Kungsleden 2019

Hei,

Jeg planlegger å gå Kungsleden i vinter, i mars kanskje? I forbindelse med denne turen lurer jeg på om andre som har gått leden tidligere, eller andre som er kjent i området, kan hjelpe meg med ruter som anbefales?
Løst planlagt rute er som følger: Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Tjäkta - Sälka - Haukesjaure - Sitasjaure - Ritsem - Vaisaluokta - Kutjaure - Särjäsjaure - Preskehaure(?) - Tarrekaise - Kvikkjokk - Aigert - Syter - Hemavan
Er det noen som har erfaringer eller innvendinger med tanke på planlagt rute? Jeg har ikke fått kart over området enda, så om noen har ca. Lengde på distansene så setter jeg stor pris på om noen vil dele.

I samme slengen spør jeg om de turistforeningshyttene langs leden er åpne, må man ha nøkkel eller er de stengt?

Mvh
Pulksliter’n

PS.
Moderator: kan noen endre nicknamet mitt til Pulksliter’n? Typo..
 
Hei,

Jeg planlegger å gå Kungsleden i vinter, i mars kanskje? I forbindelse med denne turen lurer jeg på om andre som har gått leden tidligere, eller andre som er kjent i området, kan hjelpe meg med ruter som anbefales?
Løst planlagt rute er som følger: Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Tjäkta - Sälka - Haukesjaure - Sitasjaure - Ritsem - Vaisaluokta - Kutjaure - Särjäsjaure - Preskehaure(?) - Tarrekaise - Kvikkjokk - Aigert - Syter - Hemavan
Er det noen som har erfaringer eller innvendinger med tanke på planlagt rute? Jeg har ikke fått kart over området enda, så om noen har ca. Lengde på distansene så setter jeg stor pris på om noen vil dele.

I samme slengen spør jeg om de turistforeningshyttene langs leden er åpne, må man ha nøkkel eller er de stengt?

Mvh
Pulksliter’n

PS.
Moderator: kan noen endre nicknamet mitt til Pulksliter’n? Typo..

Kolla https://kso.etjanster.lantmateriet.se så hittar du kartor över området som funkar bra för planering. Det finns ett verktyg för att mäta sträckor.

Svenska turistföreningens stugor är bemannade under mars månad, förutom Vaisaluokta där det står öppet utan stugvärd. Om du har tänkt att övernatta i stugorna är ett tips att förbetala boendet, då blir det billigare.
 
Senast ändrad:
Enligt Wikipedia är Kungsleden 425 km, men jag tror det gäller om man åker buss mellan Vakkotavare och Kebnats (Saltoluokta). Lägger man till denna sträcka blir det totalt ca 45 mil. Du verkar dock ha planer på en västligare rutt mellan Sälka och Kvikkjokk. Kanske du då får räkna med ca 50 mil.

De STF-stugor du passerar har normalt öppet i mars och april månader, då en stugvärd finns på plats. Ingen förhandsbokning behövs. Kontanter fungerar bäst men man kan också betala ett lite lägre pris i förväg på STF:s hemsida. Två låsta stugor, Pieljekaisestugan och Rävfallsstugan, tillhör Länsstyrelsen (staten) och där kan man låna nyckel i en mataffär längs vägen. Långa sträckor saknas vinteröppna stugor.

Betydande delar av den sträcka du planerar att åka är inte kryssmarkerad vinterled, vilket ställer högre krav på orientering, särskilt i dåligt väder.

Lycka till med din tur önskar Pelle
 
Hei og takk for svar.
Jeg innser at ruten jeg har satt opp ikke følger Kungsleden, planen min er å følge Kungsleden så da endres planen til den opprinelige leden.
Hvordan er det med proviant langs leden? Er det mulig å sende en pakke til en av turisthyttene med posten slik at man har et depot når man har kommet for eks. halvveis, Kvikkjokk?

