Tyg till luckor?

Jag bygger en egen kajak och är sugen på Björn Thomassons lösning med träluckor, med vattentätt tyg undertill. Tyget sitter fast mellan lucksargen och däcket och bildar en säck uppåt, vilken man därefter kan dra ihop och försegla med ett snöre innan man lägger på luckan. Detta funkar klockrent om man har ett vattentätt tyg, men efter diskussionen om miljöpåverkan från diverse tråkigheter (typ DWR-behandling) i jackor m.m. så undrar jag vad man kan välja? Här finns ju ingen UV-påverkan och det är inget jättevattentryck på heller, så det borde gå att experimentera? Kan man vaxa "vanligt" tyg så att det håller tätt? Eller finns det annat tyg som är snällt, men funktionellt? Galon, kanske? Fast hur bra är det ur ett miljöperspektiv?

(Och: Ja, jag bedömer att miljöpåverkan från denna mängd tyg som jag använder bara för nöjes skull är tillräcklig för att jag ska fundera en gång extra.)
 
Tältbottentyg

eller spinnakerväv fungerar förstås bra. Du kan tejpa en tygcylinder och sy igenom alla tre lagren tyg-tejp-tyg så får du en så gott som tät tygcylinder. Miljöpåverkan finns förstås med syntettyg. Men den är sannolikt större med bomullsväv.

Thure
 
Tjock bomullsduk som målats med linolja några gånger... Används för att duka hela kajaker med så det borde ju funka till luckorna..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...