Glasfiberkanadensare - vrak eller objekt?

Jag sprang på ägaren till en gammal kanadensare som legat nere vid vattenbrynet ett par år och som nu låg på botten och skavde mot stenarna. Han var inte intresserad av att laga den mer och eftersom jsg gillar att pilla så köpte jag vraket av honom för en hundring, men nu vill jag veta vad ni tror om skicket och möjligheten att laga?
Jag har tvättat henne och kartlagt de olika skadorna och det finns ca 40 olika skador, alltifrån skrap i toppskiktet, skrap som blottqr glasfiber, skrap med blottad glasfiber och mindre hål eller sprickor, samt rena hål av olika storlekar.

mudara3e.jpg






skickat från min Galaxy Tab 7.0
 
Ojojojojoj.... Tja, allt är ju möjligt men det blir nog dyrare att bara köpa plast och glasfibermatta än att köpa en annan kanadensare.
 
Kolla på Biltema, där finns det material du behöver. Blir nog en del jobb. Sen måste du skaffa paddlar också. En skruttig med paddelbar canadensare på blocket brukar kunna gå på 2000:-. Men kul projekt i alla fall.
 
Tack, jag har redan en annan mindre kanadensare, men den här är större och skulle rymma mig och barnen, så paddlar etc finns redan.
Jag har ägnat två dagar att läsa på om glasfiberskador och förstått att allt är möjligt i detta material, men att det kommer att krävas en hel del jobb och material.
Men först har jag en trasig mc att fixa så denna får hänga och torka i garaget sålänge, så får vi se vad som hinns med.
Youtube är f.ö. en källa till mycket kunskap...

skickat från min Galaxy Tab 7.0
 
Kompositbok

Det finns en bok om fiberkompositer som inte kostar något på http://www.kolfiber.info.se/

Finns både i pdf-format och Word-format, fast sidan där man laddar hem filen är svårläst (blå text på svart bakgrund är ingen höjdare åtminstone inte på min bildskärm).

Per
 
Skum?

Har gjort något liknande för ganska många år sedan. Ser bara ett problem. Har skrovet en kärna av skum och denna har sugit åt sig vatten... Ja, då skulle jag nog ge upp. Har den inte skumkärna, eller kärnan är hyfsat torr är det bara att köra! En hint hur det står till kan du få genom att väga kanoten. Hög vikt kan tyda på vatten.
 
Eventuell skumkärna borde ju synas genom hålen i skrovet... du kan ju kasta en katt genom den där kanoten. Men vällovligt ändå att inte låta den ligga och skräpa i naturen. Håll en rimlig ambitionsnivå så kan det nog bli bruksskick på den iallfall. Lycka till.
 
Tjeanre

Som jag ser det finns det bara jobb med det där projektet hitta en båtbyggare eller annan firma som använder glasfiber i någon lite större volym då skall nog priset på materialet ligga runt 2€/Kg för mattan + då harts

Finns ingen kärna i den där kanoten.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...