Vilka bindningar?

Ja, de vet hur man tar betalt. Jag blev lite taggad på åkning. Piståkningen var nästan kul och om det snöar lite så kommer det fortsätta vara bra utanför pisterna! Fredag är nog nästa gång jag kommer iväg.
Du har inte koll på hur bra det täcker i Bydalen? Jag tror ju dom fått mer snö, men det ska ju helst vara bas så det täcker. Det var lite väl stenigt för nya skidor på skutan idag faktiskt.

Tack för tipset, silvertejp verkar ju enklast...
 
Ja, de vet hur man tar betalt. Jag blev lite taggad på åkning. Piståkningen var nästan kul och om det snöar lite så kommer det fortsätta vara bra utanför pisterna! Fredag är nog nästa gång jag kommer iväg.
Du har inte koll på hur bra det täcker i Bydalen? Jag tror ju dom fått mer snö, men det ska ju helst vara bas så det täcker. Det var lite väl stenigt för nya skidor på skutan idag faktiskt.

Vet att Bydalen körde igång Drommen igår, men har inte sett/hört nåt om hur långt borta resten är. Rent allmänt har jag alltid föredragit Bydalen framför Åre, men jag är också lite partisk då familjen hade husvagn där många vintrar förr i tiden. :)

Fredag är det jag själv lutar åt också, men det hänger som sagt på hur mycket av berget som är åkbart.
 
Mina favoriter var den senaste varianten av Voilé 3-pin HW CRB. Dom är lite mer aktiva än switchback eftersom leden sitter längre bak, och det är mindre glapp eftersom man klämmer fast tå-läppen. Och så har ju bindningen lite motlut som klämmer ner hälen mot skidan.

Dessutom har dom ett hyffsat gå läge (med bara tå-klämman) som känns stabilt och bra vid håriga bestigningar, även om swichback är bättre vid lättare bestigningar där man bara knallar på. Tyvärr har dom slutat tillverkas, och dom som fanns kvar såles slut på nolltid.

Skulle nog bli O1 eller Hammerhead för mig också när mina inte går att lappa längre, om det inte var så att jag en gång vridit sönder ett knä och lovat mig själv att alltid köra release-bindningar. Tillverkas det några 75 mm releasebindningar som går att åka med (7TM kan i alla fall inte jag åka med)? Eller måste jag gå på NTN när dom gamla tagit slut?
 
Verkar vid en snabb anblick som en slags korsning mellan O1 och Axl. Vore onekligen intressant att testa!

Jag begick i alla fall säsongspremiär med nya grejerna i Åre i fredags (bra vald dag -- bra snö i backarna, inte så tjockt med folk och finväder uppe på Skutan) och gillade dem skarpt. Åtminstone så länge låren orkade... ;)
Line is the shit.
 
Det ser ut som att leden sitter väldigt långt framför pjäxan på den där Enzo, det är något som i alla fall jag inte gillar, det gör det jobbigt att gå. I övrigt verkar det inte som att den var speciellt bra på någonting jämfört med vad som redan finns på marknaden, inte lättast, inte bäst kontroll. Fast den var tydligen enkel att ta på.
 
Det ser ut som att leden sitter väldigt långt framför pjäxan på den där Enzo, det är något som i alla fall jag inte gillar, det gör det jobbigt att gå. I övrigt verkar det inte som att den var speciellt bra på någonting jämfört med vad som redan finns på marknaden, inte lättast, inte bäst kontroll. Fast den var tydligen enkel att ta på.

Långt fram? Jag kan då inte se att leden sitter längre fram än på exempelvis O1:an, dvs precis framför "läppen". Sen att den inte är bäst på något är väl kanske sant, men den verkar onekligen vara en intressant mix av olika egenskaper. Jag tycker att Dostie på EarnYourTurns sammanfattade det ganska bra:

Axl power-train, O1 clutch, Switchback seat, old-school price.

Det känns ju lite muppigt att jag sitter och försvarar en bindning jag inte testat, men personligen tycker jag att den verkar klart intressant! Smaken är väl som baken, som vanligt! :)
 
Första testerna gjorda!

Fick idag hem mina nya K2 Wayback 124-88-108 med ett par BD O1:eek:r med "fri pivot" jag la ut dem på golvet, justerade in bindningen...

Sedan hämtade jag in mina gamla trotjänare, ett par K2 World Piste 116-76-108 med G3 targa bindningar.

