göra wobbler

Har tänkt snida till ett par wobblers i trä, men vet inte vilket träslag som är mest lämpligt. Och ska det vara färskt eller måste det ligga och torka först. Det är såklart viktigt att det inte spricker med tiden, och givetvis tänker jag efterbehandla det.
Något särskilt att tänka på vid val av färg (sort), det finns kanske någon specialare avsedd för ändamålet?

Kanske andra tips av dej som redan gjort eller håller på med det.

/g
 
Jag har gjort massor av wobblers i alla tänkbara träslag. När jag gjorde flest tog jag helt enkelt vad som fanns, t ex kvastskaft, björkved, ek, balsa. Inget är beständigt och efter några rejäla gäddhugg så blir det märken i alla, oavsett hur väl de är behandlade. Det är skitroligt att få fisk på egentillverkade beten och jag rekommenderar det verkligen.
Det är bara att experimentera med skedformer, kroppar, färger, glitter och ytlack.
Men, som sagt, kolla in den där boken så får du uppslag och idéer om inte annat.

/K
 
Du är som vanligt full av läsvärda tips Kurt. Ska kollas upp.

Har redan gjort ett par wobblers där jag gjort som du Kim - tagit vad som funnits till hand. Men resultatet har blivit väldigt skiftande. De flesta har gjort sig bättre som prydnad på väggen än som effektiva fiskeredskap.
Tanken nu var att hitta material i naturen när man är ändå är där och sen ha snidandet som lite pyssel när man slagit sig till ro vid lägerelden. Väl klar med den snidade stommen fortsätter man hemma i verkstaden med slutbehandlingen, målning, montering av krokar och så vidare.

/g
 
Fiskedrag

"Hittade" en trädgårssoffa gjord av teak. Av ryggstödets ribbor blev det massor av drag. Tycker att teak är tillräckligt starkt för att krokar och tafsar skall fästa. Drag kan man i stort sett göra av vad som helst. Har gjort drag på en säkringspropp som jag genomborrade. Fina skeddrag blir av gamla galvade eller rostfria gångjärn. Dom färdiga hålen för skruvarna verkar locka gäddorna väldigt bra. Av 8 mm:s kopparrör som jag fyller med lite hagel och beklär med armerad plastslang och sedan kniper igen i ändarna kan man göra drag som kastar extremt långt. Av en sked får man två drag, ett fint öringsdrag av skaftet och ett fint gäddrag av skeddelen. Vill gärna ha lite tyngd (35 g) så ofta fäster jag lite bly med Araldit på draget. Har ni vägarna förbi till Åland har jag en utställning på Ålands Jakt- och Fiskemuseum med hemmagjorda drag.
koivu
 
Wobbler

Känner en kille som är ett proffs på att göra wobbler , han andvänder ett trä som heter Habachi. Vet dock inte om det stavas som jag skrev. Mvh Jonas
 
Har du tur kan du på antikvariat finna gäddprofessorn Leif Engströms bok "En gäddfiskares specialknep". Där finns beskrivningar över bl.a. tillverkning av LEF-wobblern, en Bombervariant.

Raskesven
 
Re: Wobbler

Tomic; sa:
Känner en kille som är ett proffs på att göra wobbler , han andvänder ett trä som heter Habachi. Vet dock inte om det stavas som jag skrev. Mvh Jonas

Abachi
Ska det nog vara men vad är detta för träslag? Har sökt på nätet men blir inte klok på vad det är för något. Verkar vara ett odlat trä som används till bastubyggen och båtar bl.a.
Någon som vet mer om det och var man tag i det. Har dock inga förhoppningar att hitta det i skogen, men nyfiken som jag är...
 
Frågan är vad Abachi har för egenskaper som gör den lämplig? Oftast finns det flera trädslag med liknande egenskaper. Eftersom Abachi används i bastubänkar så bör det vara en dålig värmeledare, betyder det att det är poröst, och innehåller mycket luft?
 
KLAGER; sa:
Frågan är vad Abachi har för egenskaper som gör den lämplig? Oftast finns det flera trädslag med liknande egenskaper. Eftersom Abachi används i bastubänkar så bör det vara en dålig värmeledare, betyder det att det är poröst, och innehåller mycket luft?

Jag fick fram att det var ett mycket lätt och poröst träslag, någonstans på nätet jämnförde de det med al. Här har jag kanske svaret: att snida i al. Men då måste man ju vara vid vatten eller våtmark där alen växer.
 
Abachi

Såvitt jag vet är abachiträ lämpligt i vobbler och bastu eftersom det inte slår sig (formförskjuts) eller spricker när det suger upp vatten. Som tidigare skrivits så får de flesta hemgjorda (och köpta) vobbler rejäla hål efter några gäddor, och tar då in vatten, även om de t ex linoljebadats enligt den metod som beskrivs i den fantastiska boken "Vobbler". Furu och liknande trä kan då spricka eller slå sig, vilket abachin inte gör på samma sätt. Därav materialvalet. Inte så vansinngt dyrt heller.

Men köp/låna boken, den ger inte bara bra tips, utan är en fantastisk inspirationskälla för vobblermakaren. Täcker allt: materialval, tekniker för limning och målning, mallar för kroppar, mönstertips för målningen, omvandlingstabeller, kroklimningstekniker, tips vid felsökning, tips vid egna vobblermönster, you name it.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.