Vet noen om ruten mellom Kvikkjokk og Jäkkvik er med tanke på fjellstuer? ser ut til at det ikke er noen hytter i mellom, må jeg belage meg på 120km i telt?
Har en del erfaring med telt og vinterturer fra før, Hardangervidda har blitt krysset to ganger og en del turer i Femundsmarka.

Mvh
Pulkslitern
 
Flera av STF-stugorna har proviantförsäljning, men inte alla. Du ser detta enklast på föreningens hemsida. Kort fungerar ibland, kontanter alltid.

Fjällstationen i Kvikkjokk är en lämplig plats om du vill skicka ett eget paket. Jag ser att de öppnar den 22 februari 2019.

Mellan Kvikkjokk och Jäkkvik finns endast logi i Vuonatjviken, som verkar ha öppet året runt. Även sträckan mellan Adolfström och Rävfallsstugan alt. Ammarnäs saknar stugor.
 
övernattning Kungsleden

Hej
Min dotter och jag (danskar) gick Kungsleden i mars 2017. Det finns ett vindskydd ca. 20 km efter Adolfström, som heter Sjnulttjie. Här finns även en vedbod så det är möjligt att elda. Därifrån är det 33 km till Ammarnäs. Vi gick inte till Rävfallsstugan. Vi hade GPS och enligt den åkte vi tilsammans 465 km. Hela resan tog 26 dagar, varav vi fick stanna över 3 gånger på grund av dåligt väder. Inkvarteringen og specielt restaurangen i Vuonatjviken ër toppen!
 
Beklager sent svar!
Da bør jeg ha nok av tid, har tatt fire uker ferie :))
Hvordan gjorde dere det på strekningen mellom vakkotavare og saltoluokta, ser på kartet at det kan være dårlig is på strekningen, tok dere buss?
Jeg skal gå med pulk å bo i telt og tenker å ha med alt jeg trenger i fra starten av, men lurer på om det er noen mulighet for å kjøpe bensin på noen av turisthyttene? Greit å vite om jeg må ha med mye ekstra eller om jeg kan basere meg på kun det jeg absolutt trenger, bensin er tungt! 😁

Pulkslitern
 
Beklager sent svar!
Da bør jeg ha nok av tid, har tatt fire uker ferie :))
Hvordan gjorde dere det på strekningen mellom vakkotavare og saltoluokta, ser på kartet at det kan være dårlig is på strekningen, tok dere buss?
Jeg skal gå med pulk å bo i telt og tenker å ha med alt jeg trenger i fra starten av, men lurer på om det er noen mulighet for å kjøpe bensin på noen av turisthyttene? Greit å vite om jeg må ha med mye ekstra eller om jeg kan basere meg på kun det jeg absolutt trenger, bensin er tungt! 😁

Pulkslitern

Ingen av STFs stugor säljer bensin, bara gas och T-röd. Du hittar sortimentet på den här sidan https://www.svenskaturistforeningen...g-fjallstugor/utbud-i-fjallstugornas-butiker/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
icz Risker på Kungsleden på vintern? Turskidåkning 8
royo Lavinfara längs kungsleden? Turskidåkning 29
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
svinkall isar längs kungsleden Turskidåkning 6
pihog GPS för orösat -Kungsleden Nallo? Turskidåkning 5
MjrKrash Kungsleden February 2009 Turskidåkning 3
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
Emmma magsjuka på kungsleden... Turskidåkning 2
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
Sallle Kungsleden i januari? Turskidåkning 7
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
firro Tid för hela Kungsleden Turskidåkning 1
OveS Kungsleden i mars Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
fredriksson Kungsleden Turskidåkning 11
Red Telemarkskidor på Kungsleden? Turskidåkning 2
ursuz Skate-skidor på Kungsleden?! Turskidåkning 11
ursuz Kungsleden på skidor?! Turskidåkning 5
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
Taffinaff Tidtabell buss 93 Gällivare - Kebnats vinter 2019? Turskidåkning 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...