göra wobbler

Ett alternativ är att springa in till den lokala byggbutiken och köpa en liten bit Abachi (bastulav). Inte så dyrt.
Har provat att jobba med det tidigare och det är ett träslag som är väldigt lätt och roligt att jobba med.
Fördelen är att det är grenfritt.

Testa på bara !

Mats
 
När jag gör mina små abborrvobblers brukar jag använda balsa som jag sedan väger av med blyhagel i underkroppen. Sen målar jag dem med epoxi för att bli stryktåliga. Efter blir det målning i häftiga färger och ovanpå det ett klarlacklager.
Det var rätt länge sen jag gjorde en vobbler eftersom jag gick över till flugfisket, men jag har planer på att ta upp det i sommar igen. Kul när man får en vobbler som funkar bra. Det kräver lite arbete för att dom inte ska spåra så förbannat. Mina större vobblers har haft lite problem med kurshållningen, men det är förmodligen bara för att skeden stuckit fram för långt framför knytpunkten. Sånt gäller oxå att tänka på...
tight lines/sulan
 
Jag testade också att göra balsavobbler efter Nordins recept med en genomgående pianotrådskonstruktion som tar upp belastningarna på krok/nosögla. Lite pilligt att göra vobblern i två halvor, men de går fint. Tycker dock att balsan generellt är för vek: om man vill efterbocka skeden så kan den lossna ur träet, och sätter man en metallsked så hänger balsavobblern som ett pennflöte.
Abachin funkar dessutom utmärkt för småvobbler (ned till 6-7 cm iaf), vilka jag tagit en del aborre på. Favoriten är den modell som i Nordins bok heter "Maria", då den är tämligen förlåtande för klantigheter vid täljandet, och ändå får fin gång. Har faktiskt tagit några öringar på en liten (9 cm) variant på Bomber ur samma bok, men den är vansinnigt kinkig vad gäller tillverkningen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.