbt på i botten. Begravningsdjup på såna ställen kan röra sig om flera meter även efter ett mindre skred.

Sen ska man väl också säga att vi är relativt förskonade från allvarligare lavinincidenter i Sverige. I Norge är det avsevärt fler tilllbud. Som turåkare i större dalgångar så är risken förhållandevis låg och Stuor Reaiddavaggi ska inte vara särskilt utsatt, men det gäller ju ändå att ha koll på lokala förhållanden och lavinprognoser. Jag skulle slå en signal till Kebnekaise, eller Kiruna fjällsäkerhetskommité.

Naturvårdsverket har en bra fb-sida för lavinprognoser också:
https://www.facebook.com/lavinprognoser/
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...