En skida på varje fot, vilken otrolig skillnad, O1:ans två lägen (åka och gå) och G3:an kändes som den var mitt emellan, G3:an är ju ganska slapp första biten för att underlätta gången vilket straffar sig hårt vid stökig snö och flatljus ;-)

Längtar just nu nåt vansinnigt att få testa hur det är att "sitta fast" med foten...men ändå va fri...


mvh zacke

Nu har jag kört mina första tre utförsdagar och längtar redan till nästa... (uppförstester senare)

Uppgraderingen kändes ordentligt stabil (nästan som fusk) åkte tre dagar i Romme under trettonhelgen. Ganska hårt (men ej isigt) underlag och lite stökigt uppkörda pister framåt eftermiddagen. Saknade inte tendenserna att dyka på näsan som jag hade med G3:eek:rna då det blev lite puckligt och hårt om vartannat.

Sonen på 15år fick låna utrustningen sista eftermiddagen, han har aldrig åkt telis tidigare men hängde med skapligt i alla backar, får se om jag får tillbaka grejerna :) som tur var är pjäxorna lite för små för honom så han hade lite ont av det efteråt ;-)


mvh zacke
 
Enzo

Jag gjorde slag i saken och slog till på ett par Enzo till mina Line Prophet 90. Första testdagen blev igår på Nalovardo i Sorsele. Än så länge är jag grymt imponerad... De kändes extremt stabila och styva, vilket kanske iofs passar bäst om man har en något mer upprätt åkstil.

Gåläget har jag ännu inte testat i skarpt läge, annat än att jag provade gå lite på platten. Vikten är ju inte helt försumbar, så nån optimal turbindning är det väl egentligen inte. Till mina behov, dvs mestadels pist men en och annan topptur i liftnära områden, passar den dock perfekt!
 
Det här har ju snart blivit "Stora tråden om telisbindningar" så jag fortsätter i samma tråd.
Nu har jag börjat samla lite dagar på mina grejer och jag är riktigt nöjd. Att flytta bak bindningarna som jag klurade över efter första dagen är inte aktuellt längre. Hårdare fjädrar då, det är inget jag funderat över när jag åkt i alla fall...
Däremot hade både jag och en med en äldre variant stora problem att få dom att låsa igen efter att ha gått igår. Men det var riktigt klibbig snö och någon plusgrad så det var värsta tänkbara förhållanden för bindningarna.... Icke desto mindre var det ganksa frustrerande!

Men nu till nästa fråga. När jag åkte G3 Targa hade jag alltid deras lagnings-kit med mig, bland annat. Det innehåller det som är störst risk att gå sönder och förstöra en dag på Targorna.
Men vad behövs till O1orna? Några tips utöver generellt nån rem, nån kattstrypare etc så man i alla fall kan ta sig hem om något händer?
 
Här kommer en uppdatering till.
Bindingarna funkar fint även om jag har haft lite problem med att låsa dom när det varit klibbig snö som isat igen i mekanismen under foten nån gång.
Och idag hade jag av någon anledning svårt att få dom att stanna i "gå-läge" till att börja med.

Vad värre är att ena skidan är död! Den är knäckt! Måste vara ett måndags-ex men lika tråkigt ändå. Nu får jag se om telemark-pyrenees tar den som garantiärende...
 

Bilagor

  • IMG_20130411_222747.jpg
    IMG_20130411_222747.jpg
    21.5 KB · Visningar: 332
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pfhreak Vilka bindningar skall man ha? Telemark 4
thureb Vilka stighudar Telemark 4
bredviken Vilka teleskopstavar? Telemark 16
erkki Läderpjäxor & topptur, Vilka skidor? Telemark 1
EZ Vilka har g.agenturen för G3:an?? Telemark 1
olaka Vilka stighudar till Elan Stinger? Telemark 4
Joakim Engwall jag ska köpa telemarks pjäxor vilka ska jag välja Telemark 4
sksk Vilka telisskidor? Telemark 2
Knold Vilka pjäxor??? Telemark 6
Vilka skidor Rago eller E99? Telemark 0
thomke Bindningar med touring mode Telemark 6
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
Erikk 7tm-bindningar i Göteborg Telemark 2
viktor.edlund Bindningar, Bomber eller Hammerhead Telemark 1
fafner Nya bindningar med pivot Telemark 10
kjelken Montering av bindningar Telemark 11
jhn Montera bindningar i samma hål? Telemark 6
pfhreak Nån som prövat Bomber Bishop bindningar? Telemark 0
Nanobell Flytta bindningar Telemark 1
f_lindstrom Flera bindningar på samma skida Telemark 3
qpg Pjäxor vs Bindningar Telemark 0
svamp linken bindningar Telemark 4
Elmfeldt 4 NYA telis bindningar Telemark 1
tbj Bindningar, hur hårt skall de spännas? Telemark 2
Görel bindningar Telemark 9
992 tips på bindningar? Telemark 0
bindningar och storlek. Telemark 2
larran Bindningar från Narvik?!?! Telemark 